"צעד חשוב לחיזוק הקשר בין דוברי רוסית לבין מדינת ישראל"

יוזמה חדשה של סינמטק תל אביב תחבר יוצאי מדינות דוברות רוסית לתרבות ישראלית • ההיכרות תיעשה דרך הקרנות של קלאסיקות קולנועיות, בהן "גבעת חלפון אינה עונה" ו"סאלח שבתי", כולל הרצאות שיעזרו להם להבין את הסוגיות המורכבות במדינה

גבעת חלפון אינה עונה. צילום: יעקב קלח באדיבות סרטי יונייטד קינג

סינמטק תל אביב יוצא בתוכנית חדשה ליוצאי ברית המועצות, תחת הכותרת "כמו בסרט!". המטרה היא יצירת היכרות בין החברה הישראלית לעולים וותיקים וחדשים יוצאי מדינות דוברות רוסית, בהם אנשי גל העלייה הנוכחי בעקבות המלחמה באוקראינה.

את ההיכרות הזאת הם יעשו דרך המסך, עם תוכנית קולנועית שתציג סרטים ישראליים אייקוניים שיוקרנו בתרגום לרוסית, לצד הרצאות משלימות ברוסית במגוון נושאי ליבה בוערים בחברה הישראלית.

סאלח שבתי, צילום: פלויד קרוסבי וניסים לאון באדיבות סרטי יונייטד קינג

התוכנית, שתתקיים לאורך השנה הקרובה על בסיס אירוע חד חודשי, נועדה להנגיש ולקדם את הקולנוע הישראלי בקרב קהלים חדשים, תוך מתן דגש על חשיבותה של התרבות המקומית למטרת אינטגרציה מוצלחת בחברה הישראלית. בין הסרטים הישראליים שיוקרנו נמצאים "סאלח שבתי", "גבעת חלפון אינה עונה", "החברים של יאנה", "ואלס עם באשיר" ועוד.

כל הקרנה תלווה בהרצאה משלימה של מומחה מוביל, שתאיר זרקור על ההיבטים התרבותיים, החברתיים וההיסטוריים שנגזרים מהיצירה. בין היתר ישתתפו פרופ' דמיטרי אדמסקי, פרופ' לריסה רמניק, ח"כ לשעבר קסניה סבטלובה, סיון בסקין, אסיה איסטושינה ואחרים. את התוכנית יפתח ב-30 באוקטובר ערב שיעסוק בנושא עלייה ויכלול את הקרנת "סאלח שבתי" ואת הרצאתו של הסופר והפובליציסט שלום בוגוסלבסקי.

סוגיות בוערות בחברה הישראלית, צילום: מתוך הסרט

לדברי האוצרות העיתונאית לנה רוסובסקי והסוציולוגית טניה גלזר: "הרגשנו צורך ליזום פרויקט כזה בעקבות 'עליית המלחמה' מאוקראינה ורוסיה, שהביאה לארץ למעלה מ-120 אלף עולים חדשים. אלו מתווספים לעולי הגלים הקודמים, שחלקם עדיין לא התערו פה היטב מאז, לרבות בתרבות המקומית. כל הסרטים והמרצים נבחרו בקפידה בשיתוף אנשי קולנוע ומומחים תרבותיים, במטרה לאפשר לעולים וותיקים כמו חדשים, לשדרג באופן משמעותי את היכרותם עם החברה הישראלית וערכיה".

מנכ"לית סינמטק תל אביב דינה פלד, מוסיפה: "הפרויקט ומוטיב ההנגשה שבו הוא צעד חשוב לחיזוק הקשר בין דוברי רוסית לבין המדינה, ההיסטוריה שלה ואזרחיה. סינמטק תל אביב שמח על ההזדמנות להציג תוכנית זו ולאפשר לקולנוע הישראלי להוות כלי לקידום השתלבותם במרקם התרבותי והחברתי של ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר