סינמטק ירושלים חושף: זהו הסרט הישראלי האהוב הנצפה ביותר מאז 7 באוקטובר

אתר ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מודיע על נתוני הצפייה וחיפושי התכנים של הציבור הרחב בין חומרי הארכיון ההיסטוריים • הסרט העלילתי הנצפה ביותר באתר הוא "מבצע סבתא", ככל הנראה לאור העובדה שהעלילה עוסקת בקיבוץ בדרום

"מבצע סבתא". צילום: יוטיוב, מתוך הסרט

ארבע שנים חלפו מאז השיקו את אתר ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים, והיום הוא חושף את נתוני הצפייה ואת מה שחיפש הציבור הרחב בין חומרי הארכיון ההיסטוריים שתיעדו את ארץ ישראל החל מ-1896 - בהם סרטי קולנוע ישראלי, סרטים תיעודיים, יומני חדשות ועוד.

במסגרת הפרויקט עלו לאתר נגיש, הפתוח לציבור הרחב ללא תשלום, מאות סרטים עלילתיים והיסטוריים שנשמרו במרתפי הארכיון במשך שנים רבות, ומאז עלייתו לאוויר נמדדו בו כ-3.5 מיליון כניסות.

אז מה הישראלים הכי חיפשו? בין הסרטים הנצפים ביותר באתר: תיעוד אילם בן 16 דקות משנת 1939 המציג תמונות בצבע מחיי העיר תל-אביב: מחולות לעיר נבנית, פורחת ומצליחה; הסרט העלילתי הנצפה ביותר באתר הוא "מבצע סבתא", סרט הקאלט שיצר דרור שאול ב-1999 שמאז 7 באוקטובר נרשמה עלייה משמעותית בצפיות בו, ככל הנראה לאור העובדה שהעלילה עוסקת בקיבוץ בדרום; הסרט התיעודי הנצפה ביותר באתר הוא "בגלל המלחמה ההיא", סרטה של אורנה בן-דור מ-1988, המתחקה אחר תהליך היצירה של "אפר ואבק", אלבומם המשותף של יהודה פוליקר ויעקב גלעד.

תל אביב בצבע, צילום: באדיבות ארכיון הסרטים הישראלי, סינמטק ירושלים

בימים אלה הארכיון מתחיל בדיגיטציה, קיטלוג והנגשה של סרטי ארכיון בארי. סלילי הסרטים מארכיון הקיבוץ הופקדו בארכיון הסרטים הישראלי לפני שנים רבות על ידי מייסד ארכיון הקיבוץ, אהרון יצחקי. לאחר 7 באוקטובר, יצר הארכיון קשר עם נילי בר-סיני, ארכיונאית קיבוץ בארי, והציע ביצוע דיגיטציה לכל החומרים, מה שמוביל לאיכות תמונה גבוהה מאוד - כך שניתן לזהות אנשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר