זה הסרט הישראלי שייצג את ישראל באוסקר

האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה הכריזה הערב על הזוכים שלה ב-18 קטגוריות בהן גם פרס הסרט הטוב ביותר, שהתמודד על הזכות לייצג אותנו בטקס האוסקר האמריקני בקטגוריית הסרט הזר • ״קרוב אליי״ של תום נשר זכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר

תום נשר זכתה בפרס הבימוי והסרט הטוב ביותר. צילום: קוקו

טקס פרסי אופיר 2024 התקיים הערב (שני) בצל המלחמה, במתחם אקספו תל אביב, ובמתכונת מצומצמת וצנועה מהרגיל. האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה הכריזה על הזוכים שלה ב-18 קטגוריות בהן גם פרס הסרט הטוב ביותר, שהתמודד על הזכות לייצג אותנו בטקס האוסקר האמריקני בקטגוריית הסרט הזר.

אחד הרגעים המרגשים שהתרחשו בטקס הערב היה כאשר סרטו של יהב וינר ז"ל, "הילד", זכה בפרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר. וינר כזכור נרצח ב-7 באוקטובר כשזוגתו שי לי עטרי שרדה יחד עם התינוקת שלהם את התופת, וסיפורם ריגש את כל המדינה.

שי לי עטרי בטקס פרסי אופיר, צילום: קוקו

שי לי עלתה על הבמה לתשואות הקהל, ואמרה בקול רועד ונרגש: "לא הייתי אמורה להיות על הבמה ולקבל את הפרס אבל אם יהב כן היה יכול להיות כאן הוא היה מקריא רשימה ארוכה של תודות לכל אנשי הצוות. אני מודה בשמו לשותפים שלו ליצירה. הפרס הזה מגיע לך, לא כי אתה איננו, בגלל שזה פשוט סרט טוב. אתה כזה מוכשר. הלוואי והייתי יכולה להחזיק לך את היד. מבטיחה לך שאמשיך להדהד את היצירה שלך כי בקולנוע אין מוות". עטרי הוסיפה כי היא רוצה להקדיש את הפרס לקהילת קיבוץ כפר עזה שמחכה שחבריה יחזרו הביתה.

במהלך הטקס, נטע ברזילי עלתה לבמה עם ביצוע משלה ל"והיא שעמדה", יחד עם הלופר המזוהה עימה והעניקה חיים וצלילים חדשים לטקסט מההגדה.

"הילד", צילום: צילום מסך

שאדי מרעי, שזכה בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר אמר: "משהו בדיסוננס האכזרי בין העדינות של 'עיד' לבין הסביבה הקשוחה שגדל בה פתח לי את הלב. אני מקדיש את הפרס לעיד האמיתי שגדל מתוך הטראומה וניצח אותה".

ליה אללוף, שזכתה בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר אמרה: "תודה לתום נשר הבמאית שפתחה בפניי את הלב שלה, הכל בזכותה. לנצח אוקיר לך תודה על ההזדמנות המרגשת הזאת. זה מעמד מטורף עבורי להתמודד מול השחקניות הכי מדהימות בארץ. זה כבוד ענק. אני מאחלת שכל החטופים יחזרו עכשיו".

רשימת הזוכים:

בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר זכה סרטה של תום נשר "קרוב אלי", וזה גם הסרט שיתמודד על הזכות לייצג אותנו בטקס האוסקר האמריקני. שיהיה בהצלחה!

בפרס הבימוי הטוב ביותר זכתה תום נשר על סרט הביכורים שלה "קרוב אלי".

בפרס התסריט הטוב ביותר זכתה מאיה קניג על הסרט "חלב".

מאיה קניג, צילום: קוקו

בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר מעל 60 דקות זכה הסרט "הדונם של סבתא" – סרטם של ירמי שיק בלום ואלעד אורנשטי.

בפרס הסרט התיעודי עד 60 דקות זכה הסרט "אני רואה אותך" של אדם וינגורד.

בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר זכתה ליה אללוף על תפקידה בסרט "קרוב אלי".

ליה אללוף זכתה בפרס השחקנית הראשית הטובה ביותר, צילום: קוקו

בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר זכה שאדי מרעי על הסרט "עיד".

בפרס הצילום הטוב ביותר זכה סער מזרחי על "מופע טוטאל".

בפרס העריכה הטובה ביותר זכה שאולי מלמד על הסרט "קרוב אלי".

בפרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר זכה "הילד", סרטו של יהב וינר ז"ל

בפרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר זכתה רונה דורון על הסרט "העיר הזאת".

בפרס הליהוק הטוב ביותר זכתה חלי מון סונגו על הסרט "בנות כמונו".

בפרס האיפור הטוב ביותר זכתה אורלי רונן על הסרט "מופע טוטאל".

בפרס העיצוב האומנותי הטוב ביותר זכתה ניצן ציפרוט על הסרט "העיר הזאת".

בפרס המוזיקה המקורית הטובה ביותר זכה עומר מור על הסרט "העיר הזאת".

בפרס הפסקול הטוב ביותר זכו יוסי אפלבאום ועומר מור על הסרט "העיר הזאת".

"העיר הזאת", צילום: מישה פלטינסקי

בפרס שחקנית המשנה זכתה השחקנית בת אל מוסרי על תפקידה בסרט "בנות כמונו" - גם היא קראה על הבמה להחזרת החטופים.

בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר זכה השחקן יעקב זדה דניאל על הסרט "בנות כמונו", שאמר: "כל מי שחושב שהעם לא רוצה שהאחים שלנו יחזרו - תתעוררו כי אין לנו עתיד במדינה הזאת בלי שהם חוזרים".

יעקב זדה דניאל, צילום: קוקו

את הטקס פתח יו"ר האקדמיה אסף אמיר שאמר: "יש הרבה נושאים בוערים על סדר היום אבל הטקס מתקיים בצל מלחמה ממושכת ואני רוצה שנעצור וניזכר במה שאיבדנו בשנה האחרונה ובעיקר לקרוא להחזרתם המיידית של החטופים".

לבמה עלתה גלית חוגי מנחת הטקס שאמרה: "האדמה בוערת אבל מצד שני דווקא במציאות כזאת הקולנוע היא התשובה שיכולה להראות לנו מציאות אחרת, שהכל אפשרי". עוד ציינה חוגי שהייתה זו שנת שיא של נשים בקולנוע הישראלי וזכתה לתשואות הקהל.

את מספר המועמדויות הובילה תום נשר, שסרט הביכורים שלה "קרוב אלי" מועמד ל-12 פרסים. הסרט גם זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. אחריה צועדים "חלב" של מאיה קניג עם 10 מועמדויות, "כביש הסרגל" של מאיה דרייפוס עם 9 מועמדויות, ו-8 מועמדויות ל"עיד" של יוסף אבו מדיעם, היוצר הבדואי הראשון שמתמודד בטקס.

ששון גבאי מועמד על תפקיד ראשי ב"חמדה", צילום: ורד אדיר

השפעות המלחמה בולטות במיוחד בטקס השנה, עם שלושה מתוך חמישה סרטים תיעודיים קצרים (מתחת ל-60 דקות) שעוסקים באירועי 7 באוקטובר ("אביגיל", "זעקות ואז שתיקה", ו-"#נובה") זאת לצד "צעיר לנצח", סרטו של יהב וינר ז"ל, שנרצח ב-7 באוקטובר בכפר עזה בגיל 37 והשאיר אחריו ירושה אמנותית עם הסרט שמתמודד בקטגוריית הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר.

עוד בטקס התמודדו רבקה מיכאלי, לראשונה בקריירה הארוכה שלה, על פרס השחקנית הראשית על תפקידה ב"נכס" של דנה ורותי מודן (ב-2005 היא זכתה בפרס שחקנית המשנה על תפקידה ב"מוכרחים להיות שמח" של ג'ולי שלז), תיקי דיין זוכת פרס האקדמיה אשתקד כשחקנית המשנה בתפקידה על "7 ברכות", מועמדת גם השנה בקטגוריה הזאת על תפקידה ב"הטבעת", וששון גבאי מועמד על תפקיד ראשי ב"חמדה", לאחר שזכה בטקס פרסי הטלוויזיה האחרון כשחקן משנה קומי על "אבירם כץ" - אם יזכה, הוא ישבור שוב את שיא האקדמיה ואת שיאו האישי ויגרוף פסלון שמיני בקטגוריות המשחק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר