לא ראיתם אף פעם את הסרטים האלה? צפו בהם בפסטיבל הקולנוע הכיפי הזה

בספטיבל סאונדטראק בסינמטק תל אביב תוצע תוכנייה גדושה במעדנים אודיו-ויזואליים מכל הסוגים: סרטים תיעודיים חדשים, סרטים עלילתיים קלאסיים, פאנלים, מחוות, הופעות ושלל אירועים מיוחדים • הנה כל מה שכדאי לשים אליו לב

"דיג XX". צילום: יחצ

מהדורתו השנייה של פסטיבל סאונדטראק, שמוקדש כולו לקשר בין מוזיקה לקולנוע, תיפתח מחר בסינמטק תל אביב ותציע תוכנייה גדושה במעדנים אודיו-ויזואליים מכל הסוגים: סרטים תיעודיים חדשים, סרטים עלילתיים קלאסיים, פאנלים, מחוות, הופעות ושלל אירועים מיוחדים.

הפסטיבל ייפתח עם הקרנה של "היה היה: מישל לגראן", סרט תיעודי חדש על המלחין הצרפתי המשפיע, שבין השאר חיבר פסקולים לסרטיהם של ז'אק דמי ("מטריות שרבורג"), אנייס ורדה ("קליאו מחמש עד שבע"), קלוד ללוש וז'אן לוק גודאר, והלחין שירים שבוצעו בידי כוכבים כמו פרנק סינטרה, טוני בנט, לייזה מינלי, סטינג, וברברה סטרייסנד (שסרטה "ינטל" גרף פרס אוסקר בזכות לגראן).

הנה עוד כמה סרטים ואירועים שכדאי לשים אליהם לב בפסטיבל השנה.

"דיג XX"

כרזת הסרט "דיג XX", צילום: יחצ

סרטה התיעודי האדיר של אונדי טימונר, שמתחקה אחר שתי להקות אינדי לוהטות שמנסות "להצליח בגדול", זוכה לגרסה משודרגת ומיוחדת לרגל יום הולדתו ה-20. כזכור, הסרט מגולל את סיפורם הכאוטי והמאוד רוק'נ'רולי של הדנדי וורהולס - להקה מפוקסת, ממושמעת ומוכנה להצלחה - וה-Brian Jonestown Massacre - להקה שיכורה ומסוממת לחלוטין שהופעותיה האגדיות (עדיין) מסתיימות לעיתים קרובות בקרב אגרופים על הבמה בין כל חברי הלהקה. בגרסה החדשה של הסרט תמצאו כ-45 דקות של חומרים נוספים, ראיונות משלימים ועדכונים בנוגע לכל המשתתפים. אחד מסרטי התעודה המוזיקליים הטובים ביותר והמשמעותיים ביותר של המאה ה-21, ללא מתחרים רבים.

"ספיינל טאפ"

קומדיית הפולחן המושלמת והמשפיעה של רוב ריינר, שחגגה השנה יום הולדת 40, לא תצא מהאופנה לעולם. אם במקרה לא ראיתם, מדובר בסרט תיעודי פארודי שבמרכזו להקת רוק כבד בריטית שיוצאת לסיבוב הופעות כושל ומביך בארצות הברית. כריסטופר גסט, מייקל מק'קין והארי שירר מככבים. עדיין תו התקן בכל מה שקשור לקומדיות "דוקומנטריות". כמעט כל סצינה ראויה למקום בפנתיאון. סרט חובה.

"גשם סגול"

סרט אייקוני נוסף שחוגג השנה 40 לצאתו הוא "גשם סגול", דרמת הרוק הרומנטית והמוזיקלית שסייעה להפוך את פרינס לכוכב על, והפסטיבל יציין את האירוע המשמח בהקרנת חוץ חגיגית וחינמית שתתקיים ברחבת הסינמטק. פרינס מככב בתור "The Kid", מוזיקאי צעיר שמנסה להצליח כנגד כל הסיכויים במיניאפוליס. אפולוניה קוטרו מגלמת את חברתו הזמרת, ומוריס דיי מגלם מוזיקאי מתחרה. אלברט מגנולי ביים. אלבום הפסקול של הסרט הצליח אף יותר מהסרט (למעלה מ-20 מיליון עותקים נמכרו עד היום) והניב להיטים אלמותיים כמו "When Doves Cry" ושיר הנושא, "Purple Rain", כמובן.

"שנת אפס"

סרטו היפה והלא מוערך דיו של יוסף פיצ'חדזה מ-2004 יוקרן לזכרו של השחקן והמוזיקאי דן תורן, שהלך לעולמו מוקדם יותר השנה. זוהי דרמת אנסמבל מפותלת ואפלה שמתחקה אחר שבעה אנשים שונים, שחייהם משתנים כשהם פוגשים זה בזה באקראי. בסרט גם יש תפקיד משני ללהקת פאנק בדיונית בשם דאדא, ושיריה בפסקול נכתבו ברובם בידי תורן ובוצעו על ידי חברי להקת הפאנק-פופ Useless I.D, עם אוהד פישוף בתור הסולן. מלבד תורן, צוות השחקנים המצוין של "שנת אפס" כולל גם את שרה אדלר, מוני מושונוב, מנסה נוי, קרן מור ודני גבע. סרט נוסף שיוקרן לזכרו של דן תורן במהלך הפסטיבל הוא "בחינת בגרות".

"רועש יותר ממה שחשבתם: היסטוריית הלואו-פיי של גארי יאנג ופייבמנט"

סרט תיעודי קטן וצנוע שעוסק בגארי יאנג, המתופף הראשון של להקת האינדי-רוק האגדית פייבמנט, שהלך לעולמו בקיץ 2023. יאנג היה זה שהחדיר אלמנט של טירוף, בלאגן וחוסר שליטה לסאונד פורץ הדרך של הלהקה מקליפורניה. אך למרות שהיה חלק מהאלבום הראשון והמושלם של הלהקה, חיבתו של יאנג לאלכוהול, לסמים ולכאוס הביאה לכך שהוא נאלץ בסופו של דבר לפנות את מקומו למתופף ממושמע ונורמלי יותר. הסרט זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל SXSW, והקרנתו בפסטיבל תלווה בהרצאה קצרה של יובל מנדלסון (שייגעצ), מעריץ שרוף של פייבמנט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר