הסרט "תיקי ביבי" מעורר סערה: "מעולם לא ראיתי שחיתות כזו", "תפיצו את זה מעל ישראל"

כשמחוץ לאולם התקיימה הפגנה נגד רה"מ נתניהו שבה המוחים קראו "עסקה עכשיו", גם הצופים שנכנסו להקרנת הסרט על חקירות נתניהו, חוו ערב מטלטל • "זו עדות חזקה שמסבירה איך הגענו למקום שבו אנו נמצאים היום", אמר הבמאי אלכס גיבני בתום ההקרנה

רה"מ נתניהו (ארכיון). צילום: רויטרס

אמש (שני) הגיעה לשיאה בפסטיבל הקולנוע בטורונטו אחת מהסערות שמטלטלות את הציבור הישראלי בשבועות האחרונים: הקרנת הסרט "תיקי ביבי" (“The Bibi Files"). הסרט הדוקומנטרי שהוקרן לראשונה בפני קהל בפסטיבל הקולנוע היוקרתי לאחר ניסיון של הרגע האחרון שלא צלח מצד רה"מ נתניהו למנוע את שידורו באמצעים משפטיים, כולל תיעודי חקירות שלו של רעייתו שרה ובנם יאיר בין השנים 2016 ל-2018.

את הימים שלפני השידור ליוותה סערה ציבורית שכללה עשרות דיונים באולפני התקשורת השונים ושיח ער גם ברשתות החברתיות, כולל הקמת קבוצת טלגרם שהבטיחה לפרסם עותק מודלף של הסרט אך לבסוף נסוגה "בעקבות ייעוץ משפטי", שאליה הצטרפו אלפים - ביניהם אנשי תקשורת ופוליטיקאים. כזכור, הסרט נאסר לשידור בארץ בשל החוק הפנימי הקובע כי חל איסור על פרסום הקלטות מחדרי חקירה משטרתיים.

הסרט, שנמשך כשעתיים, בבימויה של אלכסיס בלום ובהפקתו של הבמאי זוכה האמי והאוסקר אלכס גיבני, מציג צילומים נדירים שהודלפו מחקירות נתניהו, לצד קטעי חקירה של מעורבים מרכזיים נוספים בתיקים המשפטיים שלו, בהם ארנון מילצ'ן, הדס קליין ושאול אלוביץ'.

גיבני, שדיבר עם הקהל לאחר ההקרנה, הבהיר כי הוא לא יחשוף את המקור להדלפה. לדבריו: "מקור פנה אליי ואמר 'יש לי כמה קלטות וידאו' – קלטות החקירה שראיתם כאן – 'ואני חושב שתתעניין בהן ואולי תעשה מהן סרט. ההקלטות שופכות אור על דמותו של נתניהו בצורה חסרת תקדים", אמר גיבני. "הן עדות חזקה לאופיו המושחת ומסבירות איך הגענו למקום בו אנו נמצאים היום".

בלום שיתפה כי במהלך העבודה על הסרט שמעה ממקורבי נתניהו לשעבר גינויים חריפים נגדו, אך אלה לא מוכנים לדבר בפומבי. לדבריה, "אנשים שהיו מאוד קרובים לנתניהו אמרו לי במשך שעות על חוסר הכנות שלו כאדם וכאיש ציבור וזה מתסכל עבורם שלא מדברים על כך בציבור".

במאי הסרט אלכס גיבני, צילום: אי.פי

האולם שבו הוקרן הסרט היה מלא, ברובו על ידי ישראלים ויהודים שגרים בעיר, כשבקהל נצפו גם כמה צעירים עטויי כאפיה אך אלה שמרו על שקט לכל אורך הערב. מחוץ לבניין כמה עשרות מפגינים, ביניהם פעילים ב- UnXeptable , תנועת המחאה למען הדמוקרטיה בישראל, הפגינו נגד נתניהו בקריאות "עסקה עכשיו" והניפו כרזות עם הכיתובים: “Bring them home” ו” Save the hostages, not yourself”. בכניסה לבניין שבו הוקרן הסרט הוצבו שתי ניידות משטרה וכוח אבטחה, והקהל התבקש מפורשות שלא לצלם בזמן הסרט כשהוא מוזהר כי מי שיעשה זאת יסולק מיידית.

התגובות לאחר ההקרנה היו מגוונות ומעורבות. בעוד חלק מהקהל העניק לו תשואות בעמידה והביע הזדהות עם הביקורת שהסרט מציג כלפי ראש ממשלת ישראל נתניהו, כולל צופה בקהל שקטע את סשן השאלות והתשובות שהתקיים בתום שידורו בקריאה: "תפיצו את הסרט הזה מהאוויר מעל ישראל, כי אחרת אני חושש שאנשים שם לא יוכלו לראות אותו", היו את אלה שחשו שהסרט הוא קמפיין פוליטי ופרובוקציה מכוונת. כאשר גיבני טען במהלך השיחה לאחר ההקרנה כי "מעולם לא ראיתי שחיתות מוסרית כמו שראיתי אצל האיש הזה (נתניהו)", צופה מהקהל צעק לו בחזרה, "הוא עוד לא נמצא אשם, דרך אגב", וחזר על הדברים כמה פעמים כשהוא מדגיש את חשיבות הדיוק. למרות הקרנתו, הסרט נמצא עדיין בשלבי פיתוח וטרם הושלם באופן סופי כשעדיין לא ברור האם יירכש לשידור והפצה ועל ידי מי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר