כי אנו אוהבים אותו: קיאנו ריבס חוגג 60 - ואלו העובדות שלא ידעתם עליו

כוכב "המטריקס" ו"ג'ון וויק" השתתף בעשרות סרטים מצליחים והפך עם השנים לאגדה אמיתית • לרגל שישה עשורים להולדתו של המאמי ההוליוודי, אספנו עבורכם כמה פרטי טריוויה, לצד ציוני דרך בקריירה, שלא בהכרח ידעתם

חוגג 60. קיאנו ריבס. צילום: AP

קיאנו ריבס חוגג היום 60, אבל האם אפשר בכלל לדמיין את הגיבור הנצחי שלנו עם שערה אחת לבנה וקמט סורר? השחקן שכבש את הלבבות שלנו בזכות דמותו של ניאו מ"המטריקס" ובסדרת הסרטים "ג'ון וויק", מצליח לשמור על מעמדו כגיבור הוליוודי, רגיש ובלתי מנוצח. עם חיוך של נער שמוכן לכל אתגר ודרייב לאקשן שלא עוצר לרגע, ריבס הפך לאהוב גם בזכות כישרונו וגם בזכות הצניעות יוצאת הדופן שלו – שילוב נדיר בזירה הנוצצת של הוליווד.

לידה בלבנון, מזמורי שבת בילדות

ריבס נולד ב-1964 בביירות שבלבנון לאם בריטית בשם פטרישיה טיילור, מעצבת תלבושות ואמנית במה, ולאב אמריקני בשם סמואל נולן ריבס, גאולוג שהוצב במזרח התיכון לצורך עבודתו. אביו עזב את משפחתו כשקיאנו היה רק בן שלוש ולא היה עימם בקשר מאז. ריבס נדד עם משפחתו בין אוסטרליה, ניו יורק וקנדה, בה השתקעו כשהיה בן שבע. אמו נישאה והתגרשה פעמיים נוספות. יש לו שלוש אחיות מנישואיו השונים של הוריו. אחותו קים סיפרה כי בתקופה בה אימם הייתה נשואה לבמאי היהודי פול ארון, הם נהגו ללבוש בגדי שבת לבנים בכל יום שישי ולשיר מזמורים וגם לקחו חלק במחנות קיץ יהודיים.

קיאנו ריבס ב"ג'ון וויק 4", צילום: יח"צ

הקריירה הקולנועית

תפקידו הראשון בקולנוע האמריקני היה בסרט "חתיך חתיך" בשנת 1986, כשתפקידיו הבאים היו בעיקר בסרטי נעורים אליהם לוהק בשל מראהו. פריצת הדרך המשמעותית שלו הייתה כשלוהק לתפקיד הראשי בקומדיית הקאלט "ההרפתקה המצוינת של ביל וטד" בשנת 1989, כשלאחריה הגיעו סרטים דוגמת "איידהו שלי", "ספיד", "תגובת שרשרת", "אהבה בין הכרמים", "ג'וני נמוניק" ו"להרגיש את מינסוטה". בסדרת הסרטים "ג'ון וויק" שראשיתה ב-2014, ריבס הוכיח שהוא יכול להמציא את עצמו מחדש, כשהדמות שגילם זכתה להערצה עצומה וסדרת הסרטים הפכה לשם נרדף לאקשן מודרני. 

הוא לא היה הבחירה הראשונה לתפקיד הראשי ב"ספיד"

לפי הדיווחים, התפקיד הראשי בסרט שובר הקופות הוצע כמעט לכל השחקנים הגבריים המובילים באותה תקופה, ביניהם: ג'וני דפ, טום קרוז, בראד פיט וג'ורג' קלוני, אך הוא נדחה על ידי כולם. בסופו של דבר ריבס נבחר כשהסיבה שניתנה לפי הבמאי יאן דה בונט, כך מספרים, הייתה כי "המראה שלו לא מהווה איום על גברים אבל מושך נשים". במהלך הסרט, ריבס ביצע 90 אחוזים מהפעלולים בעצמו.

"ההרפתקה המצוינת של ביל וטד". פריצת הדרך של ריבס, צילום: IMDB

"המטריקס" שינה את חייו

ריבס לוהק לתפקידו האייקוני כניאו בסרט "המטריקס" בשנת 1999, תפקיד שהפך אותו לאחד מכוכבי האקשן הגדולים בעולם מאז ועד היום. בהמשך חזר לתפקיד זה בשני הסרטים הנוספים בטרילוגיה, ״מטריקס רילודד״ ו״מטריקס רבולושנס״ ובסרט ההמשך לטרילוגיה: ״מטריקס: התחייה״ שצולם כ-20 שנה לאחר מכן ויצא לאקרנים בדצמבר 2021.  לקראת צילומי "המטריקס", הוא למד סוגים שונים של אמנויות לחימה, כולל ג'ו ג'יטסו. ריבס, הידוע בנדיבותו, העניק לכל אחד מהפעלולנים על סט הסרט "מטריקס" אופנוע הארלי דיווידסון במתנה על עבודתם בתום הצילומים.

מוזיקה ובימוי

מלבד היותו שחקן מוכשר, ריבס הוא גם מוזיקאי מופלא לא פחות והיה נגן הבס בלהקת הרוק "Dogstar" בין השנים 1991 ל-2002, שיצאה לסיבובי הופעות בארה"ב ובאסיה וניגנה בין היתר עם בון ג'ובי וויזר. בנוסף, הוא החל להתנסות גם כבמאי ובשנת 2013 יצא סרטו הראשון כבמאי "קרב עד הסוף", בו גם הופיע באחד התפקידים הראשיים.

"המטריקס", צילום: Photo12

התפקידים שדחה

ריבס סירב לתפקידים גדולים בסרטים דוגמת "ספיד 2" והסרט "Heat", אך לא התחרט על כך, והמשיך לבחור תפקידים שסיקרנו אותו. את ההצעה לככב ב"ספיד 2", כך מספרים, דחה משום שלא אהב את התסריט והעדיף להמשיך ולהופיע עם להקתו ולקחת חלק בהפקה בימתית קטנה וצנועה יחסית של "המלט" שעלתה בתיאטרון בוויניפג שבקנדה.

הטרגדיות

ריבס ידוע בצניעותו ובהימנעות שלו מסיקור תקשורתי ומעריצים מדווחים לעיתים קרובות על מפגשים חמים ואישיים עימו. למרות החזות הרגועה והאופי המכיל והדואג שהפך אותו לאחד השחקנים האהובים בהוליווד, ריבס סוחב על גבו מטען לא פשוט של טרגדיות אישיות, כולל מות חברו הטוב השחקן ריבר פיניקס ממנת יתר ב-1993, לידתה השקטה של בתו בשנת 1999, ומותה של בת זוגו לשעבר (אמה של התינוקת) ג'ניפר סיים בתאונת דרכים ב-2001.

עסק גם במוזיקה ובבימוי. קיאנו ריבס, צילום: AP

מקור שמו, התשוקה לאופנועים והדיסלקציה

שמו המלא הוא קיאנו צ'ארלס ריבס. משמעות השם קיאנו בשפה ההוואית בתרגום חופשי היא "רוח קרירה מההר". ריבס הוא חובב אופנועים מושבע ואפילו ייסד בשנת 2001 את חברת "Arch Motorcycle", לייצור אופנועים בהתאמה אישית. הוא סובל מדיסלקציה ונדד בין כמה תיכונים, כשהוא מצא את עצמו מושעה לעיתים קרובות מהלימודים ובסופו של דבר פרש בגיל 17 כדי לפתח את קריירת המשחק שלו. הוא ידוע בכך שתרם מיליוני דולרים למטרות שונות, כולל למחקרים בתחום הסרטן (בעקבות מחלתה של אחותו קים) ולתמיכה בקבוצות תיאטרון קטנות וזאת מבלי לפרסם את תרומותיו.

ויתור כלכלי למען מטרות אמנותיות

על אף הונו הגדול שנאמד היום בכ-380 מיליון דולר, ריבס ידוע בהתנהלותו הצנועה ובכך שהוא נוהג לעיתים להשתמש בתחבורה ציבורית ומפנה את מקומו לאזרחים וותיקים. ריבס ידוע בכך שלא פעם קיצץ בשכרו כדי לסייע ב"הגשמת החזון האמנותי" של סרטיו או בגיוס שחקנים אחרים. דוגמה ידועה היא ההצעה שלו לתת מיליון דולר מהשכר שלו בסרט "מלכודת לפרקליט" משנת 1997, כדי שאפשר יהיה ללהק את אל פאצ'ינו. בנוסף, הסכים לקיצוץ ברווחים שלו ממכירת הכרטיסים ב"מטריקס" כדי שהפקת הסרט תוכל לממן אפקטים מיוחדים וטובים יותר. לפי השמועות, ה"קיצוץ" היה בשווי של 38 מיליון דולר.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר