מסרים מהעולם הבא: 25 שנים לשובר הקופות של ברוס ויליס

הבכיר בדיסני שפוטר אחרי שרכש את זכויות הסרט, השחקן שהרעיב את עצמו בצורה קיצונית כדי לזכות בתפקיד וילד אחד קטן שרואה אנשים מתים • הנה כמה עובדות מהעולם הבא שכדאי לכם לקרוא בעולם הזה • לא לבעלי לב חלש

ממשיך להדהים ולרתק. "החוש השישי". צילום: יח"צ

25 שנים חלפו מאז יציאתו של הסרט שובר הקופות בשנת 1999 בו כיכבו השחקן זוכה האמי וגלובוס הזהב ברוס ויליס (שלמרבה הצער מתמודד כיום בגיל 69 עם דמנציה פרונטו-טמפורלית מתקדמת) והיילי ג'ואל אוסמנט על הילד שרואה אנשים מתים - ועדיין הסוף המפתיע שלו (אזהרת ספוילר אם יש מישהו שטרם צפה בו) ממשיך להדהים ולרתק.

המותחן העל-טבעי של מ. נייט שמאלאן לא רק הכניס למעלה מ-672 מיליון דולר בקופות, אלא גם זכה לשש מועמדויות לאוסקר, כולל הסרט הטוב ביותר והשחקן והשחקנית הטובים ביותר בתפקיד משנה.

הנה כמה עובדות בולטות על הסרט:

היילי ג'ואל אוסמנט מחזיק בתואר השחקן השני הכי צעיר בהיסטוריה שהיה מועמד לפרס אוסקר בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב

השחקן השני הכי צעיר בהיסטוריה שהיה מועמד לפרס אוסקר. אוסמנט ב"החוש השישי", צילום: יח"צ

אוסמנט, כיום בן 36, היה בן 11 (11 ו-311 ימים אם אתם מתעקשים על הדקויות) כשזכה למועמדויות לפרסים היוקרתיים האלה. אם הפנים שלו מוכרות לכם גם מסרטים אחרים, אתם לא טועים. אוסמנט כיכב בין היתר גם ב"פורסט גאמפ" ו"תעבירו את זה הלאה" על המסך הגדול והפציע גם בסדרות דוגמת "אלי מקביל" ו"המופע של לארי סנדרס". אחותו היא השחקנית אמילי אוסמנט ("ספיי קידס", "האנה מונטנה").

המשפט האייקוני ביותר בסרט שנאמר על ידי היילי ג'ואל אוסמנט, "I see dead people", נקשר בשמו של ברוס ויליס בעבר

משפט דומה נאמר על ידי ויליס בסרט אחר בכיכובו, "12 קופים", בשנת 1995 - "All I see are dead people".

המנהל בדיסני שרכש את התסריט פוטר בגלל זה

הנשיא דאז של אולפני וולט דיסני, דייוויד ווגל, לא התייעץ עם הממונים עליו לפני ששילם 2.25 מיליון דולר (שב-1999 נחשב לסכום גבוה) עבור זכויות "החוש השישי", והסכים לתת למ. נייט שאמלאן, שהיה אז במאי לא מוכר, לביים את הסרט היקר. הבוס של ווגל זעם כשגילה את דבר העסקה ודרש מווגל לוותר על חלק מכוחו. משסירב, פוטר. דיסני, ככל הנראה כחלק ממהלך של חוסר ביטחון בסרט, מכרה את זכויות ההפקה ל-Spyglass Entertainment ושמרה לעצמה רק דמי הפצה של 12.5%.

משפט אלמותי שנקשר בו. ברוס ויליס ב"החוש השישי", צילום: יח"צ

זה היה אחד משלושה סרטים בהם כיכב ברוס ויליס כחלק מהסדר עם דיסני

כמה שנים לפני ש"החוש השישי" יצא, ויליס היה אמור לככב בסרט דיסני אחר "Broadway Brawler", אותו גם הפיק, אך הסרט נקלע לקשיים כש-ויליס פיטר את רוב הצוות כולל הבמאי פחות משלושה שבועות לאחר תחילת הצילומים. המהומה שנוצרה גרמה לדיסני לנטוש את הסרט לחלוטין ולספוג הפסד של 17.5 מיליון דולר. כדי לפצות על כך, ויליס חתם על חוזה לשלושה סרטים עם האולפנים, בו צוין כי חלק משכרו יוחזר כדי לכסות את ההפסדים. הראשון מבין השלושה היה "ארמגדון", השני היה "החוש השישי" (עבורו הרוויח 10 מיליון דולר) והשלישי היה "הילד".

מריסה טומיי כמעט הייתה אמו של קול (הדמות שגילם היילי ג'ואל אוסמנט)

טומיי הפסידה את התפקיד לטוני קולט שקיבלה עליו מועמדות לאוסקר, אך זו, כך חשפה בראיונות עבר, חוותה רגשות מעורבים כאשר גילתה מסוכנה שקיבלה את התפקיד. הסיבה? קולט רצתה מאוד לקחת חלק בסרט "Bringing Out the Dead" של מרטין סקורסזה שהיה אמור להצטלם באותו הזמן בערך כמו "החוש השישי". קולט ידעה שלא תוכל להתחייב במקביל לשני הפרויקטים, וכשהסוכן שלה התקשר בשמחה לבשר לה על הליהוק קיוותה שמדובר בסרט של סקורסזה. בסופו של דבר, כידוע, לקחה על עצמה את התפקיד בסרטו של שאמלאן והשאר, כפי שאומרים, היסטוריה.

דוני וולברג ירד 43 ק"ג כדי לגלם את וינסנט גריי וגזר על עצמו בידוד חברתי כמעט מוחלט

שחקן טוטאלי. דוני וולברג ב"החוש השישי", צילום: יח"צ

כדי להתאים לחזונה של הדמות אותה ביקש שאמלאן להעביר בסרט, וולברג, שהיה בזמן הצילומים בן 28 ובעל מבנה גוף אתלטי וחטוב, גזר על עצמו שגרה מסכנת חיים של הרעבה עצמית והתבודדות כדי "להיכנס לדמות" של גריי המכור להרואין ובעל ההפרעות הנפשיות. "הרעבתי את עצמי", סיפר בראיונות כיצד השיל כל כך הרבה ממשקל גופו עד כי שאמלאן עצמו ורבים מחבריו לא זיהו אותו. "צמתי במשך יומיים ואז אכלתי רק כרוב מאודה ושתיתי מיץ סלק. לעסתי מסטיק כל היום והתהלכתי במשך שעות ברחוב כדי לשרוף אלפי קלוריות. לא התרחצתי במשך שבועות ולא נפגשתי עם אנשים".

לקצוות השיער הלבן הייתה משמעות

לדמותו של אוסמנט ולדמותו של דוני וולברג, שגם ראתה רוחות רפאים, היו כמה שערות לבנות על ראשיהם. זה לא היה מקרי ונבע מהחלטה של שאמלאן שלכל "מגלה רוחות" יהיה מאפיין פיזי דומה.

אביו של אוסמנט אמר לברוס ויליס לצעוק על בנו כדי לגרום לו לבכות

צעקה. "החוש השישי", צילום: יח"צ

כשאוסמנט לא הצליח לבכות בסצנה שבה היה צריך לעשות זאת, אביו יוג'ין הציע ל-ויליס לצעוק את השורות שלו מהצד כדי לגרום לשטף הדמעות להתחיל. זה עבד.

דברים מוזרים קרו לטוני קולט במהלך הצילומים

קולט סיפרה שבחדר המלון שלה בפילדלפיה, היא תמיד התעוררה באמצע הלילה ותמיד בשעות עם מספרים שחזרו על עצמם -1:11, 3:33, או 4:44.

מישה ברטון אכן הקיאה דגני בוקר

הכוכבת לעתיד של "ה-O.C", מישה ברטון, גילמה את קירה קולינס, הילדה הקטנה שנרצחה על ידי אמה. הקיא שלה בסצנה המפורסמת (שלא לומר המלחיצה) בסרט היה למעשה תערובת דגני בוקר שהיא החזיקה בפה וירקה כשנדרשה. ברטון לא סיפרה לחבריה שהיא משחקת בסרט, מה שגרם לאחת מהן לצאת מההקרנה מזועזעת במחשבה שחברתה מתה מול עיניה.

ברוס ויליס ב"החוש השישי", צילום: יח"צ

הסרט יצא ביום הולדתו ה-29 של שאמלאן

"החוש השישי" יצא לאקרנים ב-6 באוגוסט 1999. מכיוון שזה גם היה יום הולדתו ה-29 של הבמאי (כיום בן 53), הוא ראה בזה סימן שהסרט "מנוהל מלמעלה". שני הסרטים הראשונים שלו, "Praying With Anger" מ-1992 ו-"Wide Awake" מ-1998, הניבו יחד רווחים של 350,000 דולר. "החוש השישי" הרוויח יותר מ-8 מיליון דולר ביום הפתיחה שלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר