פרסים בשווי מיליון שקלים: הסרטים שיתחרו בפסטיבל הקולנוע ירושלים

שמונה סרטים עלילתיים ושמונה סרטים תיעודיים יקחו השנה חלק בתחרויות הפסטיבל, כאשר בין המתחרים ניתן להבחין ב"על כלבים ואנשים", "כביש הסרגל", "קרוב אליי" ועוד • מידע נוסף על הפסטיבל יפורסם בשבועות הקרובים

"כביש הסרגל". צילום: ורד אדיר

שמונה סרטים עלילתיים ושמונה סרטים תיעודיים יקחו השנה חלק בתחרויות הישראליות של פסטיבל הקולנוע ירושלים (שיתקיים בין 18 ל-27 ביולי).

הסרט המפתיע ביותר בתחרות העלילתית הוא ללא ספק "על כלבים ואנשים" של דני רוזנברג ("מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם"), שמציע תגובה קולנועית ראשונה לאירועי 7 באוקטובר. במרכז העלילה ניצבת נערה שיוצאת לחפש את כלבתה, שהלכה לאיבוד במהלך הטבח של שבת השחורה.

"על כלבים ואנשים", צילום: דני רוזנברג

יתר סרטי התחרות הם המותחן "כביש הסרגל", של מיה דרייפוס ("ההיא שחוזרת הביתה"), עם טלי שרון ועידן עמדי; "קרוב אליי", סרטה הראשון והאישי מאוד של תום נשר (בתו של הבמאי אבי נשר) שמספר על בחורה שמתמודדת עם מותו הפתאומי של אחיה (ושכבר הספיק לזכות בפרס נאה בפסטיבל טרייבקה); "עיד", יצירת הביכורים של יוסף אבו מדיעם, שבמרכזו גבר מרהט שהותקף מינית בילדותו ושחולם לעשות תיאטרון; ו-"חלב", של התסריטאית-במאית מאיה קניג ("אורחים לרגע"), בכיכובה של המוזיקאית המצוינת הילה רוח, שעוסק באמא צעירה ומרוששת שמתחילה לעבוד במחלבת חלב אם.

את סרטי התחרות העלילתית משלימים עוד שלושה סרטי ביכורים מסקרנים: "טרופיקנה", סרטו הראשון של עומר טובי, על קופאית בסופרמרקט היוצאת למסע אל מעמקי תשוקותיה המודחקות בעקבות תקרית רצח מסתורית שבמהלכה נרצחת עמיתתה לעבודה; "לא יום ולא לילה", של פנחס וויה, שבמרכזו תלמיד חרדי מצטיין שאינו מתקבל לישיבה האשכנזית והיוקרתית שרצה מכיוון שהוריו הם חוזרים בתשובה ממוצא מזרחי; ו-"מכולת", של יובל שני, שמגולל את סיפורם של שני נערים מתבגרים שמנסים לשרוד בעולם ללא מבוגרים מתפקדים.

"עיד", צילום: עידן ששון
"קרוב אליי", צילום: שי פלג

סרטי התחרות התיעודית הם "טאבו: עמוס גוטמן", של שאולי מלמד, שחושף את סיפורו של הקולנוען הראשון שיצר סרטים קוויריים בישראל; "עדה, אמי האדריכלית", של יעל מלמד, שבו היא מציגה דיוקן אישי, ציבורי ופוליטי של אמה, האדריכלית עדה כרמי-מלמד; "חוקי המדבר", של אילן מוסקרוביץ ודן ברונפלד, שמתחקה אחר בורר בדואי שמשקיע את מרצו בניסיונות לפייס בין חמולות מסוכסכות ו-"רוצה לב?", של נתן רושנסקי, שבמרכזו דמותה של שוטרת ליצנית שפוקדת באופן קבוע את ההפגנות שמתקיימות בירושלים.

עוד יוקרנו בתחרות התיעודית, "המושל", של דנאל אל-פלג, שחוקר את מנגנון השליטה המושתק של הממשל הצבאי על אזרחי ישראל הערבים; "הפקות המזרח", של יניב סגלוביץ', שמביא את סיפורו של ימין מסיקה, במאי ופעיל חברתי שהוביל מהפכה תרבותית מחתרתית דרך הפקת קליפים וסרטים דלי תקציב בכיכובם של זמרים מזרחיים; "דה האן: קול מחוץ לזמן", של צבי לנזמן, שמשרטט דיוקן של יעקב ישראל דה-האן; ו-"ציפורים משונות", של שקד אורבך, שבמרכזו היחסים הסבוכים בין הבמאית לבין בני משפחתה.

"חוקי המדבר", צילום: דן ברונפלד

סרטים ישראלים שיוקרנו מחוץ לתחרות בפסטיבל השנה הם "אגודות הכפרים", סרטם התיעודי של טל מיכאל ודוד אופק, שמספר על עלייתו ונפילתו של "אגודות הכפרים", הניסוי המדיני הגדול של ישראל בשטחים, בשנים שלפני האינתיפאדה הראשונה, ו-"חיוך הגדי", סרטו של שמעון דותן מ-1986, המבוסס על רומן הביכורים של דויד גרוסמן, שיוקרן בעותק משוחזר וחדש.

הסכום הכולל של הפרסים שיחולקו בתחרויות הישראליות והבינלאומיות יעמוד השנה על כמיליון שקלים. מידע נוסף על סרט הפתיחה של הפסטיבל, על אורחיו ועל התוכנייה הבינלאומית שלו יפורסם בשבועות הקרובים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר