בין הסרטים הכי מומלצים בנטפליקס ולוקח את אמריקה והוליווד בסיבוב

בניגוד לסרטי מפלצות ואסונות הוליוודיים, שבהם הדמויות האנושיות נוטות להיות משניות לאפקטים ולסצנות החורבן, "גודזילה מינוס אחת" דווקא מקפיד לשים את הפוקוס על בני האדם • בכך הוא כולל קונטקסט היסטורי, חברתי ותרבותי רחב, ואינו חושש למתוח ביקורת פוליטית נוקבת

גודזילה מינוס אחת - טריילר. יח"צ

"גודזילה מינוס אחת", סרט המפלצות היפני שעלה ממש לאחרונה בנטפליקס, היה אחד הסרטים המדוברים והמהוללים של השנה החולפת. לפני כמה חודשים הוא גם עשה היסטוריה כאשר הפך לסרט הלא אמריקאי הראשון שקוטף את פרס האוסקר לאפקטים ויזואליים. כעת תוכלו סוף סוף להיווכח עד כמה כל המהומה סביבו הייתה מוצדקת.

מהומה מוצדקת. "גודזילה מינוס אחת", צילום: יח"צ

במרכז העלילה, שמתרחשת בחודשים ובשנים שלאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה, ניצב שיקישימה, טייס קמיקזה יפני שלא מצא את האומץ להשלים את משימת ההתאבדות שלו. כעת הוא מנסה לבנות את חייו מחדש בצל ההרס, הטראומה ורגשות האשם. הוא מקים משפחה מאולתרת ומתחיל לעבוד על סירה שמפנה מוקשים ימיים שנותרו כמזכרת מימי המלחמה. אבל הכל משתנה באחת כאשר מפלצת אימתנית עם כוח הרס עצום מגיחה מבין הגלים ומעמידה את גורל האומה היפנית כולה בסכנה קיומית.

בניגוד לסרטי מפלצות וסרטי אסונות הוליוודיים, שבהם הדמויות האנושיות נוטות להיות משניות לאפקטים ולסצנות החורבן, סרטו של התסריטאי-במאי טקאשי ימאזאקי דווקא מקפיד לשים את הפוקוס על שיקישימה ועל חבריו. בנוסף, התסריט נטוע עמוק בתוך אווירת התבוסה היפנית, כולל קונטקסט היסטורי, חברתי ותרבותי רחב, ואינו חושש למתוח ביקורת פוליטית נוקבת.

במילים אחרות, למרות שיש בו המון פיצוצים ואקשן, "גודזילה מינוס אחת" אינו סתם עוד סרט מפלצות. זהו סרט מפלצות עם לב ונשמה; סרט מפלצות שמעניק את הרושם שהוא שאב לא פחות השראה מיצירותיו האינטימיות ומפלחות הלב של יאסוג'ירו אוזו מאשר משוברי הקופות עתירי האפקטים של ימינו.

סרט מפלצות עם ביקורת פוליטית נוקבת. "גודזילה מינוס אחת", צילום: יח"צ

למרות התקציב המוגבל והמאוד לא הוליוודי שעמד לרשותו של ימאזאקי (פחות מ-15 מיליון דולר, על פי ההערכות), לרגע לא תחושו שחסכו עליכם. להפך. האפקטים מרהיבים, סצנות ההרס מתוזמרות לעילא, והסיפור מותח, מרתק ומפתיע מתחילתו ועד סופו. בתוך כך, מלודרמת המלחמה המאוד יפנית שמשחקת את עצמה על המסך בצל הופעותיו החטופות וההרסניות של גודזילה טוענת את הסרט ברגש רב ומתבררת כאפקטיבית ביותר.  

נטוע עמוק בתוך אווירת התבוסה היפנית. "גודזילה מינוס אחת", צילום: יח"צ

אמנם לא ראיתי את כל סרטי גודזילה שהופקו (יש לא פחות מ-37 כאלה). אבל מבין אלה שכן ראיתי, "גודזילה מינוס אחת" הוא בקלות אחד הטובים והמרגשים. הוא גם בקלות אחד הסרטים הכי מומלצים לצפייה בנטפליקס כרגע. רק תעשו לי טובה אישית ואל תראו אותו בטעות עם דיבוב לאנגלית.

"גודזילה מינוס אחת", יפן, 2023

ציון: 8  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר