בסוף השבוע האחרון עלה על מסכי הקולנוע ברחבי העולם סרט גיבורי העל "המארוולס" - הפרק ה-33 ביקום הקולנועי של מארוול (ה-MCU). מדובר בהמשכון ל"קפטן מארוול" מ-2019, וגם של שתי סדרות סטרימינג שהושקו בשנים האחרונות בדיסני פלוס: "וונדה-ויז'ן" ו"מיס מארוול" (נגיע אליהן בהמשך).
בימים כתיקונם, סרט חדש של מארוול - לפחות עד לאחרונה - היה חגיגה קולנועית מטורפת, שכן מדובר במותג ההוליוודי המצליח ביותר כיום; סוס עבודה עוטה טייטס וגלימה שגרף מאז 2008 כמעט 30 מיליארד דולר בקופות ברחבי העולם.
אבל מתברר שאפילו גיבורת הקומיקס הכי חזקה ביקום - קפטן מארוול בכבודה ובעצמה - לא הצליחה להתגבר על המהלומה האדירה שהסרט החדש שלה ספג.
"המארוולס" צפוי לגרוף בסוף השבוע הראשון שלו על המסכים בצפון אמריקה בין 47 ל-52 מיליון דולר בלבד. מדובר בפתיחה החלשה ביותר של ה-MCU בארה"ב ובקנדה מאז ותמיד. ברחבי העולם (הסרט טרם הגיע לישראל בשל המלחמה), הוא צפוי להכניס בין 110 ל-115 מיליון דולר - שיא שלילי נוסף. אף שהמספרים הסופיים טרם התקבלו, עם תקציב הפקה של 220 מיליון דולר לפחות, ההערכות הן כי "המארוולס" יהיה פלופ אדיר בשביל אולפני מארוול ודיסני, שללא ספק ייאלצו לחשב מסלול מחדש לגבי הפקות ה-MCU הבאות (דיווחים עדכניים מהוליווד מעידים על כך שזה מה שהם בדיוק עושים).
אבל מה גרם לכישלון של הסרט החדש? תתפלאו, אבל לא מדובר בהפתעה, שכן הכתובת היתה מרוחה על הקיר, ויש לכך לא מעט סיבות:
- קודם כל, אחד המונחים השגורים ביותר היום בהוליווד הוא "Superhero Fatigue" - עייפות מגיבורי על. כשמארוול ואולפני די.סי המתחרים מציפים את המסכים, הגדולים והקטנים, בכל כך הרבה סרטים וסדרות שבמקרים רבים הם לא יותר מאותה גברת בתלבושת צמודה שונה, לאנשים פשוט נמאס. מה שהיה מעניין ומרתק לפני עשר ואפילו לפני חמש שנים - כבר מתחיל להיות משעמם וממוחזר, מה גם שאין קו עלילתי מהותי שמחבר בן הפרויקטים שיורים לכל הכיוונים (בניגוד לאיום המורגש של ת'אנוס בסאגה הקודמת). ב"מארוולס", לצורך העניין, מתמודדת קפטן מארוול מול איום קוסמי לא מעניין במיוחד, ואליה מצטרפים ניק פיורי (סמואל ל. ג'קסון, בתפקיד קטן), ושתי גיבורות חדשות יחסית ופחות מוכרות עבור הצופה הממוצע: מוניקה רמבו וקמלה קאן. למי יש כוח לעוד הרפתקה נוסחתית, שלא הרבה מוטל בה על הכף.
- מוניקה רמבו ערכה את הופעת הבכורה שלה כדמות משנית ב"וונדה-ויז'ן", ואילו קמלה קאן כיכבה ב"מיס מארוול" - לטעמנו שתי סדרות חביבות-מינוס - שהושקו בדיסני פלוס ב-2021 וב-2022 בהתאמה. "המארוולס", כאמור, ממשיך את קווי העלילה של שתי הסדרות הללו, ומסתמן כי חלק ניכר ממי שלא צפה בהן בטלוויזיה חשש שהוא לא יבין מה קורה בסרט החדש, ואולי בגלל זה לא רכש כרטיס. ייתכן שגם מי שכן צפה בסדרות ולא כל כך התלהב מהן (כמונו), לא הרגיש ש"המארוולס" נחשב כצפייה הכרחית.
- עוד דבר לגבי מארוול: "הנוקמים: סוף המשחק" שיצא ב-2019 ונחשב עד כה לשיא של ה-MCU, אמנם סיים סאגה ארוכת שנים, אבל גם אילץ את הצופים להיפרד בצער מכמה מהנוקמים המקוריים והאהובים, שמצאו את מותם/פרשו לגמלאות בסרט ההוא: איירון מן, קפטן אמריקה והאלמנה השחורה (שאמנם כיכבה לאחר מכן בפריקוול משלה, אבל זה היה מעט מדי, מאוחר מדי). עם יד על הלב, רוב אם לא כל הגיבורים החדשים שמארוול הציגה מאז, ביניהם מוניקה רמבו וקמלה קאן, לא הצליחו לסחוף את הקהל. זה עדיין לא זה.
- גם לשביתת השחקנים בהוליווד, שהסתיימה בסוף השבוע האחרון, יש יד בכישלון של "המארוולס". כוכבות הסרט לא יכלו לקדם אותו בראיונות ולהגיע לפרמיירות, ולכן הבאזז השיווקי שלו היה דליל יחסית.
- לא רק שהסרט החדש הוא ההפקה הקולנועית הכושלת ביותר של מארוול עד היום, הוא גם הפרויקט הקצר ביותר. אורכו של "המארוולס" הוא 105 דקות בלבד - מה שמרמז, אולי, על קיצוצים משמעותיים בעריכה - שמלמדים בעצמם על חוסר אמון מצד האולפנים.
- אף שעדיין לא צפינו בסרט, הביקורות מעבר לים די פושרות. חלקן אמנם מפרגנות לאווירה הקלילה וההומוריסטית של "המארוולס", אבל לא מעט גורסות כי העלילה השגרתית קטועה ולא תמיד קוהרנטית - ע"ע קיצוצי העריכה. אם האולפנים מפקפקים במוצר שלהם, למה שנרוץ לקנות כרטיסים?
אז מה הלאה?
אין ספק שאנשי מארוול ודיסני מאוכזבים מאוד מהפתיחה החלשה של "המארוולס", אבל קשה להגיד שמישהו שם באמת מופתע. ואכן, ממש בסמוך להשקת הסרט ועם ההכרזה על סיום שביתת השחקנים, הודיעה מארוול על דחייה מאסיבית של כל הפרויקטים הקולנועיים הבאים שלה: "דדפול 3", שהיה אמור לצאת במאי הבא, נדחה ליולי; "קפטן אמריקה: "עולם אמיץ חדש" (עם שירה האס כגיבורת העל הישראלית סברה) נדחק מ-יולי הבא לפברואר 2025 ולפי הדיווחים צפוי לעבור מקצה שיפורים רציני עם סצנות שלמות שיוסרו וסצנות חדשות שיצולמו במקומן; "ת'נדרבולטס" - סרט שבו מככבים כמה אנטי-גיבורים מה-MCU, הוסט מדצמבר 2024 ליולי 2025; ו"בלייד" הוזז מפברואר 2025 לנובמבר של אותה שנה. נכון שגם השביתה השפיעה על הדחיות האלה, אבל אין עוררין על כך שבמארוול ינצלו את הזמן כדי לעצור, לעשות חושבים ולנסות להחזיר את מותג-העל שלהם לתלם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו