"בריכת האינסוף". צילום: יח"צ

מ"איך לעשות סקס" ועד "אנטומיה של נפילה": התוכנית הבינלאומית של פסטיבל הקולנוע ירושלים

סרטה של הבמאית ז'וסטין טרייה, שקטף את פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן האחרון, ינעל את אירוע הקולנוע היוקרתי בבריכת הסולטן, לצד סרטים מדוברים של במאים מוערכים ומפורסמים • כל הפרטים

יותר ממאה סרטים טריים ומדוברים מכל רחבי העולם יוקרנו כחלק מהתוכנית הבינלאומית של פסטיבל הקולנוע ירושלים, שיתקיים זו הפעם הארבעים בין ה-13 ל-23 ביולי.

"אנטומיה של נפילה", צילום: יחסי ציבור

"אנטומיה של נפילה" של הבמאית הצרפתייה ז'וסטין טרייה, שקטף את פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן האחרון, יהיה סרט הנעילה של הפסטיבל. לצידו יוקרנו שני סרטים נוספים שקיבלו פרסים בקאן: "איך לעשות סקס", שזכה בתחרות "מבט מסוים", ו"בתוך פקעת הזהב" הוויאטנמי, שקטף את פרס "מצלמת הזהב".

סרטים בולטים נוספים בתוכנית הבינלאומית השנה הם "על עשבים יבשים", סרטו החדש של המאסטר הטורקי נורי בילגה ג'יילאן ("היו זמנים באנטוליה"); "בריכת האינסוף", סרט האימה הקיצוני של ברנדון קרוננברג (בנו של הבמאי דיוויד קרוננברג), בכיכובם של אלכסנדר סקארסגארד ("דם אמיתי") ומיה גות'; "חיים שלמים" של סלין סונג, שהוכתר בידי המבקרים כאחד הסרטים הטובים של השנה עד עתה; "אלף ואחד", שזכה בפרס הגדול של פסטיבל סאנדנס; ו"על גגות האדמנט" של ניקולא פיליבר, שזכה בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין.

"איך לעשות סקס", צילום: יח"צ

במאים אהובים שיציגו בפסטיבל סרטים חדשים כוללים את אליצ'ה רורוואכר ("לזרו השמח"), ששולחת לירושלים את "לה צ'ימרה" אשר השתתף בתחרות הרשמית בקאן; הונג סאנג-סו הקוריאני שחתום על "בתוך המים"; נני מורטי האיטלקי עם סרטו החדש "מחר תזרח השמש"; וקתרין ברייה הוותיקה, שמגישה את "הקיץ האחרון", עיבוד צרפתי לסרט "מלכת הלבבות". שמות גדולים נוספים שסרטיהם החדשים יוקרנו בפסטיבל השנה כוללים את ורנר הרצוג, איירה סאקס, פיליפ גארל ואולריך זיידל.

גודאר, צילום: יח"צ

מספר סרטים תיעודיים שיוצגו בפסטיבל עוסקים באמנות הקולנוע, ביניהם סרט דוקו חדש על כוכב הקולנוע המנוח רוק הדסון, דיוקן קולנועי של ז'אן לוק גודאר (שהלך לעולמו בספטמבר האחרון), כמו גם "אספסוף", יצירה ייחודית שמפרקת ומרכיבה מחדש יותר מ-300 סרטי פילם נואר, ו"חדר 999", שבו שורה של במאים מובילים – ביניהם וים ונדרס, פאולו סורנטינו, רובן אוסטלנד ונדב לפיד - מציעים את משנתם על עתיד הקולנוע.

התוכנייה כוללת גם עשרה סרטים קלאסיים שהוקרנו כולם במהלך העשור הראשון של הפסטיבל, ביניהם "היו זמנים באמריקה" של סרג'יו ליאונה, "איידהו שלי" של גאס ואן סנט, "ההקרבה" של אנדריי טרקובסקי ו"זרים יותר מגן עדן" של ג'ים ג'רמוש.

הלן מירן בסרט "גולדה" של גיא נתיב, צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

כפי שכבר פורסם, "גולדה", סרטו של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב בכיכובה של זוכת האוסקר הלן מירן, יפתח את הפסטיבל בהקרנה החגיגית המסורתית בבריכת הסולטן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו