פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים ייפתח היום בהקרנה חגיגית של הזוכה הגדול בפסטיבל קאן השנה, "משולש העצבות", בנוכחותו של הקולנוען החם בעולם כרגע, הבמאי השבדי רובן אוסטלונד (מהבודדים שזכו בפרס דקל הזהב פעמיים). לאחר שנתיים שבהן הפסטיבל הוותיק פעל במתכונת היברידית בשל הקורונה, זו למעשה הפעם הראשונה מאז 2019 שחגיגת הקולנוע השנתית בירושלים תתקיים במתכונת רגילה ומלאה עם יותר מ־150 סרטים מ־50 מדינות, סוללת אורחים מרשימה, כיתות אמן, אירועי חוצות ושלל תחרויות של הקולנוע הישראלי והבינלאומי.
בתוך כך, זה יהיה גם הפסטיבל הראשון של מנכ"ל סינמטק ירושלים הנכנס רוני מהדב־לוין, שהחליף את ד"ר נעה רגב בתפקיד מוקדם יותר השנה. לפני כן ניהל מהדב־לוין, בן 50, את מחלקת הסינמטק בתוך עמותת סינמטק ירושלים, ובעבר שימש מנהל סינמטק חולון וסמנכ"ל בחברת הפצה. אבל את הרומן שלו עם פסטיבל הקולנוע ירושלים החל עוד כשהיה סטודנט.
"בסוף שנות ה־90 למדתי באוניברסיטה העברית", הוא אומר, "ובמקביל עבדתי בסינמטק ירושלים כחלק מצוות ההפקה של תחרות הקולנוע הישראלי. לחזור לכאן 20 שנה אחר כך כמנהל הפסטיבל זה באמת מרגש".
לא רק שזה הפסטיבל הראשון שלך, אלא שזהו גם הפסטיבל המלא הראשון מאז טרום הקורונה.
"כן, ככה זה נראה. לפני שנה חשבנו שאנחנו חוזרים למהדורה מלאה, ובסוף נאלצנו לבטל את הגעתם של כל האורחים הבינלאומיים. אז השנה, לראשונה זה שלוש שנים, על פניו הכל חוזר לסדרו. יש לנו רשימה ארוכה של אורחים בינלאומיים - רובן אוסטלונד, שרלוט גינזבורג, גם במאים, גם שחקנים, גם אנשי תעשייה. נראה שהולך להיות פסטיבל עשיר ומגוון עם הרבה קהל".
אתה חושב שגם הקהל המסורתי והמבוגר יותר של הפסטיבל מוכן כבר לחזור לאולמות?
"כרגע זה נראה טוב, ועושה רושם שהקהל חוזר. בחודשים האחרונים אנחנו רואים בסינמטק קו עקבי של עלייה. נראה שאנשים מוכנים להשאיר את הקורונה מאחוריהם, להיכנס לאולמות ולראות סרטים".
למה אתה הכי מצפה?
"קודם כל לאירוע הפתיחה. למרות שכבר ראיתי את 'משולש העצבות', אני מדמיין 5,000 אנשים צופים בזה יחד בבריכת הסולטן, וזו תהיה חוויה קולקטיבית מאוד יפה ומיוחדת. חוץ מזה, יש המון־המון סרטים טובים שאני מחכה לצפות בהם כמו שצריך על המסך הגדול: 'ברוקר', של הבמאי היפני הירוקאזו קורה־אדה, למשל, שזכה בפרס השחקן בקאן, גם 'עכביש קדוש', של הבמאי האיראני־שבדי עלי עבאסי, שזכה בפרס השחקנית בקאן. מאוד אהבתי את הסרט הקודם שלו, 'גבול', שהוקרן אצלנו ב־2019. זהו סרט מאוד חזק ומאוד מעניין".
בכל שנה אפשר למצוא בתוכניית הפסטיבל סרטים רבים מפסטיבל קאן, אבל השנה נראה שיש מספר רב במיוחד. הבאתם כמעט את כל הזוכים בכל המסגרות.
"אני חושב שהשנה קאן סימן באופן רשמי את החזרה לשגרה. אני יודע שהרבה במאים חיכו שתיגמר הקורונה כדי לשלוח את הסרטים שלהם לשם, ויכול להיות שמשום כך היבול הגדול מהרגיל של סרטים טובים. זו חזרה לשגרה אחרי שנתיים וחצי".
על פי מה שאתה רואה בתחרויות הישראליות השונות, אתה חש שגם הקולנוע הישראלי חוזר לשגרה?
"כן, אני חושב שגם פה המצב חוזר למה שהיה לפני הקורונה. היה מאוד קשה לנפות סרטים השנה, גם במסגרת העלילתית וגם במסגרת התיעודית. אני חושב שגם זה מסמל איזושהי חזרה של הקולנוע הישראלי. שיימשך כך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו