169 ספרים שנוגעים באירועי 7 באוקטובר ראו אור בשנה החולפת

על פי נתוני דו"ח הספרייה הלאומית שפורסם היום (ראשון), בשנה החולפת ראו אור ספרי עיון, עדות, שירה, נוסחי תפילה חדשים וכן ספרי פרוזה וילדים שעוסקים באופן ישיר במלחמת חרבות הברזל

מלחמת חרבות ברזל. 169 ספרים נכתבו עד כה על המלחמה.. צילום: דובר צה"ל

169 ספרים העוסקים באירועי 7 באוקטובר הספיקו לראות אור במהלך השנה שחלפה מאז – כך עולה מנתונים שפרסמה היום הספרייה הלאומית. מבין אלה, 42 ספרים הם דו״חות של מכוני מחקר בארץ ובחו״ל, 30 ספרי עיון ומאמרים על השפעות מתקפת הטרור והמלחמה על החברה הישראלית ו-29 ספרי עדויות. כמו כן ראו אור 18 ספרים המוקדשים לאמונה יהודית ונוסחי תפילה חדשים, 14 ספרי שירה, 11 אלבומי צילום ואיורים, תשעה ספרי פרוזה וגם שלושה ספרי ילדים.

נראה כי מדובר בניצנים ראשונים בלבד, ועל פי הערכת אנשי הספרייה, בשנים הקרובות יראו אור בישראל מאות רבות של ספרים המוקדשים למתקפת החמאס, החטופים, המחאה, התנהלות הדרג המדיני וצה״ל במלחמת ״חרבות ברזל״ וכמובן השפעת כל אלה על העולם היהודי. ספרים רבים כאלה כבר נמצאים בשלבי הכנה שונים, ויש להניח שהם ילוו באלפי ספרי זיכרון והנצחה אישיים של קהילות ומשפחות שספגו אובדנים אישיים מאז שבעה באוקטובר.

בכל הקשור לשירה ופרוזה, התיוג של ספרים מסוימים כמתייחסים לאירועי 7 באוקטובר אינו תמיד חד משמעי, וסביר כי השפעת התקופה מחלחלת ליצירותיהם של כותבים רבים, גם אם אלה אינן מוגדרות כך במפורש.

אף שנדמה כי מדובר במספר רב של ספרים, מנתוני הספרייה הלאומית עולה כי דווקא לאחר מלחמת יום הכיפורים, שהתרחשה בדיוק 50 שנה לפני ״חרבות ברזל״ ובתקופה שבה הוצאה לאור הייתה תהליך מורכב הרבה יותר, ראו אור יותר ספרים: כ-300 ספרים במהלך השנה הראשונה שלאחר המלחמה, ואלפי ספרים נוספים בחמשת העשורים שחלפו מאז.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר