"איך אתה קובע מה זו רשות חזקה ורשות חלשה?": לזימי נגד זוהר בקרב על מימון הספריות הציבוריות

שר התרבות וחברת הכנסת מהעבודה התעמתו על רקע ההצעה לקיצוץ התקציבים עבור הספריות • לזימי אמרה כי המהלך יעמיס את נטל מימון הציבוריות על הרשויות המקומיות • זוהר השיב כי חלוקת הכספים תעשה לפי פריפריה גיאוגרפית וטען כי "אם לרשות יש איתנות כלכלית היא תסתדר עם חצי מיליון פחות"

מיקי זוהר, הספריה הציבורית בכפר יונה ונעמה לזימי . צילום: אורן בן חקון

דיון סוער נרשם הבוקר (שלישי) בוועדת החינוך של הכנסת סביב הצעת הממשלה לקצץ בתקצוב הספריות העירוניות ברחבי הארץ. שר התרבות מיקי זוהר תקף את הרשויות המקומיות וטען לליקויים בדיווחים על נתוניהן ולניפוח כמויות מנויים. "צריך להפסיק את הפארסה שהרבה מאוד שנים גבו כסף ממשרד התרבות והספורט שלא כדין", אמר.

חברת הכנסת מטעם מפלגת העבודה יצאה נגד הגישה ואמרה: "הסיפור של המימוש הלא מלא הוא בעיה של משרד התרבות ולא של הספריות. הספריות משוועות לכסף. יש פה בעיות של ניהול פנימי, בעיה משרדית, לא בעיה של השירות הזה״

חילופי ההאשמות בין השניים עלו לטונים גבוהים במהלך הדיון על שיטת התקצוב ואופן הדיווח למשרד: "אני לא אחלק כסף לפי המנגנון הישן, שהוא מושחת ורקוב.״ אמר זוהר. "יהיו מנגנוני תמיכה שמבטיחים את הגעת הכסף ליעד שלו. אם הרשות המקומית לא תעשה את הפעולה שדרשנו ממנה - היא לא תקבל את הכסף. המנגנון שאנחנו מציעים הוא כסף צבוע לרשויות. אנחנו דורשים גם מנגנון מאצ׳ינג מול הרשויות והן יצטרכו גם להכניס את היד לכיס", אמר. 

חברת הכנסת לזימי יצאה נגד דבריו של השר, ואמרה כי המהלך יעמיס את נטל מימון הספריות הציבוריות על הרשויות המקומיות: "הרשויות מממנות כיום את הספריות. אתה קורא לרשויות להפחית את סכומי התמיכות שלהן בפועל".

לטענת זוהר, המימון החדש מגיע מרשויות מקומיות חזקות ומעביר את התקציבים שיחסכו מהם לרשויות חלשות יותר, לכאורה. "אני הולך לקחת מהרשויות החזקות. הרשויות החזקות יקבלו הרבה פחות מ-10 מיליון שקל, ופחות מ-5-6, ואת הכסף שקוצץ אני אעביר לרשויות החלשות״, אמר. 

בתגובה תהתה לזימי: ״איך אתה קובע מה זו רשות חזקה ורשות חלשה?״ השר השיב כי "המדדים יהיו מדד פריפריה, מרחק מהמרכז, ואנחנו נכניס עוד מדדים שיקבעו את האיתנות הכלכלית של הרשות. אם לרשות יש איתנות כלכלית היא תסתדר עם חצי מיליון פחות".

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) העביר גם כן ביקורת על התנהלותו של השר בדיון בציוץ שפרסם בחשבון ה-X שלו: "ברגע זה שר התרבות והספורט מיקי זוהר הודיע בוועדת החינוך בכנסת שהמשרד לא דן בהצעת חוק הספריות עם השלטון המקומי, שמפעיל את הרוב המכריע של הספריות, כי יש לו יחסים עכורים עם חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי, איש הליכוד".

רותם ידלין, נציגת רשויות המקומיות אמרה בדיון: ״למעלה מ-100 רשויות מקומיות חתמו על מכתב לעצור את הפגיעה בספריות הציבוריות. היום הרשויות ממנות 70% מהספריות, המדינה לא דואגת למבנים אלא רק לרכש. היום השיטה עובדת טוב, מנהלת ספריה מקבלת תקציב לרכש ספרים והיא לא צריכה לעבור אצל ראש הרשות המקומית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר