"זה ציור טורד מנוחה. והמועקה שהוא יוצר הולכת וגוברת עם כל מבט נוסף בו. וככל שהשאלות מתנסחות: מי האנשים האלה? מאין באו? מדוע התכנסו דווקא במקום הזה, ומהי הבשורה שמוטחת כעת בפניהם?".
את השאלות האלה ונוספות שואל וכותב הסופר דויד גרוסמן במדרש תמונה לציור המונומנטלי "הביורוקרט" של האמן מתן בן כנען, בבואו לקרוא את הציור לפרטי פרטיו ובמבט כולל כאחד.

התוצאה מוצגת בתערוכה שהושקה אמש (שני) במוזיאון ישראל, ששב ופתח את שעריו לקהל לאחר הסגרים, "והיא יוצרת מפגש בין צייר וסופר המתארים דרמה הרת גורל שהאישי משיק בה לציבורי והנסתר רב על הגלוי", קובע האוצר אמיתי מנדלסון.

הציור, שמן על לוח עץ, שגודלו 4*2 מ', מתאר רגע דרמטי בנוף פתוח אשר לו שותפה קבוצה בת כ-70 אנשים, ולמרות אור התכלת העז השוטף אותו, הציור מעורר שאלות, כפי שגרוסמן הוסיף ושאל: מי הוא הבירוקרט במרכז הצילום האוחז בידו קלסר, ומיהי האישה המגוננת על שתי בנותיה?
בדומה לציורים קודמים שלו גם "הבירוקרט" נוצר בשלבים.
"הרעיון לצייר את הבירוקרט צמח בי מאז גיל עשר", משתף בן כנען. הוא העמיד את קבוצת האנשים ובהם בני משפחה וחברים על חלקת אדמה באזור חירייה (כיום פארק אריק שרון, ר.ק.), ביים וצילם את הקומפוזיציה מזוויות שונות, ושב לסטודיו שלו ברמת ישי לעבד את התצלומים לציור. בן כנען סיפר כי הצל שמרחף על הציור נשאב מתצלום נדיר שראה בתערוכה ב"יד ושם", המתעד קבוצת יהודים בכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ בירקאנו ב-1944.

"התצלום בשחור לבן, שמנציח את האסון והטרגדיה הגדולים של העם היהודי, עומד ביסוד הציור שלי, שהוא כולו שמשי ובהיר. אבל גם השואה התרחשה בצבע. כפי שדברים נוראים מתרחשים במקומות פסטורליים ויפים", הוא אומר.
השראה נוספת שאב בן כנען מציור שנחשב לנקודת מפנה בתולדות האמנות: "קבורה באורנאן" של האמן הריאלסיטי גוסטב קורבה, המתאר טקס קבורה שגרתי וריאליסטי במפגש עם המוות.

מתן בן כנען (40) כבש את מקומו בסצנת האמנות וזכה להכרה בינלאומית בזכות יצירתו "אנאבל וגיא", שזכתה ב-2015 בתחרות היוקרתית של "הנשיונל פורטרט גלרי" בלונדון.
היה זה מנחם קלי, חבר משותף של הצייר והסופר שלא הכירו זה את זה, ששלח לגרוסמן את צילום של הציור של בן כנען. לדברי הסופר הוא דחה את בקשת ידידו בתואנה שהיה טרוד בכתיבה, ואולם הצילום נותר על שולחנו ובכל פעם כששלח אליו מבט גילה בו פרטים נוספים, כמו הגבר עם נעל אחת שגם מופיע בצילום מאושוויץ, או סלסילה.
במשך שנה וחצי כתב גרוסמן את הטקסט 'הקורא את הציור'. "זה היכה בי שהציור הוא על בירוקרט", גילה אמש גרוסמן, וסיפר לקהל שנתן לציור את שמו 'הבירוקרט' מבלי שידע שזה השם שגם בן כנען העניק לו.
"הבירוקרט" יוצג במוזיאון ישראל עד סוף יולי 2021.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו