מתוך התערוכה החדשה "מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה". צילום: בתיה הולין

קבוצות הווטסאפ הפעילות משעות התופת: משחזרים את הסיפור של כפר עזה

התערוכה החדשה "מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה", הוקמה כדי לספר את סיפורו של קיבוץ כפר עזה, מנקודת מבטם של תושביו שחוו את מאורעות השבת השחורה • בתערוכה יוצג סיפורה של הקהילה באמצעות תמונות, טקסטים ומסכי וידאו

[object Object]

התערוכה החדשה "מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה" שתיפתח מחר (שלישי), נועדה לספר את סיפורו של קיבוץ כפר עזה, מנקודת מבטם של תושביו שחוו את מאורעות 7 באוקטובר. 

בתערוכה יוצג סיפורה של הקהילה באמצעות תמונות, טקסטים ומסכי וידאו, לרבות סיפורם של החברים הרבים שנרצחו, של החטופים מבני הקיבוץ ששבו, שנהרגו ואלו שעדיין שם.

בתערוכה יוצג סיפורה של הקהילה באמצעות תמונות, טקסטים ומסכי וידאו, צילום: אמנון ארד

בין השאר יוצגו בתערוכה סיפוריהם של חברי כיתת הכוננות, קבוצות הווטסאפ הפעילות משעות התופת הקשות ביותר, תמונות של קיבוץ כפר עזה שוקק החיים לפני האסון הנורא ושל הבתים שנשרפו לאחריו, וכן כתבות ששודרו על המאורעות שהתחוללו שם. עוד בתערוכה, עבודות אמנות שנוצרו מתוך הכאב בתקופת השהות בשפיים - עדות לתקווה ולכוח שחברי הקהילה מגלים בכל שעה ובכל יום.

כזכור, קיבוץ כפר עזה היה אחד מהיישובים המרכזיים שנפגעו קשות במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, תוך שהוא סופג אבידות רבות בנפש ופגיעות רבות. 64 מחברי הקיבוץ נרצחו, אנשי כוחות ביטחון רבים שלחמו בגבורה איבדו את חייהם במתקפה הרצחנית, 19 מחברי הקיבוץ נחטפו, כאשר חמישה מהם: אמילי, דורון, גלי, זיו וקית' - עדיין בשבי, והמאבק לשחרורם לא תם. התערוכה משקפת את סיפורם של כל אלה, משמשת כעדות וזיכרון, וגם שומרת את הנרטיב שאותו מבקשים חברי הקהילה והקיבוץ להעביר ולהנחיל לדורות הבאים.

על הפרויקט אמונים: ימית ניומן, אוצרות וליווי אמנותי; אייל קולב, מפיק; והדסה טרון, מפיקת תוכן. מארגני המיזם מסרו כי "איסוף החומרים היה משימה קשה מבחינה רגשית עבור הנוגעים בדבר, פתח פצעים וכאבים ונעשה בשיתוף פעולה אמיץ ומרגש של רבים מתושבי הקהילה שלקחו חלק בבניית התערוכה ושל המשפחות שנדרשו לאסוף את החומרים למען מטרה משמעותית זו. על אף הקושי, חברי כפר עזה רואים בתערוכה הזדמנות לספר את הסיפור לעולם מבעד עיניהם, מתוך הרגישות הנדרשת והחשיבה על כל הפרטים הקטנים.

התערוכה נעה באמצעות תמונות, ציורים, טקסטים ומסכי וידאו, דרך צירי זמן מקבילים המספרים את סיפורי הנרצחים, חברי כיתת הכוננות ולוחמי צה"ל שנפלו בקרב על כפר עזה. בתערוכה מוצגות תכתובות בזמן אמת של קבוצות הווטסאפ אשר פעלו לאורך כל אותן השעות והימים הקשים, ומשחזרות רגעים בהם החיים תלויים על הכף, עדויות וסרטונים המתעדים את סיפוריהם של הנרצחים דרך המבט האנושי, ואת סיפורי החטופים והמאבק המתמשך להשיבם בחיים.

מתוך התערוכה החדשה "מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה", צילום: בן כהן

התערוכה מספקת עדות כואבת ותזכורת לתחושות הפחד, חוסר האונים, האכזבה והייאוש שפקדו את חברי הקיבוץ, אך גם מציגה את חוזקה של קהילה בזמן משבר. בתערוכה זו מבקשים חברי הקהילה להעביר לצופים את גודל האסון, ההפקרה והאכזריות, לצד הבחירה שלהם להמשיך לקום מהשברים ולהמשיך להילחם למען החטופים. התערוכה נועדה לשמש כעדות ותיעוד, על מנת שהסיפור הזה לא יישכח.

התערוכה תתקיים בבית התרבות של קיבוץ שפיים ובמתחם סמוך נוסף, בין 8 עד 10 באוקטובר ובין 13 עד 15 באוקטובר בהרשמה מראש

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו