המשבר בשוק האמנות: המיליארדר הישראלי פטריק דרהי במאבק

חברת המכירות הפומביות סות'ביס חווה משבר, מצב המהווה אתגר משמעותי עבור בעליה, המיליארדר הישראלי-צרפתי פטריק דרהי • החברה שבעבר הניבה מכירות שנתיות של לפחות 7 מיליארד דולר נקלעה למצוקה, ודוחה תשלומים לספקים ועובדים

פטריק דרהי. צילום: יהושע יוסף

שוק האמנות העולמי נמצא במשבר, וחברת המכירות הפומביות סות'ביס מרגישה את ההשפעה יותר מכולם. המצב מהווה אתגר משמעותי עבור בעליה, המיליארדר הישראלי-צרפתי פטריק דרהי, המתמודד במקביל עם קשיים בקבוצת התקשורת שלו, אלטיס, שאחת מחברות הבת שלה היא HOT.

סות'ביס, שבעבר הניבה מכירות שנתיות של לפחות 7 מיליארד דולר, נקלעה למצוקה תזרימית. החברה דוחה תשלומים לספקים ועובדים, ואף הנפיקה שטרי חוב לבכירים במקום בונוסים. דרהי, שרכש את סות'ביס ב-2019 תמורת 2.7 מיליארד דולר, הגדיל את חובות החברה לכ-1.8 מיליארד דולר - כך על פי הוול סטריט ג'ורנל. במקביל, הוא משך מהחברה דיבידנדים בסך 1.2 מיליארד דולר.

בית המכירות של סות'ביס, צילום: AP

המשבר בסות'ביס משקף את המצב הכללי בשוק האמנות. ריבית גבוהה ואינפלציה הקשו על סוחרי אמנות, וביטחונם של אספנים נפגע. "אני לא מרגיש שיש המון אספנים שמחכים להציל את המצב הפעם", אמר האספן הווארד רחופסקי מדאלאס.

לאחרונה, סות'ביס קיבלה קרש הצלה בדמות עסקה בשווי מיליארד דולר למכירת חלק מהחברה לקרן העושר של אבו דאבי, ADQ. העסקה צפויה להיחתם בהמשך השנה. מנכ"ל סות'ביס, צ'ארלס סטיוארט, דוחה את החששות לגבי מצבה הפיננסי של החברה וטוען כי ההשקעה תמצב אותה לצמיחה עתידית.

יצירה הנמכרת בסות'ביס בימים אלו, צילום: Getty Images

למרות ההאטה בכלכלה הסינית, סות'ביס ממשיכה להתמקד בשוק האסיאתי. החברה פתחה לאחרונה חלל תצוגה מפואר בהונג קונג, שכבר משך 300 אלף מבקרים. עם זאת, החברה נאלצה לדחות את סדרת המכירות הראשונה שלה לעונת הסתיו בהונג קונג, והיא תיערך רק בחודש נובמבר, מה שעורר ספקולציות לגבי יכולתה לגייס יצירות אמנות משמעותיות למכירה.

בתגובה למשבר, סות'ביס שינתה את מבנה העמלות שלה, מהלך שהפתיע את עולם האמנות. החברה מחייבת כעת גם את המוכרים בעמלה, בניגוד לנוהג הקודם. צעד זה עשוי להשפיע על יכולתה של החברה למשוך מוכרים בעתיד.

למרות האתגרים, סות'ביס הצליחה להשיג את אוסף הנכסים היוקרתי של העונה - אוסף בשווי משוער של 200 מיליון דולר מאת אשת העסקים סידל מילר, הכולל יצירה של קלוד מונה המוערכת ב-60 מיליון דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר