"הם אנשים עם המון הומור": הטרגדיה המשפחתית הופכת לקומיקס

סיפורם של שחר ושלומי מתיאס שנרצחו ב־7 באוקטובר מקבל חיים חדשים באנתולוגיית הקומיקס "היום שבו הכל השתנה" • דניאל פלג, מאיירת ואנימטורית, מספרת כיצד הפכה את הטרגדיה לאמנות הנצחה: "רציתי שהם ירגישו שזה מייצג אותם, ולא שעוד פעם מישהו חיצוני השתלט על הסיפור"

מתוך "היום שבו הכל השתנה". צילום: ללא

שחר ושלומי מתיאס ז"ל מקיבוץ חולית נרצחו בביתם ב־7 באוקטובר, כשהגנו בגופם על בנם רותם בן ה־17, בעוד בנותיהם שיר (22) ושקד (20) שהו במשך 12 שעות בממ"ד דירתן ללא קליטה וללא ידיעה על גורל משפחתן. כעת סיפור גבורתם של בני הזוג מתיאס מקבל ביטוי חדש בקומיקס.

סיפורם של בני משפחת מתיאס הוא אחד מעשרה סיפורים שזכו לעיבוד גרפי ב"היום שבו הכל השתנה", אנתולוגיית קומיקס של סיפורים מ־7 באוקטובר. האנתולוגיה, בעריכת נטע גורביץ ואסף חנוכה, מביאה סיפורים של גבורה, אנושיות ואהבה חסרת גבולות מתוך התופת. הקומיקס על משפחת מתיאס נוצר על ידי דניאל פלג (37) - מאיירת, אנימטורית וקומיקסאית, שהכירה את המשפחה עוד בחייהם.

מתוך "היום שבו הכל השתנה",

"ב־7 באוקטובר הייתי לבד בדירה עם ילדה בת שנתיים. בת הזוג שלי היתה בלוס אנג'לס בדירה של אייבי, אחד החברים הכי טובים שלי, שהוא גם אח של שחר מתיאס", מספרת פלג. "הייתי הלומה, כמו כולם, בתחושה של חוסר אונים מאוד גדול".

ספרי לי על המשפחה.
"ב־7 באוקטובר הבנות היו במגורי הצעירים בקיבוץ חולית, ורותם היה בממ"ד עם ההורים. ב־7:30 בבוקר שחר כתבה בקבוצה המשפחתית שלהם שהם שומעים קולות נפץ ושיש אנשים בתוך הבית. מחבלים נכנסו וירו בשלומי, שחסם את הדלת בגופו, ואז שחר דחפה את רותם למרווח בין המיטה לקיר ונשכבה מעליו. הם ירו בה וככה הוא ניצל. הבנות הספיקו לראות בקבוצה המשפחתית הודעה שרותם כתב באנגלית: 'אמא ואבא מתים, סליחה'. הן היו המומות וכתבו לו שזה לא מצחיק. הוא כתב 'תשלחו עזרה' ומאותו הרגע נותק הקשר. הבנות היו במשך 12 שעות בלי קליטה ובלי לדעת מה עלה בגורל ההורים. רותם חולץ אחרי שמונה שעות, ובזמן שהיה בדירה עשה לעצמו חוסם עורקים בהנחיית הדודה הרופאה שהדריכה אותו".

איך מעבדים סיפור טרגי וכואב כזה לאמנות הקומיקס?
"לקח לי המון זמן להבין איך אני פותרת את הסיפור. בשלב מסוים הבנתי שאני רוצה שהרגעים האחרונים האלה לא יהיו מרכז הסיפור. הסיפור שלי מתמקד בחזרה של שלושת הילדים לבית בפעם הראשונה - בית עם אוכל רקוב ובלונים מפונצ'רים מחגיגת יום ההולדת 50 של שחר. הכל נשאר מפויח ומבולגן, ורק הממ"ד שבו קרתה כל הדרמה, אזור שזק"א ומתנדבים פינו וקרצפו, הפך לחדר ריק".

דניאל פלג, צילום: דניאל חנוך

איך הגיבו בני המשפחה?
"רותם התרגש כי הוא מאוד אוהב קומיקס. זו משפחה עם המון הומור, גם הומור שחור. היה לי חשוב שהם ירגישו שזה עושה כבוד לזיכרון של ההורים וגם שהדמויות מדברות בקול שלהן. רציתי שהם ירגישו שזה מייצג אותם, ולא שעוד פעם מישהו חיצוני השתלט על הסיפור".

"היום שבו הכל השתנה" יוצג במסגרת אירועי "כתוב" של עיריית תל אביב־יפו בספריית בית אריאלה ב־19 בספטמבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר