שנים לפני האסון: האמנית שציוריה "חזו" את טבח 7 באוקטובר

במהלך השנים 2022-2016, יפעת אלוק יצרה מספר ציורים שמבוססים על דימויים מצולמים, אותם, לדבריה, "שינתה והפכה לסיפור שמכיל חרדה או מוות" • כשבועיים לאחר תחילת המלחמה, עם כשהתפרסמו סרטונים מהאסון, היא נזכרה בהם: "לפתע הבנתי את המשמעות שלהם"

ציור של האמנית יפעת אלוק. צילום: יפעת אלוק

כשמביטים בציוריה של יפעת אלוק, אמנית ומטפלת באמנות, ניתן להתרשם כי היא ציירה אותם לאחר תחילת מלחמת "חרבות ברזל" מתוך רצון לפרק את הטבח הנורא והאיום לכדי אמנות. כאשר שומעים ממנה כי אותם ציורים צוירו בשנים 2022-2016, הדבר נשמע דמיוני ובלתי נתפס.

אחד מציוריה של יפעת אלוק. צילום: יפעת אלוק

היא מספרת כי חלק מאותם ציורים הוצגו בתערוכות שונות במהלך השנים בארץ ובחו"ל, וחלקם לא הוצגו. כשהיא נשאלת מה גרם לה לצייר אותם, היא אומרת כי היא חשה בדחף לעשות זאת: "הם מבוססים על דימויים מצולמים,  לפעמים פסטורליים, ששיניתי והפכתי לסיפור אחר, מאיים, מכיל חרדה או מוות".

"התקשרו ישירות לאירועים הנוראיים". אחד מציוריה של יפעת אלוק

"לא הצלחתי לתפקד". אחד מציוריה של אלוק

מתי הבנת שציורייך מזכירים את האסון עוד לפני שהתרחש?
"לאחר 7 באוקטובר, הייתי שרויה בהלם. לא הצלחתי לתפקיד או לחשוב. כשבועיים אחר כך, כשהתחילו להתפרסם עוד ועוד תמונות וסרטונים מהטבח, נזכרתי באותם ציורים. לפתע הבנתי את המשמעות שלהם, והם התקשרו ישירות לאירועים הנוראיים שקרו".

אחד מציוריה של יפעת אלוק. צילום: יפעת אלוק

איך את מסבירה את זה?
"הנפש שלי הרגישה דברים, זה משהו שמלווה אותי כל החיים. הציורים שלי משקפים את הבאות. זה מתקשר לכך שלפני 7 באוקטובר חשתי חרדה גדולה שלא היה לה הסבר ונמשכה כשבועיים, בפעם הראשונה בחיי".

יפעת אלוק // צילום: Montana Rakefet Billings

אחד מציוריה של יפעת אלוק. צילום: יפעת אלוק

אחד מציוריה של יפעת אלוק. צילום: יפעת אלוק

 

ציור של יפעת אלוק. צילום: יפעת אלוק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר