בפעם הראשונה שבה רן גפן ראה מה הטכנולוגיה של "מציאות רבודה" (Augmented Reality), יכולה לעשות לעולם האמנות, הוא כמעט התעלף. לפני שגם אתם תתעלפו, נסביר: מציאות רבודה היא טכנולוגיית מחשוב המשמשת כהעתק של המציאות ובה משולבים אלמנטים וירטואליים המתמזגים עם הסביבה האמיתית. כלומר, החלפה של העולם האמיתי בעולם מדומה.
בפעם הראשונה בישראל, גם לנו תהיה הזדמנות לצפות בפלא החדש בתחום האמנות. בתערוכה החדשה שתוצג ב-Rena's House (סמטת בית הבד, תל אביב), מלון בוטיק חדש שהוא כולו אמנות וסיפור, יוצגו כ-70 עבודות של בוגרי בצלאל ובתי ספר נוספים לעיצוב, כולן פרי שיתופי פעולה של אמנים שונים בטכנולגיית ה-AR כמו גם תערוכה נודדת של כרטיסי ביקור מרחבי העולם, הכל במציאות רבודה.
"תחשבו על זה, בנאדם מתבונן דרך מצלמת הסמארטפון שלו על חפץ מסוים והחפץ 'מתעורר לחיים' ומציג יצירת אמנות. זה אומר שכל פרט ופרט בעולם יכול להפוך להיות טריגר להפעלה אוטומטית של משהו, ש'יקום לתחייה'", מסביר רן גפן.
• היכן ראוי לקיים את האירוויזיון? המומחים עונים
אלמנטים וירטואליים המתמזגים עם הסביבה האמיתית. אמנות רבודה // מתוך התערוכה: Face 1 by Litto
גפן הוא יזם בתחום המוזיקה ואחד מיזמי התערוכה בארץ, לצד שותפיו לפרויקט בועז בלחסן, אמן ומעצב בוגר בצלאל המתגורר בברלין, ושרון אברהם, אמן רב תחומי, מייסד-שותף בקולקטיב האומנות FUGARA וממקימי ה"מידברן". לא במקרה, גפן הוא גם נציגה הבלעדי של החברה האוסטרית לטכנולוגיית המציאות הרבודה Avtivive. ביחד עם שותפיו הם ייסדו את "אומנותאולמות", או בקיצור OMA, ואצרו את התערוכה.
תערוכות אמנות בטכנולוגיית AR מוצגות זה מכבר בעולם כולל תערוכה במוזיאון MOMA המוזיאון לאמנות מודרנית המפורסם בניו יורק. "במציאות רבודה אפשר לצרף כל מני סוגים של אמנות לכדי יצירה אחת: סאונד, ציור, סטופמושן, צילום... ישנו פוטנציאל אדיר ליצירה ומרחב ביטוי", אומר בלחסן. "ועכשיו גם בתל אביב, בעיר שמקבלת בטבעיות אנשים שבכל פעם מחדש פועלים להמציא אותה מחדש, כך שתהיה טרנדית, שיקית ומלאת סטייל. אלה הם אבני היסוד של העיר", מוסיף גפן.
"היצירה במדיום של AR מאפשרת לנו לפעול במרחב שאין דומה לו כרגע בעולם. כמו אמני הגרפיטי הפועלים כ'גנבים בלילה', מגיעים לפינות רחוב כדי להתיז עליהן צורות וצבעים במהירות בטרם שוטר או פקח יספיקו לשים עליהם את ידם – כך עולם ה-AR מאפשר להתערב במרחב הציבורי בצורה חדשה ופורצת גבולות", אומר בלחסן.
לפעול במרחב שאין דומה לו כרגע בעולם // מתוך התערוכה: Ascend by Yula Bulanov
"אין יותר גבול למקומות או הממדים בהם אפשר ליצור במרחב הציבורי. בעזרת טכנולוגיית ה-AR אנחנו יכולים להשתלט על מרחבים קטנים כגדולים וליצור בהם אמנות חיה ונושמת בצורת דימויים סטטיים או חיים", מוסיף אברהם. כך לדוגמה, מגדל שלום מאיר יכול להפוך לזירה שלמה של התרחשויות מוזרות, או חזית בית הכנסת הגדול ואפילו הכניסה לבית של ביבי. היצירה במרחב 'הרבוד' מאפשרת לנו ליצור יצירות אנונימיות אשר לא ברור מי האבא והאמא שלהם, מצב זה מאפשר לנו להעביר תכנים מחתרתיים בצורה חדשה ומרגשת מתמיד.
"כאמן אני מאוד מתרגש מהאפשרות שעולם שלם נפתח כפני, שאני יכול להגיע לכל מקום בעולם ללא הזמנה מראש וליצור בכל קנה מידה אשר עולה בדעתי. זו הזדמנות שעוד לא הייתה כמותה בעולם האמנות. כל חזית בניין, כל שלט, כל מקום אייקוני כזה או אחר הופך להיות הקנבס האישי שלי ליצור בו כאוות נפשי" מסכם אברהם.
• ההודעה הדרמטית שמגי קיבלה מהאח הגדול
את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו