ג'יי קיי רולינג חושפת: הסיבה שגרמה לה להביע בקול את דעותיה בנוגע לטרנסים

בספר מאמרים חדש שיוצא בימים אלה לאור, מספרת מחברת ספרי "הארי פוטר" מדוע בחרה לשמור את דעותיה השנויות במחלוקת לעצמה לפחות בהתחלה • "אם יש בי חרטה כלשהי - זה בגלל שלא דיברתי מוקדם יותר" הבהירה והוסיפה: "אנשים שעבדתי איתם מיהרו להרחיק את עצמם ממני או גינו אותי בפומבי בגלל דעותיי, אבל לאחר מכן כמה מהם שלחו לי מיילים כדי לוודא שאנחנו עדיין חברים"

ג'יי קיי רולינג (ארכיון). צילום: רויטרס

ג'יי קיי רולינג מצטערת וסוג של מכה על חטא. היא לא חוזרת בה מאמירות הנחשבות בעיני אנשים מסוימים כטרנסופוביות, שאותן הביעה בחמש השנים האחרונות, אלא דווקא להפך - היא מצטערת שלא עמדה על שלה ואמרה אותן קודם. בספר מאמרים חדש ואישי בשם "The Women Who Wouldn’t Wheehst" ("הנשים שלא שתקו", בסלנג סקוטי) שיוצא בימים אלה לאור, חושפת רולינג מדוע היא בחרה לשמור את הדעות השנויות במחלוקת הללו לעצמה - לפחות בהתחלה.

"לא שיתפתי את השקפות העולם שלי מפני שאנשים מסביבי, כולל כמה אנשים שאני אוהבת, התחננו בפניי שאשתוק", מבהירה הסופרת המצליחה במאמר שלה ומוסיפה: "הבטתי מהצד כשנשים שיכלו להפסיד את הכל התאגדו בסקוטלנד וברחבי בריטניה כדי להגן על הזכויות שלהן. האשמה שהרגשתי כשלא עמדתי (אז) לצידן היתה בשבילי כמו כאב כרוני.

ג'יי קיי רולינג, צילום: GettyImages

"אני מאמינה שאנו חוות כיום את המתקפה הכי גדולה בחיינו על הזכויות שהאימהות הקדמוניות שלנו סברו שהן הבטיחו לכל הנשים. לבסוף פתחתי את הפה מפני שהייתי מתביישת עד ליום מותי אם לא הייתי מדברת. אם יש בי חרטה כלשהי - זה בגלל שלא דיברתי מוקדם יותר", הבהירה רולינג, שגם סיפרה במאמר שלה: "אנשים שעבדתי איתם מיהרו להרחיק את עצמם ממני או גינו אותי בפומבי בגלל דעותיי, אבל לאחר מכן כמה מהם שלחו לי מיילים והעבירו לי הודעות דרך צד שלישי כדי לוודא שאנחנו עדיין חברים".

התבטאויותיה של רולינג כוללות את המשפט "אם מגדר זה לא דבר אמיתי, אז המציאות של נשים ברחבי העולם נמחקת", ואף את אמירתה כי תצעד עם טרנסים אם יופלו לרעה, ושיש בה אמפתיה כלפי טרנסיות וטרנסים כבר עשורים רבים, ולכן מגוחך להציגה כטרנספובית כמו שטענו רבים מהמגיבים לה, רק כי העזה לטעון כי מין ביולוגי הוא מושג אמיתי.

רולינג, צילום: אי.פי

אף שרולינג לא חשפה את זהותם של אותם "אנשים", לא מן הנמנע כי מדובר בחלק מצוות שחקני סרטי "הארי פוטר", שכן אמה ווטסון (הרמיוני) ואפילו דניאל רדקליף (הארי) הסתייגו בעבר מדבריה. למעשה, רק בחודש שעבר הכריז השחקן שגילם את הקוסם הצעיר כי עמדתה של רולינג מעציבה אותו, ולפני כן אף התנצל אם ציוציה של רולינג "זיהמו" את חוויית הקריאה של ספרי "הארי פוטר" עבורם.

דניאל רדקליף, ג'יי קיי רולינג, צילום: AP, Gettyimages

הספר החדש מאגד 30 מאמרים שכתבו נשים סקוטיות ידועות, ביניהן גם פוליטיקאיות, ובו מובאים לדפוס קולות מחזית מלחמתה של סקוטלנד למען זכויות נשים, כמו גם "סיפורים של נשים שסיכנו את העבודה שלהן, את המוניטין שלהן ואפילו את הקשרים המשפחתיים והחברתיים שלהן כדי להשמיע את קולן".

בשנים האחרונות מקדמת ממשלת סקוטלנד רפורמה מקיפה בנושא זהות מגדרית - רפורמה שהמשתתפות בספר מתנגדות לה נחרצות, שבמידה שתעבור, היא תאפשר לטרנסקסואלים במדינה להצהיר באופן רשמי כי הם מתכננים לחיות באופן קבוע לכל אורך חייהם במגדר שאימצו, ולא יידרשו עוד להציג בפני גופים ממשלתיים הוכחה להשתייכותם לקבוצה, או הצגת מסמכי היסטוריה רפואית. על כך אמרה רולינג: "מספר קבוצות נשים הציגו בפני ניקולה סטרג'ן (השרה הסקוטית) עדויות ממקורות אמינים, אודות הסבירות הגבוהה להשלכות שליליות של חוק זה כלפי נשים וילדות. כל העדויות זכו להתעלמות. אם אכן יעבור החוק וההשלכות הללו יתבררו כנכונות, הממשלה הסקוטית לא תוכל לטעון שלא הוזהרה מראש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר