נתניה - בדרך לעוד שיא

אחרי שבשנת 2023 הובילה את הרשימה הארצית בהיקפי פינוי-בינוי וב־2024 ניצבה במקום השני המכובד - נמשכת תנופת ההתחדשות העירונית בנתניה • עם כ־17 אלף דירות בהליכים מתקדמים וכמאתיים תוכניות בשלבי תכנון, אפשר להכריז שהעיר נתניה עוברת שדרוג אמיתי

הפרויקט בנורוק טהון. צילום: (הדמיה): אלונים גורביץ אדריכלים

בשיתוף עיריית נתניה

נתניה מחדשת פניה עם פרויקט הדגל העירוני, בהובלת מנהלת ההתחדשות העירונית, כאשר במוקד - עשרות מתחמי מגורים ובהם אלפי דירות שנבנו לפני 1980, הנמצאים בתהליכים מתקדמים. המהלך צפוי לשפר לאין ערוך את איכות חייהם של אלפים מתושבי נתניה ולשדרג את התשתיות הסביבתיות, הודות להסכמי הגג שעליהם חתמה העירייה. 

"בתכנון ההתחדשות העירונית אנו שמים דגש על עמידה על עקרונות של אחידות, ודאות ושקיפות", אומרת ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, שגייסה למהלך את כל אגפי העירייה, "בכל פרויקט נבחנים בראש ובראשונה היבטים של איכות חיי התושבים כמו גם מתן מענה למגורים עתידיים לבני ולבנות העיר, בין היתר באמצעות תכנון תמהיל דירות מגוון הכולל דירות קטנות לצד דירות בינוניות וגדולות. כמו כן, כל פרויקט מקודם תוך שימת לב מיוחדת לצורך בהתאמת תשתיות כפועל יוצא של גידול האוכלוסייה במתחם".

ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, באתר פרויקט סוקולוב ויצמן, צילום: צילום: רן אליהו

מרים פיירברג-איכר: "בכל פרויקט נבחנים ראשית היבטים של איכות חיי התושבים כמו גם מתן מענה למגורים עתידיים לבני ולבנות העיר, בין היתר באמצעות תכנון תמהיל דירות מגוון הכולל דירות בכל הגדלים"

נתוני ההתחדשות העירונית בנתניה מרשימים במיוחד: בסך הכל נהרסו או נמצאים בהליכים סטטוטוריים מתקדמים 3,530 דירות קיימות ו־13,259 יחידות דיור חדשות וכמאתיים תוכניות נמצאות בשלבי תכנון ראשוניים ומקודמות מול מנהל הנדסה והאגף להתחדשות עירונית.

פרויקט גליקסון, גיורא גור אדריכלים, צילום: (הדמיה): EVOLVE

נסיעה נעימה ומהירה יותר

ההתחדשות העירונית צפויה לכלול תוספת של כשלושים אלף יחידות דיור חדשות בשכונות הדרומיות, בצפון העיר ובמרכזה. מדובר למעשה בשכונות שלמות שנבנות מחדש, מה שמחייב את שדרוג התשתיות בהתאמה לצפי האוכלוסייה הנכנסת למתחם, לרבות מוסדות חינוך, ציבור וקהילה, פיתוח של שטחים פתוחים, מרכזי מסחר ותעסוקה, ניקוז, כבישים, מדרכות ושבילי אופניים.

תמיכה רחבה לקידום ההתחדשות העירונית ניתן לראות בשדרוג התחבורה הציבורית בעיר. במהלך הרבעון השני של 2025 יחלו משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון ועיריית נתניה בעבודות סלילתו של נתיב התחבורה הציבורית הקו האדום ושדרוג המרחב העירוני בעיר, בהשקעה של כ־800 מיליון שקלים.

הפרויקט המקיף הינו ראשוני וחדשני בנתניה, ועתיד לשנות ולשפר את התשתיות התחבורתיות והציבוריות בעיר. הוא כולל סלילת עשרות קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צ) ושבילי אופניים רציפים, שיצרו קישוריות נוחה ויעילה לכל אורכה של העיר - מצפון לדרום - בנוסף לשדרוג תשתיות ושדרוג הנוף העירוני לרווחת התושבים.

תוואי נת"צ הקו האדום יחבר בין מוקדי הביקוש המשמעותיים ביותר בנתניה באמצעות נתיב תחבורה ציבורית שמאלי, אשר יאפשר נגישות גבוהה יותר למוקדי עניין מרכזיים בעיר ויקדם את הפיתוח הכלכלי והחברתי שלה. לאורך התוואי יעבור הקו בסמוך למוקדים מרכזיים, ביניהם גם מוקדי תרבות ופנאי ושכונות מגורים.

הפרויקט יכלול גם סלילת שבילי אופניים רחבים, דו-סטריים לאורך כל התוואי, שדרוג המרחב העירוני והציבורי ופיתוח נופי, חידוש תשתיות תת-קרקעיות, הצבת תחנות אוטובוס חדשות, והטמנת רשת החשמל בחלק מהמקטעים. זאת, במטרה לשפר את איכות החיים של תושבי העיר.

בשיתוף משרד התחבורה מקודמים פרויקטים תחבורתיים משמעותיים נוספים ובהם תחנת רכבת שלישית, נתיבים מתחלפים בכביש החוף, סלילת כביש 561 שיחבר את נתניה והסביבה לכבישים 2 ו־4, שדרוג כביש 57 ומחלף נתניה, הרחבת מחלף פולג, חיבור מחלף חבצלת לצפון העיר, השלמת מחלף איינשטיין לכיוון צפון וכן חיבור נתניה בשני צירי הרכבת הקלה למרחב כולו, להרצליה, לרעננה ולכפר סבא.

צעד נוסף לקידום ההתחדשות העירונית, שאף הוא זכה לאישורה של הוועדה המקומית, נועד לאפשר לבעלי הבתים לעמוד בהוצאות התחזוקה של הבניין החדש. מדובר במדיניות המחייבת את היזמים להקים קרן שתשמש לתחזוקה ותקל על הדיירים החוזרים להתגורר בתשלום מיסי ועד הבית לתקופה של חמש עד עשר שנים.

בשיתוף עיריית נתניה

כדאי להכיר