דירות קונים כשהתותחים רועמים: הישראלים מצביעים ברגליים ורוכשים (הרבה) יותר דירות בהשוואה לשנה הקודמת, ובמיוחד דירות חדשות, בין היתר הודות למבצעים האטרקטיביים של הקבלנים ולתנאי המימון המפתים, כגון תשלום של 20, 10 וראינו גם 5 אחוזים מהסכום הכולל של הדירה בזמן החתימה על החוזה, והיתרה לקראת האכלוס – בעוד שלוש או ארבע שנים.
דוח ענף הנדל"ן למגורים לרבעון השני של השנה, שפורסם לאחרונה (30.10) על ידי הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מצביע על עלייה דרמטית במספר העסקאות בשוק הדירות החופשי בין החודשים אפריל-יוני, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה זו מסמנת שינוי מגמה משמעותי לעומת הירידה במספר העסקאות שאפיינה את שוק הדיור החל מאפריל 2022, עם תחילת רצף עליות הריבית במשק. לפי הדוח שפורסם, נרשמו ברבעון השני 21,662 עסקאות (דירות חדשות ויד שנייה) בשוק החופשי, עם גידול של 40% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ושל 3% לעומת הרבעון שקדם לו.
אחד הממצאים המובהקים שעולים מהדוח – הוא ההתאוששות המשמעותית במכירות הקבלנים בשוק החופשי, עם סך מכירות של 8,681 דירות חדשות – עלייה של לא פחות מ-80% לעומת השנה הקודמת ו-3% בהשוואה לרבעון הקודם. מספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי הגיע ל-5,500 דירות – הרמה הגבוהה ביותר של מספר הדירות שנמכרו "על הנייר" מאז הרבעון האחרון של 2021, מה שמשקף כאמור את האטרקטיביות של מבצעי המימון שמציעים הקבלנים. מגמה זו בולטת במיוחד באזורי המרכז, אך גם בערים נוספות בצפון ובעיקר בדרום, שחוות גידול בביקוש לדירות חדשות.
בנוסף, מעניין לראות כי רכישות דירה ראשונה (האוצר מגדיר את הרוכשים האלה כ'זוגות צעירים') בשוק החופשי ברבעון השני של 2024 הסתכמו ב-11,334 יחידות דיור – הרמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2022. מדובר בזינוק של 54% בהשוואה לרבעון השני אשתקד.
בנוסף, לפי הדוח, בירושלים נרשם היקף העסקאות הגבוה ביותר בשוק החופשי ברבעון השני של השנה, עם 1,388 עסקאות, מה שמייצג עלייה חדה של 40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועלייה של 11% בהשוואה לרבעון הקודם. לעומת זאת, חיפה, שסבלה מירידה בהיקף העסקאות, ירדה למקום השלישי עם 1,157 עסקאות; ערים נוספות, כמו אופקים ולוד, הציגו עליות בולטות ברכישת דירות חדשות ודירות יד שנייה כאחד. בלוד, לדוגמה, צמח מספר העסקאות ב-111% לעומת אשתקד, כאשר כ-63% מהעסקאות כללו רכישת דירות חדשות.
המדדים הללו מעידים על ביקוש הולך ומתחזק מתחילת שנת 2024, הנובע מעליות חדות במכירות דירות חדשות, לצד עליות קלות במכירות דירות יד שנייה.
מספרים מרשימים בהחלט. אולם, כדי להשלים את תמונת ההתאוששות של שוק הדיור, היה לנו חשוב גם לשמוע את הקולות מהשטח; יצאנו למשרדי המכירות וליקטנו את הסיפורים המרגשים שמאחורי המספרים – לסיכום שנת המלחמה.
"חווית הקנייה משתנה"
אורטל ליבר, סמנכ"לית שיווק, רוטשטיין
"הבנתי שהמשימה שלי היא לספק לאנשים מקום יציב ובטוח, גם כאשר הכל מסביב רעוע"
"במהלך מלחמה, נדרשתי להתמודד עם האתגר של שיווק דירות תוך תחושות קשות של אי ודאות ופחד. הבנתי שהמשימה שלי היא לא רק להציג דירות, אלא גם לספק לאנשים מקום יציב ובטוח, גם כאשר הכל מסביב רעוע. זוג צעיר, שבימים רגילים לא היה חושב לרכוש דירה, חיפש מקום בטוח להתחיל בו חיים חדשים. באווירת הלחץ סביב ליל הכטב"מים מאיראן, קיימנו שיחה וירטואלית. הם אמרו לי, 'את מצליחה להכניס אותנו לדירה, גם כשאנחנו לא שם'. התחושה הזו חיזקה את אהבתי לעבודה, במיוחד בזמנים שבהם חווית הקנייה משתנה".
"דירה במקום חדר במלון"
יפה סדן, סמנכ"לית שיווק ומכירות, יוסי אברהמי
"הוא השקיע 6 מיליון שקל בדירה עם נוף לים, מתוך הבנה שהערך שלה רק יעלה"
"בחודשים האחרונים חל שינוי חיובי בשוק הנדל"ן עם עלייה בהיקפי המכירות. ראשית, הרוכשים הפנימו שהתמודדות עם המצב הפכה לשגרה, וכי זמן ההשקעה עשוי להסתיים, במיוחד כשהמחירים במגמת עלייה. שנית, המשקיעים חוזרים לשוק הנדל"ן בישראל, נוכח חוסר הוודאות בשוק ההשקעות בחו"ל. שלישית, יותר תושבי חוץ, שחווים אנטישמיות, עולים לארץ ורוכשים דירות. מקרה מעניין במיוחד הוא של יהודי מארה"ב, שבחר לרכוש דירה בפרויקט 'נוגה1' בתל אביב-יפו, במקום להמשיך לשכור חדר במלון בעונת הקיץ. הוא השקיע 6 מיליון שקל בדירה עם נוף לים, מתוך הבנה שהערך שלה רק יעלה".
"להגיע לנחלה"
חנה שוורץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות, אבני דרך
"היסטורית, לאחר מלחמות או תקופות משבר, שוק הנדל"ן חווה התאוששות מהירה"
"הצורך ברכישת דירה הוא חלק מה-DNA הישראלי, ובמהלך השנה האחרונה, תחת אי הוודאות של המצב הביטחוני, הפך הרצון לבית לביטחון עבור רבים. משך המלחמה וההכרה שהסיומת אינה נראית באופק, גורמים לישראלים רבים לשקול רכישת דירה, נוכח החשש מהגזירות הכלכליות והאפשרות למיתון. השקעה בנדל"ן נתפסת כאפיק בטוח ויציב, במיוחד כאשר שוק ההון מצביע על סיכונים גבוהים יותר. היסטורית, לאחר מלחמות או תקופות משבר, שוק הנדל"ן למגורים חווה התאוששות מהירה. סיום מלחמה מביא עימו תחושת הקלה, תקווה ליציבות כלכלית וביטחונית, ומניע גל של רוכשים חדשים בשוק".
"הרוכשים התאגדו"
ליאת דנינו, משנה למנכ"לית אלמוגים
"מתחילת 2024 אנו רואים התעוררות מתמשכת במכירת דירות"
"המלחמה, כמו גם מגיפת הקורונה, גרמו בתחילה לירידה בביקוש בענף הנדל"ן, אך מתחילת 2024 אנו רואים התעוררות מתמשכת במכירת דירות. זוגות צעירים ומשפחות מבינים כי המלחמה, המחסור בעובדים, האטת הבנייה, הריבית הגבוהה וייקור חומרי הגלם, משפיעה על עלויות הבנייה, מה שיבוא לידי ביטוי גם במחירי הדירות. נכון להיום, קיים מחסור של למעלה מ-120 אלף דירות. משפחות מחפשות להתקרב למרכז, מה שמגביר את הביקוש. נצפית גם עלייה בהתעניינות רוכשי דירה ראשונה בפרויקטים חדשים. כדי לסייע, אנו מציעים מבצעי מימון משתלמים. זהו זמן טוב לשקול רכישת דירה".
"תשתיות חכמות, פתרונות נגישים"
דן מויאל, סמנכ״ל שיווק ומכירות, שיכון ובינוי נדל"ן
"עם שיפור המצב הביטחוני, שוק הנדל"ן צפוי להתחזק"
"שוק הנדל"ן נמצא במצב מורכב. מצד אחד, כ-90 אלף פועלים מהשטחים נמנעים מלהיכנס, מה שמוביל לעיכובים בפרויקטים ולעלייה משמעותית במחירי העבודה. מצד שני, הביקוש לדירות רושם שיאים חדשים, עם מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים עומד על 2.3 מיליון שקל, לעומת 1.6 מיליון שקל ב-2020. יזמים מצליחים למצוא פתרונות יצירתיים, כמו הבאת פועלים מהודו, ומציעים מסלולי מימון גמישים לרוכשים, כגון תשלומים מקדימים נמוכים ותשלום יתרה באכלוס. בנוסף, רוכשים הזקוקים למימון ביניים יכולים לקבל הלוואות גישור, שבהן הקבלן מכסה את הריבית. עם שיפור המצב הביטחוני, שוק הנדל"ן צפוי להתחזק"
"שלושה לוחמים בבניין אחד"
איה רואש טייבלום, סמנכ״ל שיווק ומכירות, אאורה
"שנת המלחמה הציבה בפני כולנו רגעים מורכבים ומרגשים כאחד"
"זכור לי במיוחד המפגש המרגש עם שלושה לוחמים שהחליטו להמשיך לגור יחד בבניין אחד, כדי לשמור על הצוות שגם אחרי הקרב. זה היה מרגש לראות את ההתעקשות שלהם, והצוות שלנו התגייס למצוא פתרון עבורם. בסופו של דבר, הם רכשו שלוש דירות באותו פרויקט של אאורה. רכישת דירה היא תמיד אירוע רגשי, אך השנה האחרונה הייתה מאתגרת במיוחד. ליווינו לוחמים שנפצעו, התאמנו את הדירות לצרכיהם, ולעיתים הקפאנו תהליכים בשביל אנשי מילואים שנעדרו מהבית, אך לא ויתרו על חלום הדירה. היה מרגש לראות את זה".
"ללוות את עידן עמדי"
אמיר כהן, סמנכ"ל שיווק, י.ח. דמרי
"בחרנו לשים את הערכים האנושיים לפני הכל"
"המלחמה הדגישה את החשיבות של ביטחון ותחושת קהילה, ולכן בפרויקטים הנוכחיים אנו שמים דגש על מיגון ועיצוב מרחבים שמעודדים אינטראקציה קהילתית. בנוסף, שנה זו הייתה גם מרגשת עבורנו בדמרי, במיוחד עם החלמתו של הפרזנטור שלנו, עידן עמדי, לאחר פציעתו הקשה בלחימה. כשהוא נפצע, החלטנו להפסיק את הקמפיין ולהסיר את נוכחותו מחומרי השיווק, מתוך קירבה אישית ורגישות למצבו. בחרנו לשים את הערכים האנושיים לפני הכל ולא לנצל את השיח החיובי סביבו".
"להתמקד בצרכים רגשיים"
אורית גבאי-טירר, סמנכ"לית שיווק ומכירות, קבוצת גבאי
" אנשים רוצים לדעת שיש להם מקום בטוח לשוב אליו בזמנים קשים"
"בעוד שבשגרה אנו מתמקדים בקידום פרויקטים ובניית אמון עם לקוחות, כעת נדרשנו להתמקד בצרכים רגשיים עמוקים יותר. אנשים מחפשים ביטחון והבנה של הסביבה בה הם חיים, ולא רק דירה. למרות הפגיעות הרבות באזור הדרום, נרשמה עלייה בביקוש לנכסים. הקהילות בדרום חזקות ותומכות, והשייכות אליהן מספקת ביטחון ותחושת שייכות. פרויקטים נדל"ניים הופכים לעוגן עבור משפחות, ומחברים בין נכסים פיזיים לביטחון אישי וקולקטיבי. בשנה הקרובה, השיווק יתמקד בחיזוק הקשרים הקהילתיים. בסופו של דבר, אנשים רוצים לדעת שיש להם מקום בטוח לשוב אליו בזמנים קשים".
"רוכשים מגיעים נחושים"
רקפת להב, סמנכ"לית שיווק ומכירות, אלמוג
"המציאות החדשה חידדה את החשיבות של תכנון נכון ומחשבה לטווח ארוך"
"המלחמה שינתה את תפיסת הדיור, ודממה מוחלטת הפכה להתעוררות מחודשת. נראה כי יש שינוי תודעתי בקרב רוכשי הדירות, כאשר הביטחון האישי, ובפרט הצורך בממ"ד, הפך לשיקול מרכזי בהחלטות רכישה. תהליכי קבלת ההחלטות מהירים יותר, ורוכשים מגיעים נחושים. בפרויקט שלנו בעיר היין באשקלון, רוב הרוכשים הם תושבי העיר שחשו צורך בשינוי מקום מגוריהם, לצד רוכשים מהערים הסמוכות כמו רחובות, באר יעקב, אשדוד ויבנה, שהראו עניין באטרקטיביות של האזור. המציאות החדשה חידדה את החשיבות של תכנון נכון ומחשבה לטווח ארוך בבחירת דירה".
"מאמצים לוחמים בכל הארץ"
יצחק סער, סמנכ"ל שיווק, אורון נדל"ן
"חשוב לחשוב מחוץ לקופסה כדי להניע את השוק גם בעיתות מלחמה"
"השנה האחרונה לימדה אותנו על התנהלות בעולם של אי ודאות מוחלטת, עם צורך לתת לרוכשים ודאות וגמישות בתהליך רכישת הדירה, במיוחד מול משפחות וזוגות בשירות מילואים. חשוב לחשוב מחוץ לקופסה כדי להניע את השוק גם בעיתות מלחמה. אורון נדל"ן אימצה לוחמים מכל רחבי הארץ ודאגה להם ולמשפחותיהם. מרגש לראות את ההתגייסות והעשייה, ולזכות להיות חלק מארגון שרואה את טובת חיילינו בתקופה מורכבת זו. לאורך השנה, ערכנו מבצעי מכירות ייחודיים לאנשי המילואים, חיילים וכוחות הביטחון, במטרה לאפשר להם להגשים את חלום הדירה דווקא עכשיו".
"דירות להשקעה הפכו למגורים"
ישי רוט, המשנה למנכ"ל קבוצת שובל
"אנשים חוששים ולא סומכים על הממשלה"
"לא מזמן הגיעה אלינו משפחה מהישוב אדמית שרכשה דירה בחיפה לצורך השקעה, אלא שבעקבות המלחמה הם פונו לצערנו מהישוב, ולאחרונה הודיעו לנו כי במקום שהדירה תהיה להשקעה, החליטו להעביר את מגוריהם לחיפה לצמיתות. לא מדובר במקרים בודדים. לא מעט מפונים רוכשים אצלנו דירות בפרויקטים, כמו למשל בפארק צמרת ברמות ים עכו, לאחר שהחליטו כי הם לא רוצים לחזור לאזור שבו התגוררו. אנשים חוששים ולא סומכים על הממשלה, וזה אתגר גדול למדינה להחיות את אותם ישובים נטושים".
"עשרות דירות חדשות למפונים"
אסף חמו, סמנכ"ל שיווק ומכירות, עמרם אברהם
"הבנו שמשפחות רבות מהדרום זקוקות לפתרון מגורים מיידי, וחשבנו איך נוכל לסייע"
"מיד לאחר ההלם הראשוני של השבעה באוקטובר, הבנו שיש משפחות רבות מאזור הדרום שזקוקות לפתרון מגורים מיידי, וחשבנו איך נוכל לסייע במסגרת הארגון. לאחר סיעור מוחות, החלטנו להקצות עשרות דירות חדשות בפרויקט רובע הברון בכרכור לטובת משפחות המפונים. כך, יכולנו לתת למשפחות מקום מפלט לאחר האירועים הקשים שחוו. חשוב לציין שהקהילה בשכונה נרתמה בצורה יוצאת דופן לסייע למפונים. תושבים תרמו ריהוט, מוצרי חשמל, סלי מזון ועוד. רוח ההתנדבות ריגשה אותנו מאוד. חלק מהמפונים אף החליטו להישאר לגור באיזור".
"שני מגדלים בת"א למפונים"
שימי מלכה, סמנכ"ל שיווק ומכירות, קבוצת יובלים
"הייתה לנו הזכות להירתם לסייע בשיכון מפוני קיבוץ רעים לאחר הטבח באוקטובר"
"הייתה לנו הזכות להירתם לסייע בשיכון מפוני קיבוץ רעים לאחר הטבח באוקטובר. סייענו לשכן אותם בשני מגדלים חדשים ברחוב הרצל בתל אביב, שהציעו סביבת מגורים מתקדמת ובטוחה. הפרויקט משלב נוחות מודרנית עם סביבה תומכת, מה שאפשר לדיירים להשתלב ולנסות לחזור לשגרה. בנוסף, הקצינו דירות בפרויקטים נוספים ברחבי הארץ כדי לספק מענה לקהילות שפונו. אנו רואים בכך חלק חשוב מאחריותנו כלפי החברה הישראלית, במיוחד בעתות משבר, ונמשיך לפעול בכיוון זה לחיזוק העורף ושמירה על חוסן הקהילה".
"ביטוי מעשי לתמיכה במדינה"
אודי לוי, סמנכ"ל מכירות, קבוצת כנען
"קהילה שלמה של יהודים מלונג איילנד בחרה לרכוש כ-50 דירות בפרויקט"
"אחד הסיפורים שליוו אותנו השנה התרחש לאחר פרוץ המלחמה, כאשר קהילה שלמה של יהודים מלונג איילנד בחרה לרכוש כ-50 דירות בפרויקט עלמא בקריית אונו. מדובר בהבעת אמון מרגשת בחוסנה של מדינת ישראל בתקופה קשה זו. הקהילה לא רק רכשה נכס, אלא הצטרפה לעשייה הציונית וחיזקה את המדינה. תופעה זו ממחישה את הקשר העמוק בין יהדות התפוצות לישראל, כאשר הם חשים את אדוות המשבר שאנו חווים. הרוכשים ראו בהשקעה זו ביטוי מעשי לתמיכה במדינה, ובעבורנו זו הייתה תזכורת מרגשת למשמעות העמוקה של עבודתנו".
"הלוחמים רצו לצאת לפנסיה יחד"
מרינה שפינדל, סמנכ"לית מכירות בקטה גרופ
"המלחמה הבהירה את הצורך בשכונה עם קהילה איכותית התורמת לתחושת הביטחון הכללית"
"המלחמה הבהירה את הצורך בשכונה עם קהילה איכותית התורמת לתחושת הביטחון הכללית. התאמנו את עצמנו למצב הלחימה והקמנו חברת כח אדם פנימית שתאפשר לנו לגייס עובדים זרים, כך שנוכל להמשיך את הבנייה, לספק את הדירות בזמן ולהמשיך בפרויקטים חדשים. עכשיו יותר מתמיד, אנו נתקלים במשפחות וחברים שבוחרים לקנות דירות יחד. בחודש שעבר, שלושה לוחמי אש שרוצים לצאת לפנסיה יחד, רכשו דירות בפרויקט שלנו בקריה האקדמית בפתח תקווה".
"החזית הנדל"נית"
תומס מימון, סמנכ"ל שיווק, שתית
"התרגלנו לעבוד גם בין מטחי הטילים"
"השפעות המלחמה ניכרות בכל תחום – מהדאגה לחטופים, השכול, ועד הדאגה הכלכלית. בעולם הנדל"ן, אנו מתמודדים עם היעדרות עובדים שגויסו, ועובדים שנאלצים להיעדר כדי לדאוג למשפחותיהם; בחברת "שתית", שמרבית מהפרויקטים שלה באזור חיפה והצפון, התרגלנו לעבוד גם בין מטחי הטילים. לאחר תקופה של היעדרויות וחששות, מסתבר שהלקוחות מוצאים את הכוחות להמשיך. מפתיע לגלות כי בחודשיים האחרונים נרשמים שיאים במכירות. זה משדר לעולם שהעם שלנו לא ייתן לשום דבר לעצור את השגשוג של מדינת ישראל. החברה מתנדבת למען החיילים וממשיכה לסייע ככל האפשר".
"90% מהקונים באבו גוש יהודים"
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן
"השיווק התנהל במהלך מלחמה, מה שמעצים את ההצלחה"
"מרגש בעיניי לראות את המהלך השיווקי של פרויקט 'נופי אילן' באבו גוש, ישוב ערבי ליד ירושלים. מדובר בפרויקט הראשון ביישוב, הכולל כ-100 דירות ב-11 בניינים, עם 9 דירות בכל בניין. לפני יותר משנה התחלנו לשווק את הפרויקט לקהל יהודי מאזור פרוזדור ירושלים, מבשרת ציון וירושלים. ההיענות הייתה מעל הציפיות, עם מכירת מעל ל-65% מהדירות בשלב הבנייה המוקדמת, כשיותר מ-90% מהקונים הם יהודים, חלקם למגורים וחלקם להשקעה. השיווק התנהל במהלך מלחמה, מה שמעצים את ההצלחה, והלקוחות, תושבי אבו גוש והמועצה מרוצים מאוד".
״יהודי העולם משקיעים בישראל"
רונאל נעים מנכ"ל ובעלים, פורמולה שיווק נדל"ן
"מספר רב של יהודים ברחבי העולם רוכשים כאן דירות גם ללא כוונה לעלות"
"הלחימה, גיוסי המילואים והמציאות הביטחונית חידדו את הצורך במרחבים בטוחים למשפחות. באופן מפתיע, בשנה מורכבת זו הגיעו כ-31,000 עולים חדשים לישראל, ומספר רב של יהודים ברחבי העולם רוכשים כאן דירות גם ללא כוונה לעלות. הסיפור הראשון על נדל"ן בהיסטוריה היהודית הוא רכישת מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו – מהלך עם חזון ושייכות, בזמנים של חוסר ודאות. המסר שלו, להשקיע ביציבות לדורות, נשמע רלוונטי במיוחד השנה. אנו עדים לעשרות יהודים מחו"ל עם סיפורים מרגשים שמסבירים מדוע דווקא עכשיו חשוב להם לקנות דירות בארץ. עם ישראל חי".
"כוחו של הרגל"
רויטל זומר, מנטורית לשיווק נדל"ן
"כוחו של הרגל עוזר לנו להניע את גלגלי הכלכלה של מדינת ישראל, לצמוח ולגדול"
"לאחרונה פגשתי זוג מפונים עם ילדים מהעוטף שעברו לדירה זמנית ברמת גן. הם ראו את הפרויקט שלנו באתר החברה, יצרו קשר וסיפרו שהחליטו להעתיק את חייהם למרכז הארץ ולא לחזור לדרום. הם הגיעו למרכז המכירות של ח.מיתר לבחון רכישת דירה בפרויקט בקרית אונו. למרות החששות, הם הבינו את הפוטנציאל, קיבלו שירות צמוד ויחס אמפטי. בנוסף, היזם החליט להעניק להם מחיר מיוחד והנחה משמעותית, מה שגרם להם להתרגשות והערכה. משפחות מפונים נוספות ומילואימניקים נהנים מאותן הטבות. כוחו של הרגל עוזר לנו להניע את גלגלי הכלכלה של מדינת ישראל, לצמוח ולגדול".
"מכרנו דירות בזום"
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של ארי מגורים לשיווק נדל"ן
"הרבה רוכשים ששירתו במילואים בעזה או בצפון, השתתפו בשיחות זום מהשטח"
במהלך הקורונה השוק נחשף לשיטות מכירה מרחוק, אך חזר למכירה פרונטלית. כעת, בעקבות המצב הביטחוני, המכירה מרחוק צוברת תאוצה. זה קורה ממספר סיבות: חשש של אנשים לצאת מהבית; רוכשים במילואים או מפונים שמעוניינים לקדם עסקאות; מרבית הפרויקטים "על הנייר", מה שמייתר את ההגעה למשרד; רוכשים, בעיקר משקיעים, רוצים לסגור עסקאות במהירות בשל החשש מעליית מחירים. הרבה רוכשים ששירתו במילואים בעזה או בצפון, השתתפו בשיחות זום מהשטח. אני מעריך שהמכירה מרחוק תמשיך גם לאחר תום המלחמה. הדור הצעיר רגיל לקבל מידע ממסכים, והמגמה הזו תתעצם בשנים הקרובות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו