פרויקט עלמא של קבוצת כנען בקריית אונו . צילום: שחף איזנשטיין סופירור מדיה בע"מ

לשבור את הקופסא

מבני המגורים בישראל נראים בדיוק אותו הדבר – קופסאות בטון שנבנות בשיטות מיושנות ולא מביאות איתן שום חידוש של הנוף העירוני. שיטת חיפוי חדשנית, טכנולוגיה כחול לבן, נועדה לרענן את האיכות והנראות השגרתית של השכונות החדשות • האם אנחנו בעיצומה של מהפכה בענף הבנייה וכיצד המשבר עם טורקיה מייצר הזדמנות? עופר פטרסבורג מחפש את אפי בין הבניינים

[object Object]

עצמו עיניים ודמיינו שאתם יוצאים למסע בשכונה חדשה בישראל. לאן הגעתם? רמת אביב, ראשון לציון או פתח תקווה? או אולי לשכונה החדשה בחיפה, או באר שבע? האמת, שזה בכלל לא משנה. כולן נראות אותו הדבר. קופסאות בטון חסרות יצירתיות.

כאשר נבחן את התקדמות צורות המגורים בישראל משנות ה-80 של המאה הקודמת ועד היום נמצא הבדלים מינוריים, בלתי מורגשים כמעט. האמת היא ששיטות חיפויי הבניינים בישראל לא השתנו במשך יותר מ-42 שנה, מאז אומצה שיטת ברנוביץ'.

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך ש-70% מהתחלות הבנייה בישראל 2023 היו של בניינים בני 6 קומות ומעלה. ענף הבנייה הרוויה שמטפסת לגובה צובר תאוצה בעשור האחרון, והוא כבר מזמן לא נחלתו הבלעדית של אזור המרכז. ערים רבות בכל הארץ מאמצות בנייה לגובה על מנת לענות על הביקושים הרבים ולספק את כמות יחידות הדיור הנדרשות. המשמעות: בשנים האחרונות צומחות יותר ויותר שכונות מגורים חדשות בעלות מראה אחיד ומשעמם.

בניינים חדשים בנוף הישראלי?

לאורך ההיסטוריה הישראלית, הצורך בבנייה מהירה גבר לא מעט פעמים על הרצון לספק מבנה מגורים איכותי, עמיד לאורך זמן, עם השקעה במחשבה על הנראות החיצונית. ראינו זאת לדוגמה בצורך האדיר שנוצר לדירות מגורים עקב גלי העליות ארצה. בעיה מרכזית נוספת בשיטות החיפוי הישנות, שבהן החיפוי נוצק יחד עם קירות השלד באמצעות בטון, היא שעם השנים הם עלולים להתנתק מחזית הבניין ולסכן עוברי אורח.

כולנו מבינים שהגיע הזמן כבר מזמן לייצר שיטת חיפוי חדשה שתקדם חדשנות עיצובית באחד התחומים הכי שבלוניים בישראל.

שיטת חיפוי אקו וול פרויקט אחיסמך של קבוצת תדהר בלוד, צילום: שחף איזנשטיין סופירור מדיה בעמ

אז איך עושים את זה?

שיטה כחול לבן חדשה, ECOWALL, מקדמת מהפכה של ממש בתחום חיפויי הבניין בישראל, שתוציא את שכונות המגורים שלנו מהקופסה שבה הן תקועות כבר יותר מ-40 שנה.

מדובר בשיטת חיפוי המבוססת על טכנולוגיה ייחודית, עליה נרשמו שישה פטנטים, המאפשרת למהנדסים וחברות בנייה להתבסס לראשונה על תחליף לאבן הטבעית, אשר עומד בתקן 6560 (תקן ירוק מחייב לחיפוי מתועש הנעשה על ידי אריחי פורצלן, אריחים מבוקרים ואיכותיים). תחליף לאבן הטבעית מאפשר למעשה ליישם מגוון רחב יותר של סוגי חיפויים, במספר רחב של גדלים ובגוונים שונים, ובאותן עלויות כמו של שיטת ברנוביץ' הקיימת.

כאמור, אחד היתרונות המשמעותיים שמתקבלים מהטכנולוגיה של ECOWALL טמון בחידוש הנראות השגרתית והקבועה של בנייני מגורים, כך שמתאפשר חופש אדריכלי מלא בתכנון, לעומת השימוש באבן הטבעית, הישנה והמוכרת. מעבר לחידוש הנראות, השיטה מאפשרת שיפורים טכניים רבים, הכוללים בידוד ואטימות בפני מצבי מזג אוויר קיצון, רטיבות וגלי חום, וכן מעניקים יכולת עמידות של חומר הגלם, אשר מעוגן בחוזקה רבה יותר לעומת המחצב הטבעי.

מהנדסי ערים וחברות בנייה כבר זיהו את הפוטנציאל הטמון בשיטה החדשה, בין היתר בעקבות הדרישה של משרד הבינוי והשיכון לחדול משימוש בשיטות העבר ולעבור לחיפוי בשיטות מתקדמות יותר, אשר יעניקו חדשנות ונראות רעננה לשכונות החדשות הנבנות בישראל. אחד מהם הוא מאיר טל, מנכ״ל קבוצת כנען, שבונה בימים אלו את פרויקט "עלמא" בקריית אונו. בשיחה איתו, אמר: "חיפינו בשיטת ECOWALL פרויקט שלם של 10 מגדלים שיעניקו לבניינים שלנו מראה ייחודי ונקי לאורך שנים". אליו מצטרף אייקון ההנדסה ישראל דוד, מנכ"ל ובעלים דוד מהנדסים, שציין כי "השיטה משלבת חדשנות בבנייה יחד עם מוצר בר קיימא, המקטין את פליטות הפחמן האופייניות לאבן הטבעית תוך 100% בקרה בזמן הייצור, בשונה מחומר טבעי שלעולם לא נדע את איכותו האמיתית".

תודה על ההזדמנות להשתפר

ערב מלחמת חרבות ברזל – 80% מהבנייה בישראל התבססה על מחצבים שמקורם בטורקיה. כעת, הודות להזדמנות שנפתחה בקרבנו עקב החרם הכלכלי שהחיל הרודן עם השפם הטורקי – קבלנים ויזמים, המחפשים אחר פתרונות, נכונים לאמץ אלטרנטיבות חדשניות ולשפר את היכולות שלהם. בכירים בענף הבנייה מזהים כי דווקא החרם הכלכלי שממנו כל כך פחדנו משמש כקטליזטור אשר מאיץ את מגמת התיעוש בענף המסורתי, דבר שהמדינה מנסה לעשות כבר שנים רבות ונתקלת בקשיים מרובים.

השימוש בתחליפים בתצורת אריחים מתועשים מאפשר את המשך רצף בניית הפרויקטים, מה שימנע עלייה נוספת במחירי הדירות בעקבות הקושי בייבוא מוצרי בנייה, שנוצר עקב המלחמה. כך, ניתן יהיה לנתק לחלוטין את התלות בשוק הטורקי – ולעבור לתוצרת ישראלית מלאה, שהיא איכותית יותר וגם מספקת מענה לתקן הגבוה ולדרישות השוק.

"השיטה תשנה את שוק החזיתות בישראל, כשהיא מובילה מהפכה אמיתית בענף הבנייה", אומר אריאל פוקוטינסקי, מנכ"ל חברת ECOWALL". "הטכנולוגיה מאפשרת לבנות ערים יפות יותר, יעילות יותר ובנות-קיימא, ובעלת יתרונות של עמידות בפני מזג האוויר קיצון, אטימות, חוזק ועמידות בעוצמה גדולה יותר מהמחצב הטבעי. המטרה שלנו היא לא רק לשפר את איכות הבנייה, אלא גם להוביל את הענף קדימה, באמצעות חומר גלם באיכות גבוהה ושיטה מתקדמת העומדת בתקנים הגבוהים ביותר לחיפוי בנייני מגורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו