מתכננים לשפץ אחרי החגים? קודם תשמעו את המחירים

רגע לפני החגים, מתברר כי ענף השיפוצים הפך לאחד הענפים היקרים במדינה. המחירים טסים לשמים, ולא בנסיבות טובות – אין ידיים עובדות, אין צפי להגעת עובדים והענף מושבת. רבים מקבלני השיפוצים ניצבים בפני פשיטת רגל, חלקם אף נאלצו לעשות הסבת מקצוע • מה יהיה על הענף שאמור לשקם את הריסות מלחמת חרבות ברזל?

מוקד השירות של חמ"ל . צילום: אלון תלמי

בשבוע האחרון נערך סקר מיוחד של התאחדות קבלני השיפוצים עבור מערכת "ישראל היום". מהסקר עולה נתון מובהק – קיים כעס רב ומוצדק על העובדים הפלסטינים בעקבות מלחמת חרבות ברזל; למעלה מ-60% מקבלני השיפוצים ציינו כי הם לא מעוניינים בהחזרת עובדים פלסטינים לעבודה בישראל, ומעדיפים במקומם את חלופת העובדים הזרים.

מנגד, כ-38% מהקבלנים טוענים כי על אף הכעס הרב – נכון להיום אין תחליף ראוי בענף לניסיון שמביאים עימם העובדים הפלסטינים, והחזרה שלהם בלתי נמנעת.

בנוסף, נשאלו קבלני השיפוצים אם ציבור הלקוחות מסכים לקבל עובדים פלסטינים לבתיהם. גם כאן, למעלה מ-50% מהקבלנים טוענים שנאמר להם במפורש שאין הסכמה לכך, וחלקם אף התנו זאת בחוזי העסקה.

ערב השבעה באוקטובר, ענף השיפוצים העסיק למעלה מ-15,000 עובדים פלסטינים עם רישיון עבודה בישראל, כאשר ההערכות מצביעות על עוד אלפים בודדים שהועסקו ללא היתר ונחשבו לשב"חים. בממוצע, קבלן שיפוצים רשום העסיק בין 3 ל-5 עובדים סה"כ בצוות עבודה קבוע ומתמשך. בדיקות שנערכו בהתאחדות קבלני השיפוצים בישראל מראות כי בחודש אוקטובר 2023, לפני השבת השחורה, כ-90% מכוח העבודה בענף השיפוצים היה מורכב מערביי ישראל ועובדים פלסטינים.

התוצאה: למעלה מ-4,000 קבלני שיפוצים רשומים מצאו עצמם ללא עובדים וללא תחליפים הולמים בעקבות המלחמה. ההתאחדות מדווחת על כך ש"מספר קבלנים פשטו רגל, אחרים סגרו את עסקיהם ועברו להכנסות קטנות או עבדו עם בני משפחה בלבד. מדובר במכת מוות לענף".

במקביל למצב הקשה של הענף, מחירי השירותים בענף השיפוצים זינקו באופן דרמטי. לפי הנתונים שאספו בהתאחדות, מחיר הדבקת קרמיקה עלה מ-180 שקל ל-280 שקל, מה שמצביע על עלייה משמעותית של כ-55%. גם מחירי נקודות האינסטלציה והחשמל חוו עליות חדות, כאשר נקודת אינסטלציה עלתה מ-1,300 שקל ל-2,000 שקל, ונתון זה משקף עלייה של כמעט 54%.

נקודת חשמל, לעומת זאת, עלתה מ-280 שקל ל-400 שקל, עלייה של כ-43%. בניית קיר בלוק 10 עלתה מ-130 שקל ל-250 שקל, בעוד בניית קיר גבס זינקה מ-200 שקל ל-350 שקל, עלייה של 75%. גם ריצוף בטיט, שחווה עלייה מ-300 שקל ל-450 שקל, רושם עלייה של 50%. העליות הללו מעידות על הקשיים הכלכליים המורכבים שעומדים בפני קבלני השיפוצים, ועל הצורך הדחוף למצוא פתרונות מהירים להחזרת הענף, שאמור לשקם את הצפון והדרום מהריסות מלחמת חרבות ברזל, למסלול תקין. זאת, נזכיר, כאשר התאחדות קבלני השיפוצים העריכה לאחרונה את נזקי השיפוצים על כ-2.5 מיליארד שקל.

ההחלטה שתציל את הענף?

רק בחודש יולי האחרון, לאחר מאבק ממושך שארך כתשעה חודשים מול משרדי הממשלה, התכנסה ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, שבה התקבלה החלטה תקדימית: לראשונה בהיסטוריה, ענף השיפוצים יהיה זכאי להקצאה של עובדים זרים ייעודיים.

לאחר החגים, ובתוך ההחלטה ההיסטורית, יתחילו מיון העובדים הזרים במדינות עם הסכמים בילטראליים עם ישראל. המיונים יתמקדו בארבעה תחומים עיקריים, בהם עבודות גבס ותקרות אקוסטיות, ריצוף, אינסטלציה, עבודות בלוקים, טיח, צבע ושפכטל. ההתאחדות בשיתוף משרד רוה"מ מקדמת מיונים על ידי גורמים מקבלני השיפוצים, ולא על ידי גורמים שאינם קשורים לענף, כלקח מאירועים קודמים בענף הבנייה.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, אומר: "אין לנו זמן לבזבז, ואנחנו צריכים לשתף פעולה עם הממשלה כדי להציל את הענף". הוא הוסיף: "חובתנו כמובילי הענף לפעול להבאת עובדים זרים כדי להזרים ידיים עובדות להצלת הענף. אני מקווה שכבר בחודשים הקרובים נראה עלייה בכוח העבודה ובקבלת עבודות על ידי קבלני השיפוצים".

 

 

לפני ה-7 באוקטובר

היום

הדבקת קרמיקה

180 שקל

280 שקל

נקודת אינסטלציה 

1,300 שקל

2,000 שקל

נקודת חשמל

280 שקל

400 שקל

בניית קיר בלוק 10

130 שקל

250 שקל

בניית קיר גבס

200 שקל

350 שקל

ריצוף בטיט (מחיר למ"ר)

300 שקל

450 שקל

 

חמ"ל שיפוצים חדש יעשה סדר לתושבים שבתיהם נפגעו במלחמה

ביוזמה חשובה של התאחדות קבלני השיפוצים, בהובלת היו"ר ערן סיב, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי – נפתח בשבועות האחרונים חמ"ל השיפוצים הראשון לטובת הציבור, אשר יפעל במתכונת של מענה ותמיכה טלפונית לאורך 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. החמ"ל הוקם במטרה להעניק עזרה לציבור הרחב כתוצאה מאלפי פגיעות רבות ברכוש מתחילת מלחמת חרבות ברזל בצפון ובדרום. זאת, לאחר פניות רבות להתאחדות קבלני השיפוצים מתחילת המלחמה, ובמיוחד בחודשים האחרונים.

ההחלטה להקמת החמ"ל התקבלה בשיתוף פעולה עם משרד ראש הממשלה, בהמשך להצלחת 'הקו החם' לתיקון דלתות וחלונות ממ"דים בתחילת המלחמה. החמ"ל מספק הנחיות, הפניות לבעלי מקצוע והכוונה בנוגע להחזרים בזמן מלחמה.

יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה: "אני מברך על שיתוף הפעולה עם התאחדות קבלני השיפוצים והקמת החמ"ל לתושבי הצפון והדרום שייתן תמיכה לכל מי שנפגע מפגעי המלחמה. חלק מפגעי המלחמה הוביל לצורך מאסיבי של שיפוצים ולכן בפעם הראשונה במדינת ישראל אישרנו להתאחדות קבלני השיפוצים להביא 5,000 עובדים זרים לטובת שיפוצים אלו. העובדים הזרים יגיעו ממדינות שלישראל יש עמם הסכמים בילטרליים. נמשיך ונפעל על מנת לשקם ולבנות מחדש את הבתים שנפגעו". ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "התאחדות קבלני השיפוצים נמצאת עבור הציבור הישראלי בזמן שגרה ובזמן משבר. מתחילת המלחמה עזרנו לאלפי בתי אב".

מוקד השירות מופעל באמצעות קישורית שירותי קול סנטר, חברה המספקת שירותי מוקדים במיקור חוץ ומענה אנושי לעסקים. ניתן לפנות אל החמ"ל בטלפון שמספרו 03-6173607

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר