תוכנית אבא הלל -רשי רמת גן. צילום: (הדמיה): זית לב אדריכלים

מה מחכה בתחנה הבאה?

פרויקט המטרו זוחל, אך מתחיל להשפיע על תכניות התחדשות עירונית * ערים כמו רעננה, גבעתיים, רמת גן ובת ים מתכננות פרויקטים מסביב לתחנות העתידיות, ובהם אלפי יחידות דיור, מגדלים ועירוב שימושים * האתגר הגדול מסתמן בתיאום בין הרשויות המקומיות לבין נת"ע, וקיים חשש לגבי הכדאיות הכלכלית של חלק מהפרויקטים

[object Object]

אז מתי סוף סוף נעלה על המטרו? בקצב הזה, אולי הנכדים או הנינים שלנו יעשו זאת. בינתיים גם לא ניתן להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית על קו המטרו העתידי, לכל היותר לתכנן תוכניות, כי הכל תקוע עד להודעה חדשה. אבל בהחלט אפשר לדמיין רחובות ראשיים במרכזי הערים עם גורדי שחקים ולא רק בתל אביב - גם אחוזה ברעננה ו־וייצמן בכפר סבא וכצנלסון בגבעתיים או אבא הלל ברמת גן ובעשרות ערים נוספות, אם כל הגורמים יעבדו בתיאום.

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, אומר שנכון לעכשיו יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל וטוען כי "נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) פעלה בבריונות בכל הנוגע לקביעת תחנות המטרו ברעננה.

החברה לא התייעצה עם העירייה בנוגע למיקום הרצוי של התחנות וקבעה זאת בעצמה, במקום לשמוע את דעתי כראש עיר שחי ונושם את המקום ומכיר את צרכיו טוב יותר מאשר אנשי התכנון". בנת"ע מכחישים וטוענים שהכל נעשה בתיאום מול העירייה.

בגבעתיים, שם מתוכנן פרויקט מגדלים ענק (של חברת אשלי לירן) מעל תחנת המטרו נגה בפינת כצנלסון, הוציאה העירייה מסמך מדיניות ובו נכתב: "התאמת המרקם האורבני הקיים והמתוכנן בשילוב מערכות התחבורה ובתוכן המטרו, תוך הבטחת נגישות מצד אחד והגדלת צפיפות הבינוי ותמהיל השימושים מצד שני, הינן אבני יסוד לניצול מיטבי של סביבת תחנות המטרו. תכנון איכותי, נכון ומאוזן של מרכיבים אלו יביא לסביבה עירונית מקיימת אשר תבטיח מרחב אורבני נעים עבור משתמשי הדרך השונים".

דקלה פרסיקו, סמנכ"לית תכנון בחברת ישראל קנדה ראם מגורים, טוענת שהתוכנית טובה, אבל רק לעוד 15 שנה: "במקום שהתוכנית תייצר פיתוח כלכלי באזורי המטרו, היא מייצרת כרגע סטגנציה". עו"ד זיו כספי, מומחה לנדל"ן, טוען ששטחי התעסוקה שמחייבים יזמים לתוכניות המטרו הפכו לנטל, משום שהם עלולים לפגוע בכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

תוכנית אבא הלל רוקח., צילום: (הדמיה): בלנדר אדריכלים

השבוע אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה להפקדה תוכניות להתחדשות עירונית בהיקף של כ־4,000 יחידות דיור ברמת גן ובבת ים סביב תחנות המטרו העתידיות. ברמת גן אישרה הוועדה תוכניות להתחדשות עירונית הכוללות 1,865 יחידות דיור - שלוש מתוכן לאורך דרך אבא הלל שישנה פניו לחלוטין.

התוכניות קודמו בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר הכוללנית, שהגדירה את הפיכת רחוב אבא הלל מדרך עורקית המעבירה תנועה מוטורית לרחוב עירוני שוקק אשר ישמש כציר ירוק המעודד הליכה ברגל ורכיבה על אופניים, לצד תחנות מטרו ורכבת קלה. החזיתות המסחריות שיוקמו לאורך הרחוב יעודדו פעילות עירונית שוקקת.

תוכניות יש, תחנות יהיו?

אחת התוכניות שאושרו היא במפגש הרחובות אבא הלל-רש"י בשכונת הגפן, ביוזמת אפריקה ישראל, על שטח כולל של כ־9.6 דונם. התוכנית כוללת 467 יחידות דיור שיוקמו בשני מגדלי מגורים בני 45 קומות הכוללים חזית מסחרית. כיום מצויים במתחם 161 יחידות דיור שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

תוכנית נוספת, גם היא בשכונת הגפן, תהיה במפגש הרחובות אבא הלל, התקווה וחירות, ביוזמת חברת רוטשטיין, על שטח כולל של כ־3.7 דונם. התוכנית כוללת הקמת 202 יחידות דיור שיוקמו במגדל מגורים בן 32 קומות שישלב שטחי ציבור וחזית מסחרית ובמבנה מגורים בן עשר קומות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה הקמת כיכר עירונית במפגש הרחובות אבא הלל והתקווה, הגדלת היקף השטחים הציבוריים באזור, חזית מסחרית פעילה לאורך אבא הלל ובגבולות הכיכר העירונית, ומרקם עירוני מגוון. התוכנית, שנערכה על ידי טיטו אומן אדריכלים, גם קובעת כי 30% מהדירות יהיו קטנות, בשטח כולל של 75 מ"ר, כדי לאפשר תמהיל מגוון של יח"ד.

תוכנית המתמיד-ארלוזורוב, צילום: (הדמיה): משה צור אדריכלים RGB

התוכנית השלישית - במתחם המתמיד-ארלוזורוב של אקרו בתכנון פרופ' משה צור - היא התוכנית להתחדשות עירונית הגדולה ביותר שקודמה עד כה ברמת גן. התוכנית ממוקמת במתחם הרחובות ארלוזורוב, שפירא, המתמיד, וגובלת מדרום בגבול המוניציפלי עם גבעתיים, על שטח כולל של כ־18.8 דונם.

התוכנית מציעה הקמת מתחם בעירוב שימושים הכולל מגורים, שטחים ציבוריים נרחבים, תעסוקה ומסחר, ושני מבנים לשימור. התוכנית ממוקמת בסמוך למגדל התעסוקה בעלית ובקרבה לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה ולאזור הבורסה ולמטרו. היא כוללת כ־1,050 יחידות דיור שיוקמו בשלושה מגדלי מגורים.

בתוך כך החליטה הוועדה להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית בבת ים, בדרום-מערב העיר במתחם הרחובות הקוממיות, הנביאים ואזור התעסוקה המתחדש.

במתחם התוכנית מתוכנן לעבור קו מטרו M3 וממוקמת בו תחנה תת קרקעית הכוללת חמש כניסות. התוכנית מציעה התחדשות של שכונת המגורים ואזור התעשייה והפיכתם לרובע עירוני מעורב שימושים של מגורים, תעסוקה ומסחר, ומבני ציבור.

היא תכלול 1,711 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 6 עד 45 קומות, מחולקים בין שמונה מתחמים אשר כל אחד יתחדש בזמנו ללא תלות זה בזה.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר ו־4,900 מ"ר עבור שטחי ציבור, מבנה בן עשר קומות לטובת דיור בהישג יד, ושטחים פתוחים כאשר המשמעותי ביניהם הוא השדרה המלווה את רחוב האורגים, בסמוך ליציאות והכניסות לתחנת המטרו. כל זאת, תוך שיפור מערך התנועה והקישוריות באמצעות פתיחת צירים חדשים המשלבים בין תנועת כלי רכב והולכי רגל בדגש על פיתוח סביבת המטרו.

תוכנית זו משלימה את רצף התוכניות של התחדשות עירונית משני צדיו של רחוב הקוממיות, המהווה ציר משמעותי לכניסה ויציאה בדרום העיר ולאורכו ממוקמות תחנות של רכבת ישראל, הקו האדום והמטרו.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן: "מדובר בתוכנית חלוצית במסגרת מתחמי המטרו שמקודמים במרחב כולו. בזכות החיבורים בין המטרו והרכבת הקלה מתאפשר לעיר ולרשות להתחדשות להציע תכנית מורכבת וחשובה זו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו