מהפכה של שמחה: ההתחדשות המדהימה של אור יהודה

פלא שמחירי הדירות מזנקים ללא היכר? לא פחות מ־20 פרויקטים של התחדשות עירונית מקודמים כיום בעיר ומובילים למהפך האדיר במרכז הארץ * לצד חידוש המבנים הישנים, מקדמת העירייה גם טיפול יסודי בתשתיות העירוניות * ראש העיר, ליאת שוחט: "אור יהודה היא בדיוק הילד שמממש את כל הפוטנציאל שגלום בו"

עוברת מהפך עם שכונות חדשות ושדרוג שכונות ותיקות. צילום: דוברות עיריית אור יהודה

בשיתוף עיריית אור יהודה

בין אם אתם מודעים לכך או לא, אור יהודה עוברת בימים אלו מהפכה של ממש. כל מי שנוסע על כביש 461 ומביט על צידי הכביש לא יכול לפספס את מה שקורה בעיר שנהנית מפיתוח בלתי רגיל. בצד אחד של הכביש הוקמה תוך 3 שנים שכונת בית בפארק שכוללת כ־2,500 יחידות דיור במגדלי מגורים שמוקפים בפארקים ושטחים ירוקים.

בצדו השני של הכביש מוקמת בימים אלו שכונת מגורים נוספת של אור יהודה, שכונת נווה איילון, שכבר נמצאת בשלבים הראשונים של האכלוס עם המשפחות הראשונות שעברו להתגורר ממש בקרבת צומת מסובים.

לצד הבנייה החדשה של בנייני המגורים, לא רבים יודעים שבתוך העיר מקודמות לא פחות מ־20 תוכניות התחדשות עירונית בשלבים כאלה ואחרים, שיביאו לשינוי המשמעותי ביותר של העיר בעשרות השנים הבאות. תוכניות אלו נועדו לחדש את המבנים הישנים שהוקמו עוד בשנות החמישים והשישים וצפויים להיהרס ולהיבנות מחדש, כאשר חלק מהתוכניות מקודמות בוותמ"ל וחלק אחר מקודם בוועדה המחוזית.

המפתח לשינוי המבורך

"אני מאמינה גדולה בהתחדשות עירונית", מציינת בגאווה ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט. "אני יודעת שהמפתח לעתיד טמון שם. בלתי אפשרי להשאיר את המבנים הישנים הרבים שיש לנו בעיר במצבם הנוכחי ואנחנו חייבים להרוס ולבנות מחדש. זה המפתח לשינוי החשוב ביותר שתעבור העיר שלנו בשנים הבאות. כולנו ראינו עד כמה חשוב נושא המיגון מטילים, ולצד זה חשוב שיינתן מענה גם מפני רעידות אדמה, ואת זה אפשר להשיג אך ורק באמצעות התחדשות עירונית".

ליאת שוחט ראשת עיריית אור יהודה, צילום: ראובן קופיצ‘ינסקי

עיריית אור יהודה, שהקימה באגף ההנדסה את המינהלת להתחדשות עירונית בתחילת הקדנציה של שוחט, דואגת לפעול לפי מדיניות סדורה שתקדם התחדשות עירונית אחראית ותדאג לאינטרסים של התושבים המתגוררים בבניינים הישנים, אך במקביל תדאג לשמור על הקופה הציבורית.

"זו לא חוכמה להרוס ולבנות מבלי לחשוב קדימה. אנחנו דואגים לצרכים העירוניים של הקמת בתי ספר וגני ילדים לתושבים הרבים שייכנסו לעיר", מבהירה שוחט. "ההתחדשות לא נעשית בחלל ריק ועובדים כל הזמן בהתאם לתכנון אסטרטגי שמאפשר לנו לעשות את זה בצורה חכמה ונכונה".

מובן שפרויקטים מהסוג הזה אורכים זמן רב, לכן העירייה החליטה לפני מספר שנים, כאשר חתמה על הסכם הגג בשנת 2017 המהווה נקודת מפנה עבור העיר, שלצד ההתחדשות העירונית יתקיימו שדרוגים מאסיביים של המרחב הציבורי בשכונות הוותיקות. כך בוצעו שלל פרויקטים שמחדשים את הביוב, הניקוז, הכבישים, מבני הציבור, מבני החינוך וכל נושא התשתיות שבמשך שנים הוזנח. החזון של ליאת שוחט הוא לראות שכונות שלמות מתחדשות הן במרחב הציבורי והן בשטחים הפרטיים.

איכות חיים

בשנים האחרונות נהרסו הבניינים הראשונים במתחם הכלנית שמבוצע במסגרת פרויקט "קיימא" מבית חברת יובלים, וכבר בשנה הקרובה צפויים בניינים נוספים להיהרס במתחמים נוספים בקריית גיורא. במקביל, העירייה עובדת במלוא המרץ לקדם את פרויקט הדגל של מדינת ישראל במסגרת תוכנית השכונות הדרומיות הקרוב לנתב"ג, שיאפשר סוף סוף לתושבים שסבלו במשך שנים מרעש המטוסים ליהנות מאיכות חיים כפי שמגיע להם.

פרויקט חיי

"זה ללא ספק פרויקט חיי", מצהירה שוחט. "אמנם מדובר בפרויקט מורכב שיימשך שנים מכיוון שלוקח הרבה זמן לפנות 2,200 יחידות דיור. אך זו המטרה החשובה בעיני – לראות את דור המייסדים מתגורר בדירות ראויות, ולראות את כל השכונות הדרומיות מתחדשות ועוברות מהפכה".

פרויקט הכלנית באור יהודה, צילום: וידאו אקשן

עד שזה יקרה, מחירי הדירות באור יהודה מזנקים ללא היכר, ובמקביל העירייה ממשיכה לפתח, פרט לתחום ההתחדשות העירונית, את כל תחומי החיים – חינוך, ביטחון, תרבות, ספורט, פיתוח, שירות איכותי לתושבים ולעסקים ועוד. "אור יהודה היא בדיוק הילד שמממש את כל הפוטנציאל שגלום בו", מסכמים בעירייה.

בשיתוף עיריית אור יהודה

כדאי להכיר