משהו גדול קורה בנוף הגליל

זוהי שעתה היפה של נוף הגליל שנמצאת בתנופת פיתוח אדירה ומציעה את כל מרכיבי איכות החיים תחת נוף אחד * מפארק מים ועד קריית הייטק, מרכזי מסחר נוצצים, גינות משחקים, אתרי טבע מונגשים, מכללה טכנולוגית, חינוך מצוין, היצע דיור אטרקטיבי ואפילו רכבת קלה כמו בת”א – כך הפך הנוף המתחדש למבוקש ביישובי הגליל

מתפתחת בקצב מסחרר. צילום: דוברות עיריית נוף הגליל

בשיתוף עיריית נוף הגליל ומשרד הבינוי והשיכון

אין צל של ספק שנוף הגליל נמצאת באחת התקופות המרגשות בחייה של עיר. הסיבות למקרה שתהיתם הן בזכות תנופת פיתוח אדירה, השקעות בהיקפי ענק, פרויקטים משפרי איכות חיים  וביקוש שיא להיצע הדיור החדש, שנבנה בעיר במסגרת הסכם זה  שנחתם עם הממשלה ומיושם בימים אלו על ידי משרד הבינוי והשיכון.

לצד הדיור האטרקטיבי, העיר מציעה את כל מרכיבי איכות החיים תחת נוף אחד: חינוך מצוין עם תעודת הזכייה היוקרתית בפרס החינוך הארצי, תעסוקת הייטק עם לא פחות מ־27 חברות ומפעלים וסל איכות חיים עשיר ומפנק במיוחד, הכולל מגוון שירותי תרבות, פנאי ונופש לתושבים מגיל אפס ועד 120.

עם נתוני פתיחה מצוינים אלה, העירייה בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, מציגות תנופת בנייה אדירה הכוללת אלפי דירות חדשות הצפויות להכפיל את אוכלוסייתה של העיר בתוך פחות מעשור.

7,000 דירות חדשות

על פי נתוני מנהל ההנדסה בעירייה, נכון לחודש מאי 2024 בנוף הגליל נבנות בפועל ונמצאות בשלבים מתקדמים לקראת בנייה של לא פחות מ־7,000 דירות, מרביתן נבנות במסגרת הסכם הגג בשיתוף משרד הבינוי והשיכון. הדירות מיועדות לזוגות ולמשפחות צעירים, בני ובנות העיר וכלל הארץ. תשקיף קיץ 2024 מציג תנופת בנייה חסרת תקדים לאורכה ולרוחבה של העיר, עם פרויקטים רבים שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים ובתוכם: 1,400 דירות שנמצאות בשלבי בניה ראשוניים בשכונת מול תבור הממוקמת במורדות יער צ’רצ’יל ומשקיפה לנוף מרהיב, ו־300 יח”ד בשכונת הר יונה ד’ המשקיפה להר התבור וצפויות להתאכלס עוד בשנה זו. פרויקטים נוספים בביצוע: 140 דירות בשכונת בוטיק קטנה ויוקרתית הממוקמת במורדות המזרחיים של העיר ולמעלה מ־500 יח”ד בשני פרויקטים במסלול “דירה להשכיר”.

לצד הבנייה החדשה מקודמים בעיר פרויקטים רבים במתכונת “פינוי בינוי”, הראשון שבהם כולל 778 דירות בשכונה הוותיקה בעיר ונחשב לפורץ דרך הצפון בהיותו הראשון שנמצא לקראת התחלת בנייה בקיץ הקרוב. כמו כן, מקודמת בנייה של יח”ד נוספות בשכונה החרדית הר יונה ג’ שנחשבת לסיפור הצלחה בקנה מידה ארצי בשל הביקוש העצום של הקהילות השונות למגורים בשכונה.

לצד הפרויקטים בבנייה, 866 דירות חדשות אוכלסו במהלך השנה החולפת כך שהמנופים עובדים ללא הרף.

“כבר עכשיו נערכים בעירייה לקליטתם של אלפי התושבים החדשים ושוקדים על מתן מענה תשתיתי, חינוכי, לימודי, תעסוקתי וחוויתי עבורם”, נמסר מהעירייה. “מרכז כובד ההשקעה מתמקד בשדרוג מרכיבי איכות החיים, כך שלצד הדיור האטרקטיבי מובטח לתושבים החדשים חינוך גבוה, תעסוקה עתירת שכר ותשתית זמינה ואטרקטיבית לבילוי שעות הפנאי. לנוף הגליל יש את כל אלה”.

זוכת פרס החינוך הארצי

ואכן, מערכת החינוך בנוף הגליל מצטיינת ברמה הארצית. העיר מחזיקה בתעודת הצטיינות יתירה בהיותה זוכת פרס החינוך הארצי תשפ“ג ומדורגת לאחת הטובות בישראל. עד כדי כך ששיעור הזכאות לתעודת הבגרות עובר את רף ה־90%, זהו הישג מדהים. בגיל הרך, בפעוטונים ובגני הילדים, העירייה מובילה תכנית לימודים פורצת דרך בתחום לימודי השפה “עיר מדברת שפות”, ועבור תלמידיה בתיכוניים מעניקה שיעורי תגבור פרטניים ללא עלות על ידי טובי המרצים במקצועות הבגרות וזאת במסגרת פעילות בית קק”ל למצוינות הראשון שהוקם בארץ.

במערכת החינוך בעיר פועלת גם תכנית הסייבר היוקרתית “גשרים” של יחידת 8200 שמנגישה את לימודי הסייבר אל תוך בתי הספר החל מחטיבת הביניים וחושפת בפני התלמידים את האפשרויות העומדות בפניהם בתחום זה תוך התנסות בלימוד מבואות ידע לתחומי ההייטק לצד מיומנויות חשובות.

לצד לימודי המצוינות במתמטיקה ומדעים, תלמידי העיר לומדים שיעורי נגינה חינם במסגרת פרויקט עירוני מיוחד, וכחלק ממערכת החינוך ביסודיים תלמידי העיר לומדים גם שיעורי חקלאות וקיימות בחווה חקלאית מרהיבה ביופייה הפועלת בנופארק – הפארק העירוני הגדול בעיר.

האקזיט של נוף הגליל

הכסף אומנם לא צומח על העצים, אך אין טוב ממנו להעיד על הדברים הטובים שקורים בנוף הגליל: היקפי ההשקעה ביזמות הפרטית בעיר מסתכמים במיליארדי שקלים וניתן לראות אותם בפרויקטים הרבים המבוצעים: הרחבת עפר סנטר פי שלושה (כ־400 מיליון שקלים), בניית מגדל נוסף במרכז מול הרים (כ־250 מיליון שקלים), הקמת הסנטר החדש (כ‏־300 מיליון שקלים), שערי העיר (כ־400 מיליון שקלים) והקמת מרכז מסחרי חדש בשכונת הר יונה הכולל היכל החלקרח חצי אולימפי (כ־300 מיליון שקלים). היקפי ההשקעות בעיר מעידים לא רק על צמיחתה המטאורית, אלא בעיקר, על האמון שרוחשים לה היזמים הפרטיים והביטחון שהם רואים בעתידה.

נוף הגליל הפכה בשנים האחרונות מחתול רחוב שמחפש קורת גג לתרנגולת שמטילה ביצי זהב”, אומרים היזמים, שגם בתקופת המלחמה ממשיכים להשקיע בנוף המתחדש. רשימת ההשקעות לא מביישת ערים גדולות כמו ירושלים ותל אביב. לצד המשקיעים הפרטיים, נוהרות לעיר חברות עתירות ידע והייטק שמגלות את האקזיט של העיר. סוללת המפעלים החדשה מציגה עלייה חסרת תקדים בהיצע התעסוקה והביקוש לעובדים, בעיקר במקצועות עתירי ידע והייטק.

לחיות בטבע

לא במקרה שמה של העיר הוא נוף הגליל. 70% משטחה של נוף הגליל הוא רצועות טבע ושמורות נוף. העיר טובלת בירוק המשקיף מכל עבריה בגובה 578 מ’ מעל פני הים והוא חלק בלתי נפרד מתכניות העבודה של העירייה הן בטיפוח נופי, גינון ועיצוב חזות העיר והן בפרויקטים ייחודיים להנגשת השטחים הפתוחים בשיתוף עם קק“ל ורשות הניקוז ירדן דרומי – הקרן לשטחים פתוחים.

מי שמחפש טבע ימצא את מבוקשו, צילום: דוברות עיריית נוף הגליל

כך למשל, שוקם לאחרונה ערוץ נחל תבור הזורם בחודשי החורף, הוכשרה טיילת לאורך יער צ’רציל באמצעות קק”ל וכן שודרג והונגש שביל האירוסים בפארק עטרה שהפך לפנינת טבע יפיפייה עם גשרי הליכה, פינות ישיבה ומתחם תצפית מרהיב בפרחים וצמחיית הפארק. ברחבי העיר, בשכונות וכמעט בכל רחוב ניתן למצוא פארקים מושקעים וגינות משחקים לבילוי שעות הפנאי: נינג’ה, פאמפטרק, אקסטרים, פארק אינטראקטיבי וחמישה פארקים לכלבים. אפילו פארק מנגלים הוכשר על ידי העירייה הכולל מתקני מנגל מובנים להנאת התושבים חובבי ה“על האש”.

הנוף הכי מפנק

פלנטריום חדשני, אמפיתיאטרון מפואר, אגם פסטורלי כמו בסרטים, גן חי בוטיק, גן בוטני, מיני לונה פארק, מתחמי ספורט ופנאי, בריכה מחוממת, קאנטרי ספא מפנק ואפילו פארק מים חדש – זאת לא פנטזיה. כל הפינוקים האלה עומדים לרשות תושבי נוף הגליל כחלק בלתי נפרד מסל השירותים העירוניים. אחת האטרקציות המרהיבות בעיר היא “נופארק” – פארק יפיפה שנראה כמו תמונת נוף מצוירת עם שפע אטרקציות לילדים ולכל המשפחה שמרביתן ללא תשלום.

נוף מרהיב לכל דורש,

בימים אלו נבנות בפארק שתי אטרקציות תיירותיות נוספות: אומגה אקסטרים הארוכה ביותר בארץ באורך של כ־700 מטרים ו“מסעדה על הנוף” שתשלב חוויה קולינארית עם הנאה מהטבע והנוף. כמו כן ייפתח הקיץ להנאת התושבים פארק המים הגדול בצפון שהוקם בשנה האחרונה בעיר וכולל מגלשות גדולות ושלל אטרקציות מים. בסל הפינוקים שהעירייה מספקת לתושביה נמצא גם “המתחם” – קומפלקס ענק של נופש וספא עירוני הכולל בריכה מחוממת, חוגי ספורט וחדר כושר במחיר מסובסד עבור כל הפעילויות, כולל חוגים. נוף מפנק כבר אמרנו? 

במערכת החינוך בעיר פועלת גם תכנית הסייבר היוקרתית “גשרים“ של יחידת 8200 שמנגישה את לימודי הסייבר אל תוך בתי הספר החל מחטיבת הביניים, וחושפת בפני התלמידים את האפשרויות העומדות בפניהם בתחום זה.

7 תחנות רק”ל ‘נופית’ בנוף הגליל

לנוף הגליל תהיה בקרוב רכבת קלה ‘נופית’ שתספק לתושבים שירותי תחבורה ציבורית כמו בחו“ל, בתוך העיר ומהעיר למפרץ חיפה ומשם באותו כרטיס למרכז ולדרום. העבודות להקמת הרכבת מבוצעות זו שנה שנייה בעיר על ידי חברת חוצה ישראל בהובלת משרד התחבורה. הרכבת תהיה חשמלית, מודרנית, ירוקה, נוחה וידידותית לסביבה. תוואי הרכבת הקלה ‘נופית’ יתפרס לאורך כ־41 ק“מ, ולאורכו יוקמו 20 תחנות מסופי תחבורה וחניונים, מתוכן 7 תחנות בנוף הגליל.

הרכבת הקלה (הדמיה), צילום: דוברות עיריית נוף הגליל

 

יותר מ־30 קרונות ינועו על המסילה במהירות מרבית של 100 עד קמ“ש, ובתדירות של כל 4 עד 10 דקות. כ־100,000 נוסעות ונוסעים יגיעו בכל יום לעבודה, ללימודים או לכל מטרה אחרת באמצעות הרכבת הקלה ובכך יפחיתו תנועה של מכוניות מזהמות על הכבישים וירחיבו את מעגל האפשרויות הנגישות לתושבות ולתושבים נוף הגליל.

אין ים? יש פארק מים!

בנוף הגליל

לא סתם, פארק המים הגדול בצפון הוקם בנוף הגליל. הפארק משתרע על שטח של 12 דונמים וכולל ארבעה מתחמי מים: עולם הילד, מגלשות בגובה של 15 מטרים, מנהרות גלישה באבובים ובריכת שחייה מקורה. היקף ההשקעה: 45 מיליון שקלים. המתחם הראשון, ‘עולם הילדים’ נועד לפעוטות מגיל אפס עד 6 וכל האלמנטים והאטרקציות שבו מותאמות לילדים עד גיל 7.

הילדים יוכלו ליהנות בשלוש מגלשות מים, בריכת שחייה ומגוון אטרקציות של משחקי מים ומתקני מים מושקעים. המתחם כולו מקורה וכולל ושטחי ישיבה להורים. המתחם השני מיועד לילדים הבוגרים, לבני נוער וגם למבוגרים שאוהבים להתגלש במים.

פארק המים החדש של נוף הגליל, צילום: דוברות עיריית נוף הגליל

המתחם כולל ארבע מגלשות גוף בגובה של שבעה מטרים שנעות בארבעה מסלולי גלישה. המתחם השלישי מיועד אף הוא לבוגרים, כולל מגדל מנהרות גלישה באבובים, בגובה של 15 מטרים, 12 מטרים ו־9 מטרים.

בנוסף למתחמי מגלשות המים, הפארק כולל בריכת שחייה קיצית עם מתקן קירוי, משטחי דשא מוצלים, מלתחות ושטחי שיזוף. “מדובר בפארק מים מושקע מאוד שכל מתקן בו תוכנן בקפידה ועומד בסטנדרטים של פארקי מים המובילים בארץ” נמסר מהעירייה. הפארק מתוכנן להיפתח לפני חג השבועות.

בשיתוף עיריית נוף הגליל ומשרד הבינוי והשיכון

כדאי להכיר