בשיתוף החטיבה המסחרית של לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית
יהוד-מונוסון, העיר האחרונה בקצה המזרחי של המטרופולין, עתידה לעבור התפתחות משמעותית בעשר השנים הקרובות, שבאה לידי ביטוי בתהליכי התחדשות עירונית ובפיתוח תעשייה ומסחר.
כיום יהוד-מונוסון מונה כ-34,000 תושבים, כ-10,000 בתי אב הממוקמים דמוגרפית בעשירון 8. המהפך המתוכנן בעיר מבוסס על מיתוגה כ"עיר תעשיות החלל של ישראל", זאת בדומה למיתוג באר-שבע כ"עיר הסייבר" ורחובות כ"עיר המדע".
בהתאם למדיניות העירונית, התוכנית שהותוותה מבוססת על שטחי מב"ת שיפותחו וייועדו לתעשיות חלל. התוכנית כוללת התייחסות לחברות הזנק ניו ספייס, מפעלים המייצרים רכיבים לתעשיית החלל ותקשורת חלל, ייצור מיקרו וננו לוויינים, תיכון ואקדמיה בה ילמדו את מקצועות החלל, ובעתיד אף יוקמו מוזיאון החלל ומרכז מבקרים. כל אלו תחת קונספט-גג לפיו העיר יהוד-מונוסון תספק לתושביה לצד המגורים גם לימודים, תעשייה ומסחר, והכל בסביבה אחת. בהתאם לכך, העירייה עתידה להגדיר ארנונה דיפרנציאלית לסוג זה של תעשייה, ובכך תתרום אף היא לקידום רעיון "עיר החלל".
תוכנית המיתוג מבוססת על יצירת אקו-סיסטם על פי עקרון One stop בשילוב מודל שירות Well-being. העיקרון מדבר על מתן שירות עבור גורמים מסחריים-אקדמיים באמצעות ריכוז שירותים ממשלתיים בעולמות הרגולציה, בטיחות, מענקים ממשלתיים ותשתיות לאומיות. בניית אשכול תעשייתי חזק שיהווה ריכוז מסה קריטית של גופים באותו ענף, המסייעים בבניית שרשרת ערך משמעותית עבור המגזר המקודם. עיקרון נוסף במודל עוסק בבניית תשתית מוניציפלית המשלבת תשתיות פיזיות, לוגיסטיקה, דיור, ביטחון, חינוך, שירותים חברתיים ותרבות.
מה הופך את העיר יהוד-מונוסון מתאימה למודל?
העיר נתפסת כבעלת מיתוג חיובי, גודלה, היא מאפשרת שליטה בפיתוח התפיסה, בעלת נגישות גבוהה לצירי תנועה, אוכלוסייה חזקה במרחב ככוח עבודה משמעותי, נוכחות של יזמים חזקים, וכן מערכת חינוך חזקה וחדשנית.
בעיר יש מספר גדול של הזדמנויות, ביניהן הקרבה לכניסה עתידית לאזור מסופי המטען של נתב"ג, מגוון קרקעות בייעודים שונים (תעסוקה, מסחר ודיור), גידול אוכלוסייה שיזין את העיר בכוח קנייה וכוח עבודה, תשתית להקמת מרכזי חדשנות ואקדמיה וחוסר באזור בשימושי פנאי ובילוי.
במזרח העיר, צמוד לכביש 416, ממוקם מתחם מסחרי משמעותי בעיר הכולל
31,600 מ"ר שטחי מסחר, ובו עתיד לקום מגדל בן שמונה קומות שישווק לסוג תעשיות אלו, שתהיינה קרובות לתעשיה האווירית, ותוכלנה לשתף פעולה ולייצר קשרים הדוקים. בסמוך אליו ממוקם מרכז קמפוס מב"ת של התעשייה האווירית, המהווה עוגן מבחינת היקף העובדים ושטח תעסוקה ומסחר. נכון להיום קיימים 380,000 מ"ר של תעסוקה ומסחר, שברובם כ-50% הם תעשייה ומלאכה, 33% - שטחי מסחר ושירותים, 15% שטחי משרדים, 2% מלונאות.
תעסוקה רבותיי, תעסוקה
בתחום התעסוקה ביצעה העיר מספר מהלכים. בשנים 2018-2019 הוגדרה "תכנית עשור 2030" המתייחסת לדרישות ולצרכים מבחינת תעסוקה ומסחר, ובשנת 2019 בוצע סקר מקיף לניתוח העיר יהוד-מונוסון שאחד ממסקנותיו היה שנדרש להגיע להיקף של 2,000,000 מ"ר תעסוקה ומסחר, ואף יותר.
במסגרת התכנית המפורטת למע"ר (מרכז עסקים) הדרומי, המקודמת ע"י העירייה ורמ"י בשטח של 945 דונם, התכנית כוללת את חטיבת הקרקע האחרונה לפיתוח בעיר, במסגרתה יוצעו 800,000 מ"ר שטחי תעסוקה ולוגיסטיקה וכ- 1,000-1,500 יח"ד בבנייה מעורבת שימושים, דאטה סנטר. רשות שדות התעופה מתכננת להקים גם מרכזים לוגיסטיים לשימוש פרטי ולחברות התעופה, משרדים ותעשייה. בעוד כשנה עתיד התכנית להיות מופקדת במחוזי לאישור הוודאות התכנונית.
בנוסף, התכנית מציעה מבנה ציבורי כלל עירוני ושטחים פתוחים בצמוד לנחל יהוד ובית עריף, וכן את הפיכתו של כביש 461 לכביש רת"צ (רחוב תחבורה ציבורית) ברוחב 37 מטרים, כולל הרכבת הקלה (הקו הסגול) ונת"צ דו-סיטרי חד נתיבי.
תוכניות נוספות הינן במערב יהוד מונוסון בשכונת "גדות" והשניה ב"מגשימים" בצד המזרחי של העיר. התכניות מוסיפות 7,700 יח"ד, כאשר כיום יש כבר 9,000 יח"ד בסך הכל. המשמעות הינה כמעט הכפלה של מס' יחידות הדיור. בנוסף, במסגרת התכניות יבנו כ-4,500 מ"ר תעסוקה ומסחר, בזה הצפוני יהיו מגורים במרכז פארק ירוק, ובצד הדרומי קרוב לכביש 461 לציר הרכבת יהיו תעסוקה ומסחר.
תכנית משמעותית נוספת היא התכנית המאושרת לצפון נתב"ג, המתפרסת על פני שטח של 1,273 דוננם ועיקרה הוא פיתוח האזור הצפוני של שדה התעופה. התכנית תכלול שטחים נרחבים לשימושים תעופתיים בשטח עילי של 328,000 מ"ר עד גובה 50 מ', אזור רחבות חניה למטוסים ושימושים פונקציונאליים כגון מסופים, לוגיסטיקה תעופתית, תחזוקת מטוסים ועוד. בנוסף, התכנית מייעדת כניסה צפונית לנתב"ג מכביש 461, שתקל על העומסים בכניסה היחידה הקיימת כיום.
נגישות תחבורתית
יהוד-מונסון נמצאת במיקום מצויין לנגישות תחבורתית והינה חלק מהמהפך התחבורתי שאנו נמצאים בעיצומו. הקו הסגול המתוכנן מהזרוע הדרומית יחל מאזור ביה"ח תל השומר, ימשיך על כביש 4612 ולכביש 461 ועד לצומת הטייסים הסמוך לבני עטרות.
בקו הרכבת בתחום יהוד עתידות להיות 5 תחנות שתאפשרנה גישה נוחה לאזורי המגורים והתעשייה, שימוש בתחבורה נוספת ומערכי תחבורה זעירה: קורקינטים ואופניים לשימוש בתוך העיר.
כביש 46 המקשר בין מחלף לוד לכביש 444 תוך שדרוג מחלף שפירים, הקמת מחלף אור יהודה דרום ויהוד דרום.
ניתן לסכם שיהוד-מונוסון, בזכות החזון שלה כעיר תעשיות החלל, מיקומה הייחודי במרכז הארץ והתוכנית אשר משלבת בנייה מעורבת במסחר, משרדים, תעשייה, אחסנה ומגורים - לוקחת את העיר צעד משמעותי קדימה לעולם הערים החכמות והחשובות ובמיוחד הנעימות לגור ולעבוד בה.
נכתב ע"י חברת "אינטרלנד" חברת שיווק יעוץ ותיווך נדל"ן עסקי ובשיתוף אמנון בוץ – ראש מנהלת אזורי תעסוקה ועסקים החברה הכלכלית יהוד-מונוסון
בשיתוף החטיבה המסחרית של לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית