הממשלה תאשר: מאות מיליונים לאילת

ישיבת הממשלה השבועית מתקיימת הבוקר בעיר הדרומית כשעל הפרק שורת הטבות בתחומי התיירות, התחבורה, הבריאות והתשתיות

הכסף יעזור לאילת? // צילום: יהודה בן יתח // הכסף יעזור לאילת? // צילום: יהודה בן יתח

בעקבות המשבר בענף התיירות, הירידה במספר הלינות, במספר הטסים ‏והמשבר בבריאות וביטול הגעתם של רופאים מומחים לאילת, קיימה הבוקר (ראשון) ‏הממשלה את ישיבתה השבועית באילת.‏

בשל העומס בנתב"ג והסרבול בהגעה לאילת שנגרם גם כתוצאה מסגירת שדה ‏דב, החליטו שרי הממשלה וראש הממשלה להגיע לעיר במסוקים של חיל האוויר. ‏שנים מהשרים: יואב גלנט ואורי אריאל החליטו לוותר על המסוק ולהגיע בטיסה מנתב"ג לנמל התעופה רמון יחד עם מזכיר הממשלה וצוותו.‏

הבוקר תוגש לאישור הממשלה שתתכנס באילת הצעת החלטה ‏לתוכנית רב-‏שנתית לפיתוח העיר אילת בעיקר בתחום הבריאות, התחבורה והתיירות. ההצעה מתייחסת למספר תחומים בעיר אילת ובערבה. ‏

עיקר ההחלטה עוסק במיצוי הפוטנציאל התיירותי הטמון בעיר אילת ובחבל אילות וביסוס ‏מעמדה של ‏אילת כעיר תיירות בינלאומי מובילה, ביסוס מעמדה של אילת כמרכז ‏מחקרי ומחקרי-יישומי בינלאומי בתחומי המזון ‏מן הים, החקלאות הימית ‏והביוטכנולוגיה הימית ‏הגדלה וגיוון של מקורות התעסוקה באילת ובחבל ‏אילות. ‏ושיפור שירותי הבריאות ואיכות החיים של תושבי העיר אילת וחבל ‏אילות. ‏

בנושא התחבורה חברי הממשלה יחליטו באם להטיל על משרד ‏התחבורה ‏והבטיחות בדרכים בחינת מתן היתר לחברות זרות להפעיל את קו ‏התעופה נתב"ג-רמון לצורך ‏הגברת תדירות הטיסות בקו תעופה זה. ולבחון, ‏בכפוף לקריטריונים ‏של משרד התיירות, מתן תמריץ לחברות תעופה המפעילות ‏טיסות מאירופה ‏לשדה התעופה רמון בעצירת ביניים בנתב"ג. ‏

נושא נוסף שעל הפרק הוא סבסוד קווי התחבורה הציבורית לתושבי אילת ‏והערבה בהגיעם למרכז הארץ בטיסות, בקו מנתב"ג לתל אביב או נתב"ג לירושלים. ‏בחודש האחרון מפעילה הממשלה באמצעות רשות שדות התעופה אוטובוס חינם ‏מכבש המטוס לתחנת רכבת ארלוזרוב. ‏

‏בנוסף, למרות שהושקעו עד כה כ-100 מיליון שקלים בתכנון תוואי הרכבת לאילת, ‏התכנון אינו קרוב לסיום. הממשלה תתבקש להנחות את מנהלת מנהל התכנון ‏להשלים, את תכנון קו ‏‏הרכבת לאילת עד לתום המחצית הראשונה של שנת ‏‏2020. נושא קריטי שנמצא על הפרק במיוחד לאור העובדה כי ישנו גידול של ‏כלי רכב בכביש 90 לאילת, הממשלה תתבקש להחליט האם להציב בסדר עדיפות ‏גבוה, בכפוף לכל דין ובכפוף לנהלי משרד התחבורה, ‏‏במסגרת התוכנית הרב ‏שנתית המתגבשת של נתיבי ישראל, את פרויקט ‏‏הפיכתו של כביש 90 לכביש דו-‏נתיבי דו-מסלולי מצומת קטורה ועד לצומת ‏‏הערבה. ‏

סגירת שדה דב פגעה באילת // צילום: קוקו

בנושא הבריאות ועקב הודעה של רבים מהרופאים המומחים שהגיעו עד כה ‏לאילת על הפסקת עבודה באילת ועזיבת המרפאות בעיר, כתוצאה מסגירת שדה ‏דב והעומס בנתב"ג, תתבקש הממשלה לסייע במענקים מוגדלים של עד מיליון שקלים ‏לרופאים ועובדי מקצועות הבריאות, לממן הצבת מסוק אזרחי קבוע בעיר ולשדרג ‏את תשתית הבריאות. סה"כ התקציב שיוקצה לתחום הבריאות יעמוד על 100 ‏מיליון שקלים בפריסה ‏על-‏‏פני השנים 2019-2022. ‏

בתחום התיירות, התוכנית המוצעת לממשלה היא פיתוח תשתיות תיירות באילת ‏ובחבל אילות שכוללות את פיתוח רצועת ‏החוף, תכנון ‏ובניה של מרכז כנסים באילת, פיתוח נופי, הקמת ‏אטרקציות ושדרוג פארק ‏‏"תמנע" וכן יצירת תוכן תיירותי לתיירות חו"ל. ‏

לצורך יישום סעיף זה, יוקצו 300 מיליון שקלים בפריסה שווה על-פני השנים 2020-‏‏‏2024 כאשר משרד האוצר יקצה 100 מיליון שקלים ומשרד התיירות יקצה ‏ממקורותיו ‏‏200 מיליון שקלים. ‏

בתחום החקלאות הימית תידרש הממשלה לפעול להקמת פארק לביוטכנולוגיה ‏וחקלאות ימית. משרדי הממשלה האחראיים יפעלו ליישום ‏שינוי התב"ע של אזור ‏התעשייה "עין עברונה" מצפון לאילת מייעוד חקלאות ‏לעירוב שימושים כך ‏שתאפשר הקמת מפעלי תעשייה המבוססים על התוצרת ‏מפארק החקלאות ‏הימית. ‏ במסגרת התכנית לתגבור המחקר במרכז הלאומי לחקלאות ימית ‏‏(מלח"י) באילת יבחן קידום פרויקט ייצוא דגיגים וביות דגי הטונה.‏

בוועדת שרים ‏לענייני העיר אילת וחבל אילות בה יהיו חברים: ‏ראש הממשלה – ‏יו"ר, שר האוצר, שר התיירות, שר התחבורה, שר הבריאות, שר הכלכלה ‏והתעשייה, שר החקלאות ופיתוח הכפר, שר הפנים, השר לפיתוח הפריפריה, ‏הנגב והגליל , שר התרבות והספורט, שר הביטחון, שר להגנת הסביבה ושר ‏האנרגיה.  ‏

בסמכות ועדת השרים להורות, בכפוף לכל דין, על הסטות תקציביות מסעיפים ‏‏שונים בהחלטה וכן על הסטת תקציבים עתידיים ממשרדים אשר אינם מנצלים ‏‏את מלוא תקציבם בשנה הקודמת. ‏על פי הצעת ההחלטה השרים ידווחו על ‏התקדמות יישום ההחלטה לוועדת השרים בחודש ינואר ‏‏2020 ומדי חצי ‏שנה עד לסוף ‏שנת 2025. ‏

יצוין, כי כבר בשנת 2012 התקבלה החלטה על הובלת תכנית אסטרטגית ‏לפיתוח כלכלי של העיר אילת ובאחריות ‏המועצה הלאומית לכלכלה, אולם ‏בסוף שנת 2015 התכנס פורום מנכ"לים של משרדי הממשלה, ‏בראשות ‏מנכ"ל משרד ראש הממשלה, כדי מנת לדון בחלופות לקידום הכלכלי ‏של העיר ‏אילת. במסגרת דיוני הפורום, הוצע כי יגובש תהליך תכנון אסטרטגי ‏לאילת ‏באחריות מנכ"ל משרד האוצר. משרד האוצר שכר את שירותיה של ‏חברת ‏ייעוץ בינלאומית ‏PWC‏ שעמלה על הכנת תכנית אסטרטגית מקיפה. ‏אולם ‏בשל מחלוקות בין משרד האוצר לבין העירייה אודות תקצוב התכנית, קבע ‏‏מנכ"ל משרד האוצר כי אין דרך לקדם את התכנית והתוכנית ברובה נשארה על הנייר, מה שהוביל לקריסה חלקית של השירותים לתושבי העיר ולתייריה. ‏

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר