נמל חיפה יופרט תמורת מיליארד שקלים: "רגע היסטורי"

מאות מיליונים יוקצו לפיצוי 200 עובדים שיפרשו • 800 עובדים ייהנו מהגנה מפיטורים למשך עשור • רוכשים זרים יידרשו לאישור של שרי הממשלה • השר כחלון: "יחזק את התחרות"

נמל חיפה יופרט // צילום: הרצי שפירא

מיליארד שקלים (לפחות) - ונמל חיפה שלכם. ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה אתמול את הפרטת הנמל הצפוני של מדינת ישראל, שיתחרה בנמל הפרטי שמוקם בימים אלו בחיפה וצפוי להיות מוכן בעוד כשנתיים. 

הסכום הנדרש כולל גיוס הון, וכל סכום שיעבור את מיליארד השקלים יגיע לקופת המדינה. אישור הצעת ההפרטה מהווה המשך למסמך שחובר על ידי רשות החברות הממשלתיות והופץ לפני כחודש למשרדי הממשלה השונים. על פי החלוקה שהציעו ברשות החברות, 400 מיליון שקלים יושקעו בפיתוח הנמל, תוך מתן העדפה לבעלי ניסיון בתחום השינוע הימי. יתרת הסכום תוקצה להסדרי הפרישה של כחמישית מתוך 1,000 עובדי הנמל כיום. יתרת העובדים ייהנו מהגנה מפיטורים לאורך כעשור. הפרטת נמל חיפה מצטרפת להפרטת נמל אילת לפני שבע שנים ולכוונה להפריט את נמל אשדוד.

 

אחד הנושאים הרגישים ביותר בהפרטת הנמל הוא זהות הרוכש הפוטנציאלי, בדגש על סין שתפעיל במקביל את הנמל הפרטי שמוקם בחיפה באמצעות החברה הממשלתית SIPG. תיאורטית, הסינים יוכלו לרכוש בעלות גם על נמל חיפה המקורי - אך בפועל הסיכויים לכך נמוכים, שכן במסמך שאושר בממשלה צוין כי חברות זרות יאושרו לרכוש בעלות על הנמל רק באישור שרי הממשלה וגופי הביטחון. כזכור, בסוף אוקטובר האחרון החליט הקבינט על הקמת ועדה לבחינת השקעות זרות בישראל, על מנת לפקח על ההון הזר המוזרם למדינה. אחת הסיבות להקמת מנגנון זה נעוצה בספקנות שמגלה ממשל טראמפ על הקשרים הכלכליים המתהדקים בין ישראל לסין, למרות הסכם הסחר הראשוני שאליו הגיע עם בייג'ין. 

שר האוצר משה כחלון ויו"ר ועדת השרים לענייני הפרטה בירך על החלטת ההפרטה: "זהו מהלך משמעותי לכלכלת ישראל שיחזק את נמל חיפה ואת התחרות בנמלים. המהלך הזה הוא מהלך נדרש שהממשלה מקדמת זה כמה שנים".

אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, הוסיף: "זהו רגע היסטורי שמגיע לאחר עבודה אינטנסיבית של שנתיים ובמסגרת תהליך אסטרטגי ארוך טווח, שתכליתו להביא את נמל חיפה לשגשג בסביבה תחרותית. החל ממחר בבוקר עלינו לפעול ליישום ההפרטה ולאיתור רוכשים שימנפו את נמל חיפה בעשורים הקרובים".

"מקדמים את הרפורמה"

ינקי קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, ציין כי "ההחלטה מקדמת את הרפורמה בנמלים ותעמיד את חברת נמל חיפה במצב כלכלי איתן עם פתיחת התחרות מול הנמל הפרטי''. 

קוינט התייחס גם להחלטת הוועדה לאשר מהלך משמעותי לקראת ההפרטה של חברת דואר ישראל, בדמות הסרת חסמים שמנעו הכנסתו של משקיע פרטי לדואר. לדברי מנהל רשות החברות הממשלתיות, ''המהלך הזה יתרום משמעותית לחיזוק ושיפור השירות לאזרח של חברת דואר ישראל''.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר