טענות שווא: "המכסות לגבינה צהובה לא מומשו"

כך טוענים בשוק ביחס ליבואנים, הזוכים להטבה מהמדינה בתמורה להוזלת מוצרים לצרכנים • היבואנים: "עמדנו בתנאי המכרז" • משרד הכלכלה: "נבטיח מחירים הוגנים"

צילום: יהושע יוסף // "היו מקרים שבהם יבואנים לא עמדו במכסות שקיבלו"

ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה אישרה חלוקת מכסות פטורות ליבוא גבינה צהובה, כדי לענות על הביקוש בשוק ולהפחית את יוקר המחיה.

המכסות מחולקות באמצעות מכרזים על יבוא המכסות והזוכים מתחייבים במסגרת זו לייבא לפחות 80% מהמכסה שהם זוכים בה. היות שהם מקבלים הטבה מהמדינה, הם מתחייבים לגלגל את ההטבה לצרכנים במחיר מוזל.

גורמים בשוק הלינו על כך שהזוכים במכרזי המכסות ליבוא גבינות צהובות בשנת 2019 לא עמדו במכירות המינימום שלהם. ועדת המכסות פרסמה אז את חלוקת המכסות ליבוא 4,230 טון גבינה. מחיר גבינה צהובה עמד על 2.9 שקלים עד 3.3 שקלים ל-100 גרם במעדנייה ובין 3.5 שקלים ל-3.8 שקלים לגבינה ארוזה על המדף.

תחילה בדקנו את נתוני המכירות לפי סטורנקסט, שמהם עלה לכאורה שטענתם מוצדקת. כך למשל, היבואן גולדפרוסט (ויליפוד) זכה במכסת יבוא 800 טונות, ולפי אותם נתונים הוא ניצל לכאורה 25% בלבד ומכר 201 טונות בלבד.

שופרסל זכתה במכסת יבוא של 600 טונות במסלול אחד ו-300 טונות במסלול שני. המכסה של יינות ביתן היתה 400 טונות במסלול אחד ואילו המכסה של רמי לוי עמדה על 300 טונות במסלול אחד ועל 300 טונות במסלול שני. מנתוני סטורנקסט עולה כביכול שהם כלל לא מכרו גבינות אלה. אלא שהנתונים הללו לא מראים את התמונה המלאה.

מחברת גולדפרוסט (ויליפוד) נמסר בתגובה: "הנתונים שהועברו אלינו אינם תואמים את נתוני המכירה הקיימים בחברתנו. חברת גולדפרוסט פועלת ועומדת בתנאי ההליך התחרותי ליבוא גבינות, ותמשיך לפעול לטובת הורדת יוקר המחיה בישראל באמצעות יבוא של מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים".

רמי לוי אמר ל"ישראל היום" כי "ב-2019 מכרנו יותר מהמכסה של 80% ולכן אפילו היה חסר לנו. מרוב שהיה חסר לנו, ב-2020 הלכנו על מכסה גבוהה יותר ב-15% משנת 2019. מדובר במוצר נמכר מאוד וחזק אצלנו. במוצר הארוז מכרנו 65% תחת המותג הפרטי שלנו ורק 34% בשם המותג המיובא. במוצר במשקל במעדנייה, המותג המוביל מהווה 63% והמותג הפרטי 37% מבחינה כמותית".

משופרסל נמסר: "עמדנו במכרז בשני המסלולים".

מיינות ביתן נמסר: "הנושא נמצא בבדיקה", אך ככל הנראה גם הם עמדו במכסה. 

ממשרד הכלכלה נמסר: "מטרת היבוא הפטור ממכס במחיר תחרותי, היא לפתוח ענפים ריכוזיים לתחרות, ובאמצעות הכנסת מגוון מוצרים - לייצר גם מגוון מחירים ותחרות המיטיבה עם הצרכנים.

"בשנים האחרונות אכן היו מקרים שבהם יבואנים לא עמדו במכסות שאותן קיבלו. כאשר יבואן לא מצליח, בתום לב, לעמוד במכסה שהתחייב לה, יתרת המכסה נלקחת ממנו, ומחולקת באמצע השנה ליבואנים אחרים.

"יבואן אשר אינו פועל בתום לב צפוי לאובדן המכסות, לחילוט ערבויות ולשלילת מכסות בעתיד. כך היה בעבר, ובעתיד תימשך האכיפה ותתוגבר בביקורות שונות.

"דו"חות 2019 שנבדקו, נוגעים למחצית השנה. במהלך השנה חולקו כמה מכסות נוספות שמועד פקיעתן טרם הגיע, ולפיכך טרם הסתיימה בדיקת השנה במלואה.

"משרד הכלכלה ישתמש בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת להבטיח מחירים הוגנים ומופחתים לצרכנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר