לא קורה בכל יום בשנים האחרונות ששר טורקי פונה למקבילתו הישראלית בבקשה. עם זאת, ל"ישראל היום" נודע כי בטרם הבחירות, שר התחבורה הטורקי אדיל קראיסמעילאולו (Adil karaismailoğlu) פנה במכתב למקבילתו הישראלית מירי רגב בדרישה שתאפשר לחברה הטורקית "יילפורט" (YILPORT) הזדמנות הוגנת להשתתף במכרז להפרטת נמל חיפה.
כשכבר ידוע כי נמל המפרץ יופעל על ידי SIPG הסינית במשך 25 שנה, עולה הסוגיה מי יהיו מפעילי נמל חיפה המופרט שמיועד לתת תחרות לסינים – כאשר המרוויחים יהיו החברות שייהנו מהתחרות והצרכנים. החברה הפרטית יילפורט מעוניינת להשתתף במכרז, בשיתוף גלובל פורטס (Global Ports) הבריטית, וגרייסטון (GraeStone) האמריקנית, כשמולן עומדות בתור היריבות: החברה האמירתית הציבורית הממשלתית די.פי וורלד (D.P World) בשיתוף מספנות ישראל, וקבוצות נוספות, דוגמת "אדאני פורטס" (Adani Ports) ההודית בשיתוף גדות כימיקלים, ועוד שתי חברות אמריקניות שמתמודדות בנפרד עם שותפים ישראלים.
יילפורט היא חברה שמבחינת הרקע המקצועי שלה אין כל סיבה לחשש. היא מפעילה ארבעה נמלים בטורקיה, שלושה בסקנדינביה, תשעה בחצי האי האיברי, שניים באמריקה הדרומית, אחד באיטליה ואחד במלטה. מעבר לכך, מאחוריה עומד בעלים שהוא טייקון טורקי, יוקסל יילדירים (Yüksel Yıldırım), שבין השאר הוא הבעלים של קבוצת הכדורגל סמסונספור שנאבקת על העלייה לליגה הבכירה בטורקיה.
ובכל זאת, מי שעומדים מול המועמדות שלהם הם המל"ל שרואים, משיקוליהם הביטחוניים, במועמדותה של יילפורט כבעייתית. מאידך, ועדת המכרזים של רשות החברות הממשלתיות, שאמונה על ההיבט הכלכלי, רואה ביילפורט מועמדת ראויה. בשורה התחתונה, הן המל"ל והן ועדת המכרזים הם דרג ממליץ, אך לא דרג מחליט - ובמקרה הזה מי שיקבלו את ההחלטה הם שרת התחבורה מירי רגב ושר הדיגיטל דודי אמסלם. אלא, אם עד חודשי הקיץ, מועד הכרזת הזוכה, תושבע ממשלה חדשה שיהיו חברים בה דמויות פוליטיות חדשות שיקבעו את גורל המכרז.
בעקבות החשש כי יילפורט לא תוכל להשתתף בהליך המכירה פנה השר הטורקי קראיסמעילאולו למקבילתו רגב במכתב רשמי. "שמחתי לשמוע כי אתם מפריטים את נמל חיפה", כתב לה השר הטורקי, "אני מאמין כי בדרך הזו נמל חיפה יהפוך לאחת התחנות החשובות ביותר בתחום המסחר ותחבורת הנוסעים בים התיכון".

שר התחבורה הטורקי, אדיל קראיסמעילאולו / צילום: אי.פי
"אני מעוניין להסב את תשומת ליבך לסוגיות הבאות בשלב ההערכה הראשון של ועדת המכרז", המשיך קראיסמעילאולו. "בתור חברה שמפעילה נמלים שברובם ממוקמים במדינות של חברות ברית נאט"ו, על כל המשמעויות מכך, וכן חברה שמשתתפת במכרז להפעלת נמל בארה"ב, יילפורט נתבקשה על ידי בכירים בממשלת ישראל להשתתף במכרז. אין לנו ספק כי לחברה יש את כל היכולות לעמוד בדרישות המכרז".
לדבריו, "בעקבות המידע שחברות סיניות ואמירתיות אושרה למכרז נמל חיפה ובהתחשב בעובדה כי חברות טורקיות מנהלות עסקים בישראל במשך שנים רבות בתחומים שונים דוגמת הפעלת נמל תעופה, ייצור חשמל, והמתקת מים – אנחנו מאמינים שההערכה בנוגע לקונסורציום שאותו מובילים יילפורט (שהיא חברה טורקית המהווה שחקנית משמעמותי בהפעלת נמלי הסחורות) ובעלת היקף מסחר גדול וניסיון עצום בהפעלת נמלים בינלאומיים, תושלם באופן היעיל ביותר".
השר קראיסמעילאולו סיכם כי "יחסי המסחר הבילטראליים שלנו שיתעמקו אף יותר עם שיתוף פעולה כזה, ישרתו את העולם, את המדינות שלנו ואת האזור. אני מקווה שההערכה תסתיים במהירות האפשרית". בה בעת, שגרירות טורקיה בתל אביב פנתה למשרד החוץ, במטרה שגם הוא יכיר בסוגיה.

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: יוסי זליגר
עם זאת, בצל הבחירות שחלפו, באנקרה טרם קיבלו תגובה מהשרה רגב לפנייתם. לסוגיית המכרז להפרטת נמל חיפה והשתתפות יילפורט צפויה להיות השפעה משמעותית על תהליך התחממות היחסים בין ישראל לבין טורקיה, שהרי בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב"ישראל היום" על המסר מאנקרה לירושלים כי אם יקבלו התחייבות לשליחת שגריר לבירת טורקיה, הם ינקטו בצעד דומה בנוגע לשגרירות שלהם בתל אביב.
"הרשות מתייעצת עם גורמי הממשלה הרלוונטיים"
ממשרד הדיגיטל הלאומי נמסר בתגובה: "רשות החברות הממשלתיות, הנמצאת תחת אחריות השר דודי אמסלם, מובילה את הליך המכירה של חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי. בהליך המכירה נדרש לתת אישורים שונים למשתתפים בהיבטים תחרותיים והיבטים מדיניים-בטחוניים. הרשות מתכללת את הנושא בהיוועצות עם גורמי הממשלה הרלוונטיים, ובתיאום עם שר הדיגיטל הלאומי דודי אמסלם ושרת התחבורה מירי רגב, שבסמכותם בסוף הליך המכירה, לאחר בחירת המציע המועדף על ידי הרשות, לתת אישור לצו האינטרסים החיוניים של המדינה בחברת נמל חיפה. להערכת גורמי המקצוע ברשות החברות הליך המכירה יסתיים עד חודשי הקיץ. השר אמסלם או הרשות לא יכולים להעביר מידע על מועמד כזה או אחר באמצעי התקשורת".
תגובת משרד התחבורה טרם התקבלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו