המועצה לצרכנות: כמות חריגה של הטעיות בפרסום ב"בלאק פריידי"

בביקורת שערכה המועצה בשני קניונים במהלך ימי שיא הקניות, אותרו עשרות הטעיות חמורות • "הכמות מלמדת כי הפרסום בשטחי המסחר פחות מפוקח, ובהיקף גבוה יותר מאשר בפרסומות בתקשורת", נמסר מהמועצה לצרכנות

טירוף הבלאק פריידי בקניון איילון, צילום: גדעון מרקוביץ'

ביקורת מיוחדת של היחידה למניעת הטעיות בפרסום של המועצה לצרכנות איתרה ב"בלאק פריידי" הטעיות חמורות בעשרות רבות של שלטי פרסום בכניסה לחנויות בשני קניונים גדולים. 

בדיקת המועצה נעשתה בין התאריכים 25-28 לנובמבר, המהווה את שיא הקניות בחודש זה. היחידה בחנה את קניון איילון מקבוצת עזריאלי והקניון הגדול בפתח-תקווה מקבוצת עופר. אנשי היחידה בחנו ותיעדו את כל שלטי הפרסום בכניסה לחנויות עצמן, בתוך החנויות, ולאחר מכן השוו עם אתרי הסחר של החנויות.

במרבית ההטעיות נמצאו סייגים על שלט הפרסום. כך לדוגמא נרשם באותיות גדולות ובולטות: "מבצע מיוחד לבלאק פריידי: כל החנות ב-30/40/50% הנחה", אולם באותיות הקטנות נוספו סייגים המחריגים סחורה רבה, קולקציות חדשות, מותגים מסוימים, ולפעמים גם הוחרג המוצר העיקרי הנמכר בחנות, וזאת באופן הנוגד לחלוטין את ה"כל," ומהווה הפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן.

"מספר ההטעיות מלמד כי הפרסום בשטחי המסחר פחות מפוקח, והיקף ההטעיות גבוה מאלו שנעשות בפרסומות בתקשורת", נמסר מהמועצה לצרכנות. "המועצה תשלח לכל בעלי העסקים והחברות מכתבי התראה חריפים ותשקול המשך צעדים משפטיים. יש לציין כי בחלק מהחברות מדובר בהפרות חוזרות ונשנות".

הגדילה לעשות אחת החנויות אשר כתבה בשלט "1+1 על כל החנות" ובאותיות הקטנות נרשם : "בכפוף לתקנון". בדיקה של המועצה לצרכנות בתקנון באתר האינטרנט של החברה, גילה כי באחד הסעיפים בתקנון נכתב: "לא תקף על מוצרים במחיר מוזל". במועצה לצרכנות טענו כי: "מדובר בחוצפה ממדרגה ראשונה של בית העסק. האם הוא באמת מצפה מהצרכנים, תוך כדי שהוא משוטט בקניון, להיכנס לאתר החברה, לחפש את התקנון ורק אז לגלות את הסייג הנ"ל?".

במקרה אחר, גילתה המועצה לצרכנות כי על שלט פרסום בכניסה לחנות נכתב כי ישנו מבצע מיוחד לבלאק פריידי, וכי המחיר המוצג על המוצרים הינו המחיר לאחר ההנחה. במקרים אחרים רשת המתמחה בריהוט פרסמה הנחה מפליגה על מוצריה, ובאותיות הקטנות הבהירה שהמבצע לא חל על ריהוט. חנות המוכרת מוצרי ספורט, החביאה באותיות הקטנות את אחד המותגים הפופולריים בארץ. רשת המוכרת דברי קוסמטיקה החביאה אף היא את המותגים המובילים בתחום.

מאז הקמת היחידה למניעת הטעיות בפרסום במועצה לצרכנות בחודש אוגוסט האחרון, אותרו מעל ל-200 הטעיות, רובן במודעות פרסום בעיתונות הכתובה, פרסום באתרי האינטרנט (באנרים) ובפרסומות בטלוויזיה. במרבית ההטעיות שאותרו נאותו החברות לתקן את שלטי הפרסום, תוך הבטחה שלא לחזור על דרך הפרסום בשנית בפרסומים עתידיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר