"אחד הדברים שהכי איכזבו אותי בבדיקת האפשרות לבטל את חובת סימון המחירים במדבקות, הוא שגיליתי שהרבה אנשים מדברים בלי לדעת על מה הם מדברים", פותח תנ"צ (בדימוס) קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, בראיון מיוחד. "למשל, טוענים שאנשים מבוגרים לא יכולים להסתדר עם טכנולוגיה. זה פשוט לא נכון - ההורים שלי בני 85 משתמשים בפייסבוק, מזמינים תור לקופת חולים באינטרנט ומנהלים את חשבונות הבנק שלהם".
הדיון על ביטול חובת סימון המחירים באמצעות מדבקות על כל מוצר מסעיר את הציבור בשבועות האחרונים. במקום המדבקות, שר הכלכלה ניר ברקת ורשות הגנת הצרכן בוחנים אפשרות לסמן את המחירים ברשתות השיווק באמצעות צגים אלקטרוניים. זריהן, שמגבש בימים אלה את המלצותיו בנושא, נחוש להוביל את השינוי - אך מודה שיש בעיה חמורה באכיפה.
"אנחנו רשות מאוד קטנה", הוא מסביר. "יש בארץ 650 אלף בתי עסק שאנחנו אחראים על האכיפה בהם, ויש לנו רק שמונה מפקחים שבודקים אותם. זה פשוט לא מסתדר. אין לנו יכולת אכיפה ברמה שהדברים שאנחנו מדברים עליהם באמת יהיו אפקטיביים".
למרות המחסור החמור במפקחים, זריהן מדגיש שכאשר הם כן מגיעים לביקורת ומוצאים הפרות, הקנסות משמעותיים: "אנחנו מטילים קנסות של מאות אלפי שקלים, לפעמים אפילו יותר. רק בשלושה החודשים האחרונים הטלנו קנסות של מעל 3 מיליון שקלים".
החשש המרכזי של הציבור הוא שהמעבר לתצוגה דיגיטלית יקל על הרשתות להעלות מחירים. זריהן דוחה טענה זו מכל וכל: "זו אמירה שאולי יש בה היגיון, אבל אין לה שום בסיס. כל יום מכניסים מוצרים למדף, ואם רוצים להעלות מחירים - אפשר לעשות את זה ממילא. הם לא עושים את זה כי הם בתחרות".
"הדבר היחיד שקשה לי לתת לו מענה הוא נושא האמון", הוא מודה. "הצרכנים לא מאמינים לקמעונאים. הם יוצאים מנקודת הנחה שרוצים לעשות עליהם קופה. אני לא חושב ככה - אי אפשר לקיים מערכת כלכלית נורמלית מתוך הנחה שכולם רוצים לדפוק אותך".
התוכנית החדשה תיושם בהדרגה, עם דרישות שונות לעסקים בגדלים שונים. "בסניפים גדולים נדרוש סורקים נגישים שיאפשרו לצרכנים לבדוק מחירים בעצמם", מסביר זריהן. "בחנויות קטנות נדרוש פחות. לא נחייב אף אחד לעבור לדיגיטל".
"אני רוצה שזה יקרה", הוא מסכם, "אבל לא אהיה מוכן בשום פנים ואופן שהצרכנים ייפגעו. נעשה את זה בצורה מסודרת ומבוקרת, עם אפשרות לחזור אחורה אם משהו לא יעבוד. אבל אני משוכנע שזה יעבוד, ואפילו יעבוד מצוין".
לאחר הקול הקורא שפרסמה הרשות, התקבלו כמעט 700 תגובות מהציבור. "הדבר המרכזי שחזר על עצמו הוא החשש שידפקו את הצרכנים ויעלו מחירים", אומר זריהן. "צריך לעשות עבודה כדי לבנות מחדש את האמון הזה. בפועל, מה שהכי מפריע לצרכנים זה הבלאגן - שהם לא יודעים למה מתייחס כל מחיר על המדף. אנחנו רוצים שכל מדף יהיה מסודר, עם חציצה ברורה בין המוצרים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו