בשורה לצרכנים: עמלות בגין הוראות קבע לחברות התקשורת יבוטלו

המהלך, בהובלת משרד התקשורת נועד להגן על צרכנים שמשלמים באמצעות הוראות קבע בנקאיות ונאלצים לשלם עמלות של עד עשרות אחוזים מהמחיר החודשי • המועצה לצרכנות הגישה תביעות ייצוגיות נגד שלוש חברות סלולר בנושא

השר שלמה קרעי. צילום: חיים גולדברגפלאש90

שר התקשורת שלמה קרעי, מקדם מהלך לאיסור גביית עמלות בגין שימוש בהוראות קבע לצורך רכישת שירותי תקשורת. משרד התקשורת פרסם היום שימוע להערות הציבור, במסגרתו מוצע לאסור על גביית עמלות מצרכני תקשורת פרטיים המשלמים באמצעות הוראות קבע בנקאיות.

על פי נתוני משרד התקשורת, למעלה מ-10% מהמנויים בשוק התקשורת משלמים כיום תוספת עמלה של עד עשרות אחוזים מהמחיר החודשי. העמלות כוללות תשלום חד פעמי של עד 50 שקלים בעת הקמת הוראת הקבע, ותוספת חודשית של עד 12.90 שקלים. זאת, בזמן שהמשלמים באמצעות כרטיסי אשראי אינם מחויבים בעמלות אלו כלל.

לפי הערכות המשרד, רבים מהצרכנים המשלמים באמצעות הוראת קבע בנקאית הם מודרי אשראי, כך שדווקא האוכלוסיות המוחלשות משלמות מחיר גבוה יותר על שירותי תקשורת שהם מוצר צריכה בסיסי וחיוני.

המועצה לצרכנות, שהגישה לאחרונה שלוש בקשות לאישור תובענה ייצוגית נגד חברות פלאפון, פרטנר והוט מובייל בנושא, מציינת כי החברות גובות את העמלה ללא זכות חוזית ובניגוד להסכמים עם הלקוחות. "העמלה לא מופיעה במסמך עיקרי פרטי התוכנית שנמסר ללקוחות, וגובהה עולה בהרבה על העמלה המרבית הנגבית על ידי הבנקים מבתי עסק גדולים", נמסר מהמועצה.

גובות את העמלה ללא זכות חוזית. פרטנר, צילום: קוקו

"שירותי התקשורת הם לא רק זכות בסיסית, הם המנוע של החברה, המאפשר חיבור, צמיחה ושוויון הזדמנויות לכל אזרח", אמר השר קרעי. "נגן על אנשי העמל מפני הטייקונים דורשי העמלה".

מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, הוסיף: "המהלך המוצע מתקן עוול צרכני שפגע בלקוחות רבים ששילמו יותר על אותו השירות, רק בשל כך שלא הונפק להם כרטיס אשראי. טיוטת התקנות משקפת את מחויבותנו לעקרונות של שקיפות והגינות צרכנית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר