ביטול חובת סימון המחירים: כ-76% מהישראלים מתנגדים למהלך

מסקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, עולה כי רוב מוחלט מהישראלים מתנגדים לביטול סימון המחירים במדבקות, כפי שנהוג כיום • הסקר נערך לאחרונה בקרב 603 משיבים מעל גיל 18, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל • עוד ניתן ללמוד מתוצאות הסקר, כי כ-53% מהנשאלים סבורים שהמהלך יביא להעלאת מחירים, בעוד שכ-9% בלבד סבורים כי הצעד יוביל להורדתם

סימון מחירים (אילוסטרציה). צילום: קוקו

סוגיית ביטול חובת סימון המחירים במדבקות, כפי שנהוג כיום, מעוררת סערה בקרב הציבור הישראלי. מסקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, ותוצאותיו התפרסמו היום (ראשון), עולה כי כ-76% מהישראלים מתנגדים לביטול הסימון. הסקר נערך לאחרונה בקרב 603 משיבים מעל גיל 18 (המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל).

רפורמת סימון המזון יצאה לדרך (ארכיון) // משה בן שמחון

מטרת הסקר הייתה לבחון מהי עמדת הצרכנים בישראל בנוגע ליוזמה להחליף את סימון המחירים בשילוט אלקטרוני ובסורק מחירים, מהלך שנמצא בימים אלו בבחינה של משרד הכלכלה באמצעות הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, בטענה שהמהלך יוכל לסייע להורדת המחירים. על פי הסקר,
כ- 77% מהישראלים חוששים כי ביטול חובת סימון המחירים באמצעות מדבקות, תאפשר לרשתות להעלות מחירים במהירות ובלי פיקוח ויכולת של הצרכן לשים לב לפערי מחירים בין מחירי הקופה לבין המחירים שעל השלטים.

"מדובר בהצעה רגולטורית שתקל על הקמעונאים, אבל הצרכן לא יהנה מפירותיה כי אין בה מנגנון שיכול להבטיח הורדת מחירים", מסביר עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ומוסיף: "הצרכן הישראלי מעדיף את המדבקה הפשוטה הנותנת ודאות למחיר ויכולת השוואה, על פני השלטים האלקטרוניים הבוהקים". כ-53% מהנשאלים סבורים כי המהלך יביא להעלאת מחירים, בעוד שכ-9% בלבד סבורים כי הצעד יוביל להורדת מחירים.

עוד עולה מהסקר, כי 86% מהנשאלים השיבו שהסימון באמצעות מדבקות, הנהוג כיום, מקל עליהם להשוות מחירים בין המוצרים השונים, וכ-76% הסכימו עם הטענה כי ביטול סימון מחירים על כל מוצר במדבקות, יפגע ביכולת ההשוואה שלהם לעשות זאת. במקביל לכל אלו, הישראלים לא תומכים בטענה כי המהלך ישרת את הצרכנים. כ-70% מהנשאלים סבורים כי הכוונה לבטל את שיטת סימון המחירים הנהוגה על כל מוצר משרתת את העסקים, ולא את הצרכנים. רק כ- 11% סבורים כי שינוי השיטה ישרת את האינטרסים של הצרכנים.

עגלת קניות בסופר (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות: "בהתאם לממצאי הסקר, ניתן לומר באופן מובהק וברור כי צרכני ישראל מתנגדים להצעות של משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, לשנות את שיטת סימון המחירים הנהוגה בישראל. לא יעלה על הדעת כי בתקופה של יוקר מחייה משתולל תתקבל הצעה שתתרום עוד יותר לעליית המחירים ותפגע גם בכלים הבסיסיים שעוד נותרו לצרכנים להשוואת מחירים. רשות ההסתדרות לצרכנות מתנגדת לשינויים המוצעים היות ויש בהם פגיעה בצרכנים".

"קדמה טכנולוגית היא דבר מבורך, אך אין לאמצה אם היא מאפשרת מתן הטבות לעוסקים מחד אך פגיעה בצרכנים מאידך. אם תוצע הצעה טכנולוגית המיטיבה עם הצרכנים והתורמת להוגנות באופן כללי - הרשות תשמח לתמוך בה. ממצאי הסקר יועברו לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במטרה שתמליץ בפני משרד הכלכלה שלא לשנות את שיטת סימון המחירים הנהוגה כיום בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר