הצרכנים מתמודדים עם מחסור בשמנת מתוקה: ״זה כמו למלא לוטו״

המחסור בשמנת מתוקה 38% ו-32% מורגש היטב ברשתות המזון • הצרכנים פונים לפתרונות יצירתיים ואפילו משתפים מתכונים להכנה ביתית • תנובה, השולטת בשוק המפוקחים, מתמודדת עם קשיים בייצור כתוצאה מהמלחמה ומחסור בכוח אדם

שמנת להקצפה. צילום: תנובה

בתקופה האחרונה חל מחסור משמעותי במוצר שמנת 38% בכל הענף. מדובר במוצר מפוקח, אשר נחשב למוצר פופולארי מאד ואשר צריכתו עולה במיוחד לקראת החגים.

מחסור זה הורגש היטב ומהר בקרב הצרכנים והצרכניות אשר כתבו מגוון פוסטים כמו היכן ניתן להשיג שמנת היום ועד שיתוף מתכונים חלופיים להכנת שמנת ביתית. כך למשל אחת הגולשות צילמה מגוון מוצרי שמנת מתוקה בסופר וכתבה "זה היום למלא לוטו, רק אומרת".

מחסור בשמנה מתוקה, צילום: פייסבוק

בתקופה האחרונה חל מחסור משמעותי בשמנת מתוקה 38% בכל הענף. מדובר במוצר מפוקח, אשר נחשב למוצר פופולארי מאד ואשר צריכתו עולה במיוחד לקראת החגים. גם בשמנת מתוקה 32% חל מחסור כתוצאה מהביקושים.

מחסור זה קיים גם בקרטוני חלב והוא ילווה את כלל החברות זמן רב. כאמור, מדובר במחסור בכלל החברות, אך הוא הכי בולט אצל תנובה משום שהיא חולשת על רוב השוק במוצרים המפוקחים. טרה יצאה ממרבית המוצרים המפוקחים לרבות חלב, ויטבתה של שטראוס אינה שחקנית כלל בשוק המפוקחים, למעט השמנת המתוקה. רמת הגולן מייצרת רק שמנת מתוקה שאינה בפיקוח.

קרטון חלב תנובה, צילום: תנובה

למחסור קיימות מספר סיבות. בעקבות המלחמה, חסרים עובדי יצור לכלל התעשייה, כאשר החל מהמלחמה קשה יותר לגייס עובדים, מה שמקשה על הייצור.

בנוסף, בעקבות המלחמה, אין טכנאים שמגיעים לארץ מחו״ל לתקן את המכונות במחלבות. בתחום המזון, מדובר במכונות ישנות שדורשות תחזוקה כל כמה שבועות. שיעור הקילקול במכונות הולך וגדל ומצד שני, בכל רגע נתון יש קו שדורש תחזוקה ולכן לא ניתן לייצר באמצעותו מספר משמעותי של מוצרים.

יש לציין כי החגים מהווים פיק בצריכת שמנת מתוקה וחלב ומצד שני, פחות אנשים נסעו לחו"ל השנה, מה שהגדיל את הצריכה. בערים רבות בישראל נמצאים כעת במצב חירום, מה שגורם לזה שאנשים מצטיידים יותר במוצרים וצורכים יותר מזון בסופר.

המחסור בשמנת מתוקה ובחלב יפגוש את הצרכנים גם בחודשים הקרובים. בימים אלה, הקניות הן מוגברות בשל רכישות לחגים ואילו בחג יש מחסור בימי ייצור. ההערכה היא שאחרי החגים, הכמויות יחלו להתאזן.

יוסי שוורץ, הבעלים והמייסד של רשת סיטי מרקט אמר ל"ישראל היום": ״באופן כללי, אנחנו מקבלים שמנת מתוקה בהקצאות קטנות כעת. מבחינת הפילוח, 80 אחוז מהמכירות של השמנות הן של שמנת מתוקה ו 20 אחוז לבישול ובשמנת לבישול אין מחסור כעת. הביקוש גבוה כעת לפני החגים ואין מספיק סחורה. לקוחות רבים מחפשים שמנת מתוקה ואף מתקשרים אלינו כדי לשאול למה אין. תנובה, מהווה את הרוב המוחץ בתחום השמנת במתוקה אשר נמצאת בפיקוח ולכן יש גידול של 12% בביקוש לעומת ההיצע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר