וואו, הבושם שלך מושלם: אם רק הייתם יודעים מה הרכיב ההזוי שיש בו

בשמים מורכבים לרוב מניחוחות של פרחים או פירות, אבל יש גם כאלה שטומנים בחובם רכיבים מוזרים, ואף כאלה שנחשבים לפחות מפתים • פליטת לווייתן, אבק שריפה, ואפילו מטאור - מצאנו את הבשמים עם התווים הכי ייחודיים

נשים מריחות בשמים. צילום: Getty Images

כשמדברים על רכיבים או על ריחות בבשמים, המחשבה הראשונה שעולה היא פרחים, פירות, עצים, ואפילו תבלינים - אבל נראה שפחות דמיינתם ריחות של הפרשות בעלי חיים או אפילו רכיבים מיוחדים יותר כמו תווי מסטיק, פופקורן או גלידת פיסטוק.

אז כן, זה קורה: יש בשמים, ואפילו כאלה שאתם מכירים היטב, שתווי הריח שלהם כוללים רכיבים מסקרנים ומיוחדים יותר. המוכר שבהם הוא הענבר האפור שמייצר הלווייתן, שכבר פחות נפוץ בתעשיית הבשמים. "את רוב הרכיבים שהגיעו מהחי מייצרים באופן סינתטי בעקבות חוקי שמירה על בעלי חיים", מפרטת שפרה פנטנוביץ, מנהלת פיתוח עסקי של תחום הקוסמטיקה במשביר. "הענבר האפור מגיע מלווייתן זרע, הוא תוצר לוואי שיש לו במערכת העיכול ונפלט ממנה, ויש לו ריח מתקתק-ימי. זו פליטה לתוך מי ים שקשה לזהות אותה, ומבחינת ארגוני זכויות של בעלי חיים זה מוקצה. פעם היו מפיקים מושק מבלוטות של איילים זכרים, היום מייצרים אותו באופן סינתטי. יש היום יכולת להגיע לרמת דמיון גבוהה בריח באמצעות מולקולות".

שפרה פנטנוביץ, צילום: יונתן לוי

ליעד רון, מבעלי אסנס פרפיום, מוסיף: "בשל העובדה שהענבר האפור משמש את תעשיית הבישום ונחשב נדיר, השווי שלו יכול להגיע ליותר מ-27 דולר לגרם בודד! יש אפילו מקרים שמצאו ענבר אפור בשווי של 1.5 מיליון ליש"ט".

לדברי רון, איסוף הענבר האפור אינו פוגע בלווייתנים: "זה נכון שבעבר היתה תופעה של ציד לווייתנים בשביל השומן שלהם, הענבר האפור וחומרים נוספים, אך כיום ציד הלווייתנים הוא בלתי חוקי, למעט מספר מצומצם של מדינות. לכן הענבר האפור שנאסף כיום הוא כזה שהלווייתנים פולטים ונסחף אל החוף. בבושם 'מורטל סקין' מבית Stephane Humbert Lucas יש ענבר אפור אמיתי, אבל בסופו של דבר ענקיות בישום לא יכתימו את שמן הטוב בצעד לא מקובל ולא מוסרי, וגם צרכני הבישום לא מוכנים לקבל תופעה של הרג לווייתנים כדי לייצר בושם".

ענבר אפור מפליטת לווייתן, צילום: Peter Kaminski

תו דגי

אלו לא החומרים היחידים שמיוצרים על ידי בעלי חיים או מהם ונחשבים לעונג ריחני במיוחד. פנטנוביץ מספרת: "קוויאר, שמיוצר מביצי דגים של דג שנקרא חדקן, יוצר תו מלוח ודגי והוא גם מעצים ריח. בחלק גדול מהמקרים, כמובן, משתמשים במולקולה בעלת ריח זהה ולא בקוויאר עצמו. יש חיה שנקראת זבד (civet), יונק קטן שנראה כמו חתול, והפרשת הבלוטות האנאליות שלו יוצרת נוזל בעל ריח פרחוני. הבושם הראשון שהשתמשו בו בהפרשה זו היה "שאנל 5", ובהמשך עברו לשימוש במולקולה בעלת ריח זהה. יש בושמי נישה שעדיין משתמשים במקור, אבל ממש מעט. הפרשות של יונקים אוהבים לשלב עם יסמין, כי זה מעצים את מתיקות הריח".

אילו עוד ריחות מעניינים שלא קשורים לבעלי חיים קיימים בבשמים?
"יש בושם שלא קיים בארץ, מבית לוריאל, ויש בו תו של אבקת שריפה - ריח של פלפל מעושן. הוא נמכר בצרפת, ונקרא 'פלאואר בומב נקטר', של ויקטור אנד רולף. יש בשמים עם תווי ריח של פופקורן, שיש להם ריח כמו של חמאה מלוחה עם ה'שרוף' של הפופקורן, וממש מתחשק לאכול אותם".

זבד אפריקני, צילום: Getty Images

לאכול את הריח

חנית נצר, מנהלת ההדרכה של לנקום, החברה המייצרת את הבושם "איידול נקטר", שמכיל תו פופקורן, מפרטת לגבי הניחוח: "תו הפופוקרן שייך למשפחת ניחוחות הגורמה, שבעבר נבנו ברובם על וניל, קבוצת תווים שהיא מהחשובות בבשמים עכשוויים. תווים אלה  מזכירים ריחות אכילים, במיוחד ממתקים וקינוחים - החל משוקולד פשוט, דרך שמנת טרייה וריחות קרמל ועד רכיבים מיוחדים ואקזוטיים יותר כמו מקרונים, קרם ברולה, ועוד. בהתחשב בהצלחה המסחרית של ריחות הקינוח, גדלה הקבוצה לכיוונים אחרים ורובם המוחלט של התווים הללו משוכפלים באמצעות ערבוב חכם של נטורלים וסינתטיים.

"תווים אכילים דוגמת תו הפופקורן מייצרים תחושה של אופוריה, ומשחק הגורמים גורם למעין עקצוץ של בלוטות הטעם. הפופוקורן בבושם שלנו יוצר סקרנות וייחוד ותורם לקבלת ניחוח מורכב ומיוחד".

עוד תו אכיל הוא ניחוח גלידת פיסטוק, שקיים בבושם "יוניקה" של פורלה. שירן אליצור, מנהלת יבוא ופיתוח מותגים בסופר-פארם, מפרטת: "פורלה מכירה לנו את 'יוניקה', בושם שכולו עוסק בזהות איטלקית, שניחוחו מוגדר על ידי הבית כניחוח יסמין חושני עטוף בפיסטוק ובמלח ים. השילוב של תווי GOURMAND, מעולם האוכל, מחובר ישירות לניחוחות חושניים. כדי לחדד את ייחודיות הבושם, בחר הבשם בתווי פיסטוק תוך שימוש באפקט המעניק לתו ריח של טעם גלידת פיסטוק משובצת בגרגירי מלח לטובת ניגוד מרענן, נקי ומודרני".

שירן אליצור, צילום: סיוון פרג'

בושם לנערה הפרועה

מרב ונונו, מנהלת ההדרכה בלילית קוסמטיקה, מספרת על בשמים עם תווי ריח של מסטיק: "יש בבישום משפחות ריח עם רכיבים מעולם האוכל - מסטיק, מרשמלו, קצפת, משקאות אלכוהוליים. זה לא אומר שלקחו את המקרון ועשו ממנו תמצית כי אי אפשר לעשות כזה דבר. מייצרים במעבדה מולקולה סינתטית שמדמה ריח של מקרון, עוגת שזיפים או מסטיק - כמו בבושם של מוסקינו 'טוי 2'".

מה ההבדל בין המסטיק שבו לבין זה שבבושם "לילי פנטזי" של ג'ולייט האז א גאן?
"ב'לילי פנטזי' רומנו ריצ'י רצה לייצר ניחוח לנערה פרועה, נערת מסיבות שלועסת מסטיק ומנפחת את הבלון מול הפרצוף, ולכן הכניסו בתוך הבושם מולקולה של מסטיק. זו לא אותה מולקולה כמו במוסקינו. לכל חברת בישום יש את המולקולה שלה. אחת יכולה להיות בריח מסטיק בזוקה ואחת מסטיק עלמה קינמון. אגב, יש צמח שנקרא מסטיק, שגם הוא משמש לבישום אבל יש לו ריח אחר".

מרב ונונו, צילום: גליה טולצינסקי

ואם הזכרנו משקאות אלכוהוליים, אי אפשר שלא להתייחס לבושם "וודקה און דה רוקס" של קיליאן."זה התחיל כאתגר לנסות ולמצוא את ניחוח הוודקה", משחזר שירל עודד, מנכ"ל חטיבת הבישום בקבוצת החברות אסתי לאודר המשווקת את קיליאן פריז בישראל, "אבל למצוא ניחוח של וודקה עם קרח הפך את זה למסע של ממש. בסוף המסע שילב קיליאן רכיבי אלדהידים עם תבלינים קרים כדי לייצר את התחושה האולטימטיבית של וודקה וקרח".

אביא לך שושנים מהירח

אז למה בעצם בוחרות חברות מסוימות ללכת על הקצה ולהוסיף חומרים מוזרים לבשמים שלהן? פנטנוביץ עונה: "הן רוצות לעורר עניין ברמה הצרכנית. יוצרי הבשמים הם אנשים מאוד קריאייטיביים, מנסים כל מיני חומרים בכל מיני מדיומים, יש להם אינספור שילובים שהם יכולים לעשות, ולא רק בין שלושת התווים העיקריים אלא בכל תו. אפילו אם משנים את סדר התווים - שתו הלב יהיה תו הראש ולהפך - זה כבר יוצר שינוי בריח. הם משחקים עם מולקולה שמעניינת אותם".

על בושם עם עלי כותרת שהוחזקו במצב של חוסר כבידה שמעתם כבר? לדברי פנטנוביץ, לשיסיידו יש את "זן", שאליו הכניסו עלי כותרת של שושנים שהוחזקו במצב של חוסר כבידה, כמו על הירח, וכתוצאה מכך ריח התמצית שהופקה מהם הרבה יותר עדין ושונה מזה של שושנים רגילות.

בקבוק בושם, צילום: Getty Images

ניחוח שושנים שגדלו בחלל הוא אכן מיוחד, אבל חלק מהניחוחות שקיימים בבשמים חורגים מהגדרת הייחוד ומגיעים לסקאלת המוזרים. "יש מולקולה באחד הבשמים שהיא בריח צמיג שרוף", מספרת ונונו, "לבושמי סרג'וף, למשל, יש סדרה שמבוססת על כוכב לכת, אחרי שהיתה נפילת מטאורים, ובכל בושם הלקוח מקבל חתיכה מהמטאור, והניחוח מדמה את הריח של אותו מטאור. ניחוח מאוד נקי, הייתי קוראת לזה 'ריח היברידי', של אוויר, אוזון, מאוד מיוחד, והאיכות שלו מגיעה מהקונספט שהיוצר רצה לדמות אליו את המטאור הזה. לקום דה גרסון יש את הבושם 'קונקריט', שאחד מהתווים שלו מדמה ניחוח של מֶלֶט. יש בשמים שמדמים ריח של נחושת. כל עולם הבישום עובד על הדמיון. בבושם 'באד בוי קובלט' של קרולינה הררה יש רכיב של שמן כמהין. בגלל שהפטריות האלו מאוד יקרות, לרוב שמים מולקולה, אבל כאן שמו תמצית אמיתית".

תו ריח לא שגרתי נוסף הוא חציר, שקיים בבושם "צ'רגוי" של סרג' לוטנס. "צ'רגוי הוא שמה של רוח מדברית יבשתית חמה ויבשה הנושבת בחלק הדרומי ביותר של מרוקו, מגיעה ממדבר סהרה", מסביר עופר לוין, מדריך ראשי בשסטוביץ. "הטמפרטורות הגבוהות הנישאות מהמדבר הן לרוב מעל 45 מעלות צלזיוס, וסרג' לוטנס, שחי במרקש כבר כמעט 50 שנה, אומר שהרוח הזו לא סתם נושבת - היא יוצרת שאיבה, נושאת צמחים, חרקים וזרדים בסוג של טורנדו מסתובב.

"הוא מאמין ש-Chergui הוא האלכימאי של הטבע, יוצר ארומה ריחנית, ניחוח ענברי ומסוכר בעקבות ההרס שלו. זהו ריח של אדמה, שרף וחום יבש, המגלם בתוכו את ניחוח החציר".

מקורמל ומפתה

הבושם "Idôle Eau de Parfum Nectar" של לנקום משלב אקורד פופקורן יחד עם ורד ווניל, שמשתלבים עם אקורד האגס האיקוני של בושם האיידול. הריח הראשוני פירותי ומתוק במיוחד, ואפשר בהחלט לשייכו לאגס. אולם אחרי שנכנסים יותר לעומק הניחוח מרגישים בתווים מקורמלים של מאפה מסקרן. הריח הופך לרגוע יותר ופחות מתוק-עז כבתחילה, ולעומת זאת תווי הקרמל מתעצמים ונוספת אליהם מין מליחות קלה. אי אפשר לזהות את תו הפופקורן במובהק, אלא אם כן מדובר בפופקורן מקורמל, אבל הווניל מוסיף איכויות ועומק משלו ויוצר תמהיל חמים, מתובל ומרגיע.

מחיר מומלץ: 479 שקלים ל-100 מ"ל

הבושם Idole Eau de Parfum nectar של לנקום, צילום: יח"צ חו"ל

מעורבב או מנוער

בושם היוניסקס "Vodka on the Rocks By Kilian" מציע תחושה של וודקה מקוררת בקרח, עם אלדהידים שמאפשרים לחוש ניחוח של וודקה אמיתית, עם תווי כוסברה והל, ריבס, אמברוקסן, אזוב ואלון. הריח לימוני ולא יותר מדי אלכוהולי.

אפשר להריח את קוביות הקרח מצטלצלות עם הלימון במשקה, בריח מעודן ועם קרירות שעברה בהצלחה בניחוח. הבושם הצליח לשרוד על העור שעות ארוכות והורגש באופן ניכר. אף שהוא מוגדר כיוניסקס, הבושם יתאים יותר למי שמחפש בושם עם ניחוח גברי עדין או לנשים שאוהבות בשמים עם עומק ונוכחות.

מחיר: 860 שקלים ל-50 מ"ל. להשיג ברשת חנויות הבוטיק ביונד סקין

בושם היוניסקס Vodka on the Rocks by Killian, צילום: יח"צ חו"ל

כמהים לכמהין

הבושם לגבר "Bad Boy Cobalt" מבית קרולינה הררה כולל בתוכו רכיב של שמן כמהין בתווי הבסיס שלו, מציג ריח מינרלי עם שמץ הדריות, ומשתלב עם תווים של פלפל ורוד, לבנדר ושזיף ועצי אלון וארז.

תו האמצע, המורכב מלבנדר ארומטי נקי ומשזיף שחור עסיסי (שמעניק לכל העסק ריח הדרי עדין), הוא הדומיננטי ביותר, אבל לא בצורה כזו שמרגישה עמוסה מדי. זה לא מונע מהניחוח שלו להיות מורגש גם כמה שעות לאחר השימוש הראשוני. מנגד, הלבנדר ותמצית פטריות הכמהין פחות מורגשים בריח, אולם הבושם בריח מאוד נעים ומזמין, כזה שסביר להניח שכל גבר שיריח יתחבר אליו.

מחיר: 420 שקלים ל-100 מ"ל

הבושם לגבר Bad Boy Cobalt של קרולינה הרדה, צילום: יחסי ציבור

הכי ורוד שיש

מותג הבישום האיטלקי Moschino מציג בושם עם ניחוח מסטיק מובהק: "Toy2 Bubble Gum", בניחוח פירותי-פרחוני-אוריינטלי, שכולל בין השאר ורדים, תווי תפוז, פרחי אפרסק, פירות הדר ממותקים ומסטיק.

הבושם הזה הוא כל מה שמזכיר ורוד פוקסיה, עליזות וקופצניות, ובעוצמה: ריח של מסטיק בזוקה מתפרץ ממנו בהתזה הראשונה, שמרגישה עוצמתית, מתוקה ודומיננטית מאוד. אחרי כ-20 דקות הוא מתמתן מעט ועולים ממנו תווים מתוקים עדינים יותר ופירותיים, והאפרסק מורגש יותר מפירות ההדר. הוא יתאים מאוד לכאלה שאוהבים שילובים עסיסיים של פירות וריח של צבע ורוד חזק.

מחיר: 219 שקלים ל-100 מ"ל. להשיג בסופר-פארם

הבושם Toy2 Bubble Gum של Moschino, צילום: יחסי ציבור

חגיגה של יסמין

בושם נשי חדש לחובבי ניחוח היסמין מאת Juliette has a gun, שמציע את "לילי פנטזי", שכולל אקורד מסטיק, יסמין אבסולוט וטוברוז, אמברוקסן ואקורד אמברי. הבושם הזה הוא פרץ עז ומרענן של חיוניות היסמין, שיוצר ניחוח נעים מאוד, מתקתק ופרחוני.

קשה לזהות בו את אקורד המסטיק אלא אם כן מתאמצים ממש, ואז הוא מזכיר יותר ריח של מסטיק "עלמה" עדין במיוחד. הטוברוז מנסה להיכנס אף הוא למשחק עם היסמין השולט, ונותן נגיעות קלות של עומק פרחוני, אולם הבושם הזה בהחלט חגיגת יסמין גדולה שמשתלבת נהדר עם האקורד האמברי, שכאילו נועד עבורה.

מחיר: 449 שקלים ל-100 מ"ל. להשיג בסופר-פארם, באפריל, באתר לילית ובביונד סקין

הבושם לנשים "לילי פנטזי" של Juliette has a gun, צילום: יח"צ חו"ל

ענבר אפל

הבושם "Mortal Skin" מבית Stephane Humbert Lucas מכיל ענבר אפור, המופק ממערכת העיכול של הלווייתנים, והוא משתלב כתו בסיס בבושם לצד תווים של אוכמניות, קטורת, הל, ארז ומושק. הופתענו מהרבדים השונים של הריח: אם אתם חובבי ריחות מסתוריים, עמוקים ואפלים, שעוטפים אתכם בגוונים שונים ונעים על הסקאלה החריפה - זה הבושם עבורכם.

השילובים של התווים השונים יוצרים עניין רב, וכנראה לא יזכירו לכם ריחות של בשמים אחרים. בשעה הראשונה הריח חזק יחסית, אך לאט-לאט הריח הראשוני מתעדן ונותר על הגוף לאורך שעות ארוכות. בשל החריפות שלו הוא מתאים בעיקר לעונת החורף הקרירה, אבל בהחלט יתאים לנשים ולגברים.

מחיר: 780 שקלים ל-100 מ"ל. להשיג באסנס פרפיום

הבושם Mortal Skin של Stephane Humbert Lucas, צילום: יחסי ציבור

חרוט בבטון

בית האופנה Comme des Garçons משלב בבשמיו ריחות מיוחדים מ"החיים האמיתיים", ובבושם "Concrete" הם שילבו עץ אלמוג מפורק, שמעורר תו שמזכיר מלט לבן אבקתי. הריח עצי וכולל תווי הל, סנדלווד, כמון, ציפורן וארז.

הריח של "קונקריט" הוא מה שהייתם מדמיינים אם היו הופכים בטון לבושם ומשלבים בו תבלינים כמו הל וציפורן. חזק, אזכור הדרי קטנטן, ולמרות האסוציאציה הראשונית שמכניסה מלט ובטון לריח גברי יותר, הוא בהחלט יוניסקסי ויתאים כבושם לשני המינים. הוא עמוק וקריר למרות התבלינים החמימים, ומחביא בתוכו חריפות דקה ומסקרנת, שונה ממה שאנחנו רגילים להריח בבשמים. הוא גם הצליח לשרוד על העור שעות ארוכות, וגם בלילה הצלחנו להרגיש ניחוחות קלים מאוד שנותרו ממנו.

מחיר: 720 שקלים ל-80 מ"ל. להשיג בביונד סקין

הבושם Concrrete של Comme des Gracons, צילום: יח"צ חו"ל

לובשים שאנל

בושם "שאנל 5" הוא אחד המוכרים בעולם, כשמו של בית האופנה הצרפתי המפורסם. הוא מורכב מלא מעט תווים, ובהם נרולי, ברגמוט, לימון, יסמין, ורד, מאסק וסנדלווד, אבל אחד התווים המסקרנים שבו מופק מזבד, חיה הדומה לחתול, שמייצר מבלוטותיו ריח המזכיר מושק.

כיום יש בבושם תו שמזכיר את הניחוח הזה, ואכן אפשר להרגיש בו הבזקי מושק עדינים. ריח הבושם קלאסי ואלגנטי, מאוד דומיננטי ונוכח, ומתאים יותר לבילויי ערב ולמסיבות נחשקות בארמונות בפריז.

מחיר: 699 שקלים ל-100 מ"ל. להשיג בסניפי המשביר

הבושם "שאנל 5", צילום: יח"צ שאנל

ריח של ממתק

פורלה, המוכרת כאן בעיקר בזכות התיקים שלה, מציגה את הבושם "יוניקה", בניחוח פרחוני מתקתק המשלב תווי גלידת פיסטוק, ברגמוט, וניל, פלפל שחור, יסמין, מלח ים ומנדרינה.

הניחוח הראשוני עלול לבלבל אתכם ולגרום לכם לחשוב שמדובר בעוד בושם מתקתק, אבל לא כך הדבר. הווניל עם הפלפל השחור יוצרים ריח חמים ומתובל, שיש בליבו ניחוח מתוק עדין. כשיודעים לחפש את תו גלידת הפיסטוק - רק אז מרגישים בו. גלידה נוזלית, קרירה, דביקה ומתוקה, שככל שעובר הזמן תוויה מתחדדים. הניגוד בין התווים החמימים לזה הקר והגלידתי יוצר ממתק מעניין עם ריח פחות סטנדרטי, שמביא לשילוב מסקרן של מתיקות חלבית עם חריפות.

מחיר: 299 שקלים. להשיג בסופר-פארם

הבושם "יוניקה" של פורלה, צילום: יח"צ סופר פארם

ניחוח החציר

האמן סרג' לוטנס מציג את בושם הבוטיק "Chergui" בריח פירותי אמברי מתקתק, שכולל בתוכו תו חציר. הבושם בניחוח חם שמדמה את הרוח המדברית במרוקו, עם תווי שיח מדברי ואוכמניות, דרך תווי הלב המועשרים במלחים והבסיס בניחוח אמבר.

הבושם יוניסקס, הניחוח מעושן וכולל נוכחות מתוחכמת, דרמטית, תבלינית ולא שגרתית, והאוכמניות בהחלט מורגשות. פרחי האלמוות והעור אולי פחות מורגשים, אבל מוסיפים לדמיון הפרוע והמדברי שהריח הזה מעורר.

מחיר: 749 שקלים ל-100 מ"ל. להשיג בבוטיק אינדיווידואל

הבושם Chergui של סרג' לוטנס, צילום: יח"צ חו"ל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר