שר הכלכלה ניר ברקת ערך היום (שלישי) מסיבת העיתונאים בה הציג ארבעה מהלכי חקיקה שהוא יוזם ורובם פורסמו בשבועות האחרונים.
"הרעיון הוא שחוק יבוא חופשי לישראל יעשה היסטוריה. הוא פותח את השערים לעשרות אלפי מוצרים. זה עוקף את כל החסמים במכון התקנים".
בנימין נתניהו וניר ברקת מציגים את התוכנית הכלכלית // צילום: משה בן שמחון:
לדבריו, "עם החוק החדש כל יבואן יוכל להכניס כל מוצר שעומד ברגולציה האירופית. 25% מהמוצרים בישראל הם מיובאים והם כרוכים ברגולציה הישראלית. היעד הוא להגיע ל-50% - וזה לא בשמיים לעשות את זה. אם מוצרי קרפור זולים ב-40%, זה אומר כמה החוק החדש יכול להוריד את המחירים", אמר שר הכלכלה ל רקע החוק ליבוא חופשי לפי התקנים באירופה.
ברקת הדגיש כי "אנחנו מאמצים את שיטת יבוא המתבססת על גבול פתוח. עד היום ניסו לתקן את החוק לכך שהרגולציה הישראלית תהיה תואמת לאירופאית, אבל אי אפשר לצאת מזה.
יהיו חריגים שבחריגים. אנחנו מתחילים בשוק המזון והטואלטיקה, אבל לא נעצור שם. ההמלצה שלנו היא להתרחב לתחומים נוספים כי אין הבדל".
באשר ללוח הזמנים, אמר: "הצגנו את המודל לוועדת שרים לענייני חקיקה. אנחנו מקווים שעוד חודש וחצי נוכל להעביר את החוק הזה שעובר קריאה. נציג את החוק עוד כמה שבועות לאחר הערות הציבור. היעד שלנו הוא להגיע לתיאום בן משרדי באוגוסט ובמושב החורף להניח חקיקה".
החוק השני הצפוי הוא חוק פירוק המונופולים בשוק המזון. "זה חוק שעלה כחלק מחוק ההסדרים. רצינו לראות אותו כחלק מחוק ההסדרים ולא היתה הסכמה ואנחנו מחזירים אותו חזרה לשולחן. החזרנו אותו לעיון הציבור כהכנה לועדת שרים לענייני חקיקה. אני מחוייב להגביר את התחרות בשוק המזון והטואלטיקה. אנחנו מסתכלים על עוד תתי תחומים. הרעיון הוא לפתוח את התחרות ולפתוח את השוק האירופי ולמנוע מניעת יבוא מקביל".
לגבי הסירוב של החברות להציג את הנתונים הכספיים שלהם, אמר ברקת: "לא הבנתי מה יש להן להסתיר. אנחנו רוצים לדעת שהם לא עושקים את הציבור. התשומות בעולם יורדות. מחירי השינוע יורדים והמחירים עולים. איך זה הגיוני? זה בסמכות שלנו וללא קשר, נחוקק חוק מסודר שיחייב אותן לעשות את זה גם אם הן חושבות שלא".
אמנון מרחב, מנכ"ל משרד הכלכלה התייחס לחוק יבוא חופשי: "השר נוהג להגיד אין אזהרת מסע בריאותית לאירטופה. אין שום סיבה שלמדינת ישראל יש תקנים שמצמצים את האפשרות להביא מוצרים מאירופה. אנחנו הוכים להיות חלק משוק של מיליארדי אדם. רוב הייצוא הוא לאירופה. מדובר במוצרים שעומדים בתקנים של אירופה והם יכולים להיות מיוצאים".
לגבי מכון התקנים: "מכון התקנים הוא לא הבעיה. הוא עושה מה שהרגולטור מבקש ממנו. מי שירצה להכניס לפי התקן בישראלי ייבדק בנמל ומי שלא ייבדק במדף. היצרנים הישראלים יוכלו לבחור באיזה תקן הם בוחרים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו