הפסדי ענק לאל על

למרות הירידה במחירי הנפט, זינוק של פי 4 בהיקפי ההפסדים של החברה ביחס לרבעון האחרון אשתקד • המנכ"ל קורא לממשלה לשים את ענף התיירות בראש סדר העדיפויות הלאומי

טיסות בחינם לחיילים

מחירי הנפט התרסקו בעולם ברבעון הרביעי של השנה, ומנגד הדולר זינק ביחס לשקל. אבל חברת אל על שעשויה היתה ליהנות מכך דווקא רשמה הפסד של 14.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי, זינוק של פי 4 בהיקפי ההפסדים ביחס לרבעון האחרון של שנה קודם לכן. בין הסיבות לגידול בהפסדי החברה היתה עלות שנתית חריגה של גידורים, כלומר ניסיונות של החברה לקנות הגנות פיננסיות. לפי דו"חות החברה היא רשמה הפסדים בגין גידור תזרימי מזומנים של כ-41.3 מיליוני דולרים.

הכתבה הכי נקראת היום באתר: מזעזע - ככה נראה עובר שאמו מעשנת

בדו"חות החברה מצויין כי ההוצאות עבור דלק סילוני בכלל עלו ב-4.3% ברבעון הרביעי, רבעון בו קרס מחיר הנפט בעולם, בין היתר בגלל פעולות הגידור. החברה שילמה בגין עסקאות גידור 20.8 מיליון דולר ב-3 החודשים האחרונים של 2014, בעוד שבעת המקבילה קיבלה בכלל החזרים של 1.4 מיליון דולר. מעבר לכך נרשמה לה הוצאה של 15.4 מיליון דולר עקב השינויים בשווי ההוגן של עסקאות הגידור.

למה לא מורגשת הירידה במחיר הנפט?

סך ההפסדים של אל על בשנת 2014 נאמד בכ-28 מיליון דולר מול רווח של 26.7 מיליון דולר שנה קודם לכן והפסד של כ-18.2 מיליון דולר ב-2012. ואולם הנפילה במחירי הנפט עשויה להתחיל ולתת את אותותיה בהמשך 2015. "ההשפעה של ירידת מחירי הדלק תורגש בשלב מאוחר יותר", נכתב בדו"חות החברה "וזאת בשל עסקאות עתידיות לרכישת דלק, שנעשו כשמחירי הדלק היו גבוהים יותר."

זו היתה שנה קשה לחברה. גם מבצע צוק איתן הסב לה עלויות כבדות. בעקבות המבצע, "נרשמו ביטולי טיסות רבים על ידי נוסעים זרים וישראלים, הן בטיסות היוצאות והן בטיסות הנכנסות",  ציינו בחברה. בסיכומה של 2014 נחתך ההון העצמי של אל על בכ-39% להיקף של כ-111.4 מיליון דולר.

"לשים בראש סדר העדיפויות את התיירות"

מנכ"ל אל על, דוד מימון קרא לרה"מ ולשרי התיירות, התחבורה והאוצר לשים בראש סדר העדיפויות את ענף  התיירות. ענף זה לדבריו הוא "מנוע צמיחה מרכזי בכלכלה ולהשקיע משאבים בהבאת תיירים לישראל ובשיקום ענף התיירות, שהוא קריטי עבור כל מדינה עצמאית ובוודאי במדינה כמו ישראל."

 

מימון הוסיף ואמר כי "ענף התעופה הישראלי, כמו גם ענף התיירות הישראלי כולו, המשיך בשנה החולפת להתמודד עם השלכותיו ארוכות הטווח של מבצע "צוק איתן". לצערנו, כאשר הלחימה פוסקת, התיירות לא שבה מיד לסדרה - לתיירים לוקח זמן לשכוח וההתאוששות היא איטית יותר. נדרש מאמץ משותף של המדינה והגופים המתפרנסים מענף התעופה והתיירות על מנת להחזיר את התיירים לישראל. לכן החשיבות הרבה בהעלאת הנושא לסדר היום הכלכלי והחברתי של הממשלה החדשה."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר