מלבד היותו חג האורים וחג הסופגניות, חנוכה הוא ללא ספק גם חג המתנות לילדים. דמי חנוכה המובטחים על ידי ההורים גורמים ליבואנים ולרשתות להיערך עם מגוון מתנות חדשות, שכל ילד ישמח מאוד לקבל.
ערן תור, זכיין חנויות לגו, מספר על הלהיטים ועל החידושים. לדבריו, מאז הפתיחה של החנות בדיזנגוף סנטר ביולי, ביקרו בה 248 אלף אנשים. "לפעמים שוכחים שאנשים אוהבים לבנות יצירות מהדמיון שלהם", הוא מציין, "ואחד המוצרים הכי נמכרים הוא בעצם בריקים עצמאיים שהילדים בוחרים. יש לנו גם שירות של מדפסת אישית - כל אחד יכול לעצב את הדמות האהובה עליו, והוא מקבל אותה בגודל של חצי מכף היד ובמחיר של 49 שקלים. ההיבט של פרסונליזציה שהופכת לכלי משחק מצליח מאוד. כמו כן, יש לנו הרבה ערכות של לגו. ביום שישי האחרון השקנו מגדל אייפל מלגו, שהוא הדגם הכי גבוה שלנו - עם 10,001 חלקים ובגובה של מטר וחצי, שמחירו 2,890 שקלים.
"הדגם הכי יקר שלנו הוא הטיטאניק, שמחירו 2,990 שקלים. מדובר במוצר שאספנים ובנאים עובדים עליו שבועות עד שהוא מושלם. עכשיו, לרגל המונדיאל, השקנו שולחן כדורגל שיצר מעצב ישראלי בלגו העולמית, ויש לזה ביקוש גדול".
כאמור, יש גם מוצרים זולים יותר שיכולים להוות מתנות נפלאות. תור מציין את סדרת בריקהדס, שעולה 89 שקלים: "אלה בובות של דמויות מכל מיני עולמות, למשל הארי פוטר, ספיידרמן, מארוול ועוד. יש גם המון סטים של לגו סיטי, מריו ועוד, שמחירם מתחיל ב-39 שקלים".
הכי חדש בשוק
נועם וייסברג, מנכ"ל EFN, משווקת מאטל בישראל, מספר על המותגים הכי פופולריים שלהם: "ברבי והוט ווילס הכי חזקים אצלנו. השקנו את ברבי קיוטי ריוויל, עם כל מיני תלבושות ואלמנטים מעניינים, והמכונית של הוט ווילס היא הצעצוע הכי נמכר בעולם, ביחידות. בכל שנה אנחנו משיקים ערכות חדשות, שכוללות מסלולים, חניונים, מארזים ועוד. נוסף על כך, אנחנו עושים השקה חוזרת של משחק הקלפים 'אונו', שהוא אחד הפופולריים בעולם ועכשיו חגג 40 שנה. השקנו אותו בגרסת הבסיס, והוא עולה 25 שקלים".
יעל ארד, מנהלת מוצרי הצריכה של מותג פרמאונט ישראל, טוענת שמפרץ ההרפתקאות הוא מותג הפרי-סקול הכי חזק בעולם, שחוגג עשור עם עונות חדשות וסרט קולנוע חדש. "מה שיפה בסדרות חזקות כאלה זה שבכל עונה יש ליין מוצרים חדש, שמבוסס על התמה של העונה. כמו כן, יש לנו מותג חדש בשם 'בית הבובות של גבי', שמשווק על ידי דיאמנט וכולל מגוון בובות מרהיבות".
חנוכה וחג המולד, שנחגגים בדצמבר (כסלו), בשילוב עם הנחות סוף השנה, הופכים את התקופה לעמוסת קניות של צעצועים ומשחקים. "רצף החגים יוצר חגיגת מבצעים והנחות בעולם הצעצועים", מספרת נועה בן אבו, מנהלת המטה ברשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים. "מבחינת החידושים השנה, אפשר לראות את משחקי האנבוקסינג ואת המשחקים האינטראקטיביים ממשיכים להפתיע, לצד משחקי קופסה וצעצועים חינוכיים חדשים".
"כבר לא משתלם בחו"ל"
אחת הביקורות על עולם הצעצועים בארץ מתייחסת למחירים הגבוהים בהשוואה לעולם, שיוצרים מצב שבו אנשים רבים מעדיפים לקנות את המוצרים בחו"ל. "אנחנו תחרותיים מאוד ביחס לחו"ל", עונה על כך תור. "יש מוצרים שזולים יותר אצלנו מאשר בחו"ל. אנחנו רואים מגמה שבה אנשים הפסיקו לקנות מוצרים באתרי חו"ל, כי אחרי שמוסיפים את מחיר המשלוח והמע"מ - כבר לא משתלם לקנות שם. בנובמבר השנה, שכלל את בלאק פריידי, מכרנו באינטרנט פי ארבעה מבחודש רגיל. שינינו בעשרות אחוזים את המחירים בשוק. אנחנו מתכננים להרחיב את הנגישות של לגו לכל ישראל, ובקרוב נפתח חנויות נוספות".
סדרה נוספת שאטרקטיבית בישראל לעומת חו"ל היא סדרת בובות הברבי. "אנחנו מציעים אותן במחיר טוב לעומת הבובות המתחרות", מספר וייסברג. "בבובות המובילות יש חומרים ואסתטיקה ברמה גבוהה - למשל, קשה לייצר בובות עם שיער איכותי שנראה טוב, יש חברות בודדות שמסוגלות להגיע לרמה כזו בעולם. המחיר המומלץ של הבובות האיכותיות עומד על 160-150 שקלים, בעוד בובות הברבי הבסיסיות מתחילות ב-29 שקלים.
"ביחס למחירים בעולם של מאטל, המחיר בארץ יחסית סביר, בוודאי מול אירופה. אנחנו במגמה של הורדת מחירים, ובשנתיים-שלוש האחרונות הורדנו את המחירים ב-20%-25% לפחות".
גם ארד מצטרפת לדבריו: "היום היבואנים מבינים היטב את הצורך לתת לקהל הישראלי את המחירים הטובים ביותר. השרשרת של משווק לרשת תמיד תהיה יקרה ממה שאפשר לקנות בחו"ל ובאתרים, אבל בקרב המשווקים והמפיצים יש מאמץ גדול להתחרות, כי אין להם ברירה. האינטרנט גרם לכולם לעשות מאמץ לשנות את תמהיל המוצרים ולהביא זולים יותר".