רבות דובר, מדובר ועוד ידובר על יוקר המחיה בישראל, וכנראה זו הסיבה לכך שכשמגיע חודש נובמבר, הלוא הוא חודש הקניות, לא קשה לשכנע את הקהל הישראלי לפתוח את הארנקים ולהסתער על המבצעים השונים.
בשל ההתלהבות הרבה ואחוזי ההנחה המסנוורים, רבים שוכחים לבדוק אם ההנחות המוצעות באמת משתלמות, היכן משתלם יותר לרכוש ומהן הסכנות העורבות בפינה? לרגל בלאק פריידי שבדרך (25 בנובמבר) וסייבר מאנדיי (28 בנובמבר), התייעצנו עם כמה מומחי שיווק – וחזרנו עם המדריך המלא לקנייה בטוחה.
בדקו את ההנחות לפני הסייל: לפי דניאל רבני, סמנכ"ל ברשת ההנעלה הלב הכחול, המלחמה בין הרשתות והחנויות על תשומת לבו של הצרכן הולכת וגדלה משנה לשנה. בהתאם לכך, חנויות ורשתות רבות אינן מחכות לתאריך ה"חג" המוגדר, ומתחילות את ההנחות מספר ימים לפני כן כדי להקדים את מתחריהן. שימת לב לכך תאפשר להקדים את הקונים האחרים, תגדיל את הסיכויים שהפריט המבוקש עדיין יהיה במלאי – ובעיקר תחסוך זמן בתורים הארוכים.
לבדוק בכל הפלטפורמות: לדברי מאיה טיטו שועה, מנהלת השיווק של קבוצת טי אנד איי (המייבאת ארצה מותגים בינלאומיים רבים), כדאי לבדוק את המחירים בכל הפלטפורמות של אותה הרשת – בדיוק כפי שאנו עושים בין מוצרים דומים שנמצאים בכמה חנויות. "תתפלאו לדעת כי ההנחות בחנויות הפיזיות, באתרים ובאפליקציות עשויות לעיתים להיות שונות לחלוטין זו מזו, ומחיר אותו פריט יהיה שונה ביניהן", אמרה.
"לחטוף" את המוצר לפני סיום המלאי: לילך קדמי, מנהלת השיווק באינטרסן (בעלי מותגים כגון טוליפס והוסטס), מציעה לגלוש לאתרים המועדפים לפני ירידת המחירים, להוסיף לסל הקניות את הפריטים שבהם אנחנו מעוניינים – וכאשר תחל ההנחה, היא תתעדכן אוטומטית בסל, מה שיאפשר לרכוש את הפריט בזריזות ולפני שהוא יאזול. "השיטה הזו מאפשרת 'לתפוס' את הפריטים שרציתם גם אם הם היו בכמות מצומצמת במלאי", אמרה.
לקצר את הליך הרכישה: טריק נוסף לעקיפת עניין המלאי המוגבל הוא לבדוק לפני תאריך המבצע את תנאי הרכישה, כך שלמשל אם יש למשל מבצעים לחברי מועדון בלבד, הירשמו לאתר לפני כן כדי לא לעקב את תהליך הרכישה. לפי מיטל רובין-עובדיה, מנהלת השיווק של רשת חנויות כלי הבישול והאפייה סולתם, לאחר ההרשמה, יש לשים את הפריטים הרלוונטיים בסל הקניות, ובבוא תאריך המבצע –לעדכן את עמוד האתר בעקביות עד ירידת המחירים, ולרכוש אותם מיד.
לפעמים חד-פעמי זה דבר טוב: לילך סיני, סמנכ"לית השיווק של אתר דיל קוסמטיקס, אומרת כי כדאי לחפש מוצרים של מותגים שאינם נוהגים לקיים מבצעים במהלך השנה, או שהמבצעים שהם עורכים מגיעים עם אחוזי הנחה זניחים למדי. בנובמבר הדבר בדרך כלל משתנה, ולכן היא אומרת שכדאי לבדוק את ההנחות המוצעות, ולבדוק אם אלה אכן הנחות של פעם בשנה – ואם כן, לנצלן.
היסטוריית מחירים: על פי אלמוג שכטר, מנכ"ל מותג הטיפוח והביוטי אלונה שכטר, "הטכנולוגיה המתקדמת בעידן המודרני פועלת לטובתנו גם בחגי הקניות. אין זהו סוד שקיימות גם הנחות מפוברקות וישנן חנויות ורשתות שמנפחות את המחיר, ולאחר מכן מציעות עליו אחוזי הנחה גבוהים בכדי למשוך את הקונים. חיפוש קצר בגוגל יפתח בפניכם עולם שלם של אפליקציות חכמות המאפשרות לראות את היסטוריית המחירים של מוצרים באתרי האינטרנט הגדולים בחו"ל, שבאמצעותן ניתן לראות מה היה המחיר הנמוך והגבוה ביותר של הפריט אותו אתם מעוניינים לרכוש, ואם מחיר המבצע הנוכחי באמת משתלם וכדאי לרכישה".
מהימנות וזיופים: קנייה מקוונת יכולה לחסוך זמן וכסף רב, אך זו גם טומנת בתוכה לא מעט סכנות. כפיר ועקנין, בעלים של חנות ואתר הגאדג'טים והמתנות Gadgetshop, אומר שכדאי לבדוק את מהימנות האתר ממנו אתם רוכשים ושוב ושוב. "תוכלו לעשות זאת על ידי הכנסת שם האתר לגוגל בצירוף המילה Reviews ("ביקורות" באנגלית). ישנם אתרים המתמחים בביקורות גולשים וישנם אתרים שאף בודקים עבורכם מתי האתר שהקשתם הוקם".
ה"חג" שלא ידעתם עליו: אם בלאק פריידי וסייבר מאנדיי לא הספיקו לכם, אז דעו שביום שני בשבוע שלאחר הסייבר מאנדיי מתקיים "יום שני הירוק", שבו אתרים גדולים לדוגמת איביי מציעים הנחות נאות לרגל חג המולד המתקרב. דניאל אדרי, מנהל השיווק של אתר ערכות היצירה והמתנות Funkyfish, מציע להרים טלפון לחנות הרלוונטית ולבדוק אם המלאי בה צפוי להתחדש, ובמידה וכן – אם ניתן לשלם על הפריט מראש במחיר המבצע, ולקבלו מאוחר יותר. "אין לכם מה להפסיד", הוא אומר. אגב, השנה יתקיים היום הזה ב-12 בדצמבר.
הציצו בפרסומות: יוני שור, מנהלת השיווק והפעילות הישראלית של אתר ohglow, אומרת כי "רוב העסקים מציינים את אחוז ההנחה המקסימלי שבו יוצעו המוצרים (עד 90% הנחה, לדוגמה),כך שמשמעות הדבר היא שיש מוצרים שיוצעו ב-10% הנחה ויש כאלו (לעיתים בודדים בלבד) שיוצעו בהנחה המקסימלית. בכדי למשוך את הקונים, העסקים ישימו בפרונט ובפרסומים את המוצרים עם אחוזי ההנחה הגבוהים ביותר, והם אלו ששווים רכישה (במידה ואתם צריכים אותם, כמובן)".
רוכשים מעבר לים? קחו בחשבון את כל המשתנים: אם קונים באתרים שמקורם מעבר לים, אומרת הדס כרמל, מנהלת מותג הקוסמטיקה המקצועית "כריסטינה" בישראל, חשוב לדעת שמחיר המוצר אינו סופי, ושעלולות להתווסף עליו עלויות שילוח, מכס ואגרות שונות, שיהפכו בסופו של דבר את הרכישה ללא כלכלית. תוכלו לחסוך לעצמכם חלק מכאב הראש על ידי בדיקה פשוטה במחשבון אתר רשות המסים".