כ־150 מיליארד שקלים - זוהי עלות התוכנית הממשלתית להקמת שלושה קווי רכבת פרברית בגוש דן, על פי מחלקת המחקר של בנק ישראל.
בבנק פירטו אתמול כי "המטרו ייבנה במשך יותר מ־15 שנים, ומרבית ההוצאה תידרש בפריסה של כעשר שנים. בשיאה, ההוצאה השנתית צפויה לעמוד על קרוב לאחוז מהתל"ג".
לפי מחלקת המחקר, "החוק שאושר קובע כי בניית המטרו תמומן באמצעות שילוב של מיסוי כלל הציבור לצד מיסוי של בעלי הנכסים שצפויים ליהנות מפיתוח התשתיות בקרבת נכסיהם, ושל התושבים שגרים או מועסקים באזורים שבהם יפותח המטרו". לדבריהם, חלוקת הנטל כך היא "במידה רבה שאלה של העדפה חברתית".
אנשי הבנק ציינו כי בשונה מפרויקטים דומים בעולם, "בישראל השלטון המרכזי מנהל בלעדית את מדיניות המיסוי, ושיתוף של השלטון המקומי בהקמת פרויקט תשתית לאומי אינו מוכר. עם זאת, העלות הגבוהה של הפרויקט מצדיקה הטלת מסים ייעודיים על הנהנים העיקריים ממנו - התושבים והעסקים בגוש דן".
בבנק ציינו עוד כי בשלב זה אין הערכות לגבי פערים בין מועדי ההכנסות המיועדות למימון הפרויקט לבין מועדי ההוצאות על ביצועו, אך בשל המאפיינים הייחודיים של חלק מן ההכנסות, מניחים בבנק שייווצר פער.
שיתוף המגזר הפרטי
על סמך הניסיון, ממליץ הבנק לשתף גופים פרטיים בהקמת קווי המטרו ומציין כי מימון שכזה מייקר אמנם את עלות ההון בפרויקט, אך בכך הוא מעביר למגזר הפרטי חלק מהסיכון שבביצועו.
במקרה זה, החזר ההוצאות על ידי המגזר הציבורי יתנהל באמצעות תשלומים למפעיל לאורך תקופת השימוש בכביש, ובהתאם להיקף השימוש בו. התניה זו תעודד את המפעיל הפרטי לתת שירות איכותי - הגם שהיא תגדיל את הסיכון של החברה שתקים את התשתית, ותעלה את מחיר ההון שישמש להקמתו - אך גם עשויה להעלות את יעילות השימוש בכביש.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו