ועדת הכלכלה דנה בחשד לתיאום מחירים בענף המזון: "אם צריך - לא נהסס להכריז על מישהו כמונופול או קרטל"

לאחר החרמת הציוד והמסמכים במשרדי שופרסל וענקית המזון שטראוס, הוועדה התכנסה לישיבה מיוחדת בנוגע ליוקר המחיה בישראל • יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון: "בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה, והם צריכים להתעורר באופן מיידי ולטפל בזה על בסיס שבועי" • בעקבות סערה במהלך הישיבה, מנכ"ל שיווק השקמה רמי לוי הורחק מהדיון על ידי סדרנים

ועדת הכלכלה, צילום: אורן בן חקון

על רקע החקירה ברשות התחרות סביב החשד לתיאום מחירים בין חברות בענף המזון, ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר (רביעי) לישיבה מיוחדת בנושא יוקר המחיה, שאליה הגיע גם מנכ"ל רשת המזון שופרסל יצחק אברכהן.

בפתח הדיון הבוקר בוועדת הכלכלה, שבו השתתפו גם מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ד"ר רון מלכא והבעלים של רשת "שיווק השקמה" רמי לוי, אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון: "אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל, זו טלטלה. אנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו. ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחייה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון. עשינו את רפורמת הייבוא, שהקלה גם על היצרנים שיכולים לאמץ תקן אירופי. נדון בחקלאות, התחלנו לעסוק בכך.

"לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי, מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם לפי המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. האירוע הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן היה החשיפה של מעיין פרתי, של מחירים מוזלים ב-30-20 אחוז באתר 'שופרסל מהדרין'. אותה אספקה, אותו סל. האירוע הזה חשף שרשתות מזון יכולות להוזיל סל באותם מוצרים ב-23 אחוזים אם הן רוצות. לצערי, החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות".

בהמשך אמר ביטון: "האירוע השני שהחל אתמול הוא מבורך, ובו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה, והם צריכים להתעורר באופן מיידי ולטפל בזה על בסיס שבועי. אם מישהו חושב שזה ייגמר בקנס של 50 מיליון ובכתב אישום - הוא טועה. אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע. נצפה מרשות התחרות לבדוק בכל חודש, ואם צריך - להכריז על מישהו כמונופול או קרטל. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן וצריכים להפנות זרקור לרשתות השיווק ולספקים".

סערה בוועדת הכלכלה: היו"ר מיכאל ביטון הרחיק את רמי לוי מהדיון // צילום: ערוץ הכנסת

רמי לוי בירך על הדיון. "אני רוצה לציין שהרווח הגולמי שלנו עומד על 21 אחוזים. באירופה זה פחות או יותר זהה. הרווח התפעולי שלי הוא פחות מאירופה ומכל מקום אחר בעולם. עם זאת, המחירים בישראל יותר יקרים ב-50 אחוזים. אם רוצים לטפל ביוקר המחיה זה לא בכך שנותנים לבן אדם לדבר שתי דקות. המדינה אחראית על יוקר המחיה, היא אחראית למכסים ולמיסים. מי שאחראי על יוקר המחייה זו המדינה שהיא ריכוזית ומונופוליסטית. אני מזמין את כולם לרשת שלנו לבדוק כל דבר לעומק העניין. בתחום שלנו יש תחרות. אם לא היתה תחרות, הסל היה יותר יקר ב-30 אחוזים.

"בואו נעשה בדק בית. לא רק לייצר כותרות, זה הכי קל בעולם. אני מזמין את כולם לבוא לרשת, לבוא ולראות מה אנחנו עושים כדי להוריד את מחירי הפירות והירקות. לא פעם תוקפים אותי על זה שאני מוריד מחירים בפירות ובירקות. לא פעם ולא פעמיים תוקפים אותי בתקשורת. כל מי שיש לו אינטרס תוקף אותי שאני פוגע בחקלאים בכך שאני מייבא ומוריד את המחיר. תוקפים אותי שאני מוכר בזול ופוגע בחקלאים. בראש השנה בשנה שעברה נתנו 50 טון למכסות. אם לא היינו מייבאים עגבניות ב-4-2 שקלים העגבנייה נמכרת ב-25 שקלים לק"ג".

לאחר מכן, ח"כ אופיר סופר פנה ללוי: "אתם טוענים שהמונופול זה של היבואנים. איפה המונופול אצל החלקאים? אתם מקשקשים".

לוי השיב לו: "אני לא יודע מי אתה. אתה פופוליסט. אתה לא בא לשרת את הצרכן. אל תגיד לי כלום. לא ייצרת מקום עבודה אחד".

סופר השיב לו: "איך זה שבשנת קורונה הרווח הנקי שלך עלה ב-50 אחוזים?".

בעקבות התפרצות ודין ודברים בין לוי לחברי הכנסת בישיבה, הורה היו"ר ביטון להוציא את מנכ"ל "שיווק השקמה" מהדיון. "אתה לא תדבר לחבר כנסת בישראל באופן לא מכובד. לא משנה מי אתה וכמה כסף אתה שווה", אמר ביטון.

יו"ר ועדת הכלכלה הורה להוציא את רמי לוי מהדיון, הבוקר, צילום: אורן בן חקון

עו"ד מיכל כהן מרשות התחרות אמרה בדיון: "אנחנו רואים את המחירים וגם ברשות התחרות מוטרדים מהם. נתחיל בחקירה. אנחנו מדברים על חקירה פלילית. היא פרי של הכנה מאומצת ושקטה שהתחילה לפני הדיון שנקבע. היא נעשית גם עכשיו והיא תתקיים גם מחר ומחרתיים. כל מילה שאגיד עלולה לשבש את החקירה ולכן תנו לנו את הזמן. יש חוקרים שיושבים ברשות ולא עצמו עין. כשנוכל להגיד - נגיד".

"אנחנו רואים את המחירים וגם ברשות התחרות מוטרדים מהם. נתחיל בחקירה. אנחנו מדברים על חקירה פלילית. היא פרי של הכנה מאומצת ושקטה שהתחילה לפני הדיון שנקבע. היא נעשית גם עכשיו והיא תתקיים גם מחר ומחרתיים. כל מילה שאגיד עלולה לשבש את החקירה ולכן תנו לנו את הזמן. יש חוקרים שיושבים ברשות ולא עצמו עין. כשנוכל להגיד - נגיד".

לדבריה, "שוק המזון ומוצרי הצריכה והטואלטיקה נמצא בראש סדר העדיפות של הרשות. אין פה היסוס. יש צורך באכיפה נוקשה של חוק התחרות בכל הקשור לתחום המזון בפרט.

"יש לנו הרבה כלים, כלי אכיפה פליליים שהם לעבירות מסוימות. הם לא רלוונטיים לכל הספקטרום. יש עיצומים כספיים שקשורים לאזרחים. למשל העלו את הסכום לעיצומים כספיים. אני מעוניינת להרים את הכפפה של היו"ר ולהביא עוד הצעות חוק שיאפשרו לנו התמודד עם יוקר המחייה ולשפר את מצב התחרות במשק. החקירה הזו היא לא 'מהרגע להרגע'. אלה רעיונות שמתגבשים הרבה זמן".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטון, צילום: אורן בן חקון

פרופ' ירון זליכה, ששימש בעבר החשב הכללי במשרד האוצר, תקף בוועדה את רשות התחרות: "אני רוצה להעיר את תשומת לבכם שבשנים האחרונות רשות התחרות לא תפקדה באופן מוחלט וגורף. אני וכלכלנים אחרים מתמודדים פעם אחר פעם מול רשות התחרות שמסרבת להכריז על יבואנים בלעדיים כמונופוליסטים. היא אישרה מיזוגים של שלושה בנקים בשנתיים האחרונות ושל שתי חברות ביטוח.

"בתוך רשתות השיווק, התחרות בין רשתות השיווק היא תחרות משמעותית באופן יחסי. היא לא מושלמת אבל המרווחים הם יחסים סבירים. הבעיה פה היא במחירים של היצרנים המונופוליסטים. מי שמכיר את פערי המחירים, מדובר בעשרות רבות של אחוזים. המרווח של רשתות השיווק זה 2 אחוזים במקרה הטוב.

"תופעה מוזרה היא שמשרד הכלכלה מפרסם ברשתות במקומות שונים ליד מוצרים של קוסמטיקה, טואלטיקה מודעות – לתשומת ליבך, המחיר המומלץ המקובל באירופה הוא ב-30 אחוזים נמוך יותר בסופר. משרד הכלכלה הפך להיות יועץ שממליץ לטוס ללונדון לקנות ג'ילט ולחזור, במקום שרשות התחרות תמליץ עליהם כמונופולים. בפועל מתנפלים על הרשתות. הרשתות הן לא טליתות שכולה תכלת אבל רוב הבעיה היא ביבואנים הבלעדיים".

מנכ"ל שופרסל יצחק אברכהן, צילום: אורן בן חקון

על רקע החקירה המדוברת, יו"ר הוועדה ביטון פנה למנכ"ל שופרסל אברכהן, ושאל אותו: "עסקתם בעבר בתיאום מחירים?".

אברכהן השיב: "תגידו, אתם נורמליים? לא, בשום אופן לא".

לגבי הרווח הנקי של הרשת, אמר אברכהן: "2020 ו-2021 היו שנים שונות. כל תושבי המדינה היו בארץ. אנחנו היינו מצטיינים בכל המהלכים של תפעול בניית שרשרת האספקה ומערכות המידע. 17,000 עובדים נתנו את נשמתם כדי לעמוד בביקושים בשנתיים האלה. עשינו את זה. בכל הסקרים שפורסמו ב-2020 נבחרה הרשת בין המצטיינות ברמת הנתינה והשירות בשנתיים האלה. רמת הרווחיות ברשת דומה ואינה שונה מכל העולם. חבל שמחלקת המחקר לא הציגה את הנתונים  האלה לא את הרווח התפעולי ולא את הרווח הגולמי. אנחנו הרשת הגדולה בישראל שפרוסה מקריית שמונה ועד ירוחם".

ח"כ ביטון: "המחירים בירוחם יקרים יותר. יש שם סניף של 'שופרסל שלי'. יש לך סופר בלעדי ואתה מציע מחירים שונים בסופרים שונים. אתה שולט כמונופול בירוחם, בחצור הגלילית. הדבר הזה נחקר ונבדק, ושיניתם את המחירים בגלל המחאה שהייתה במצפה רמון".

אברכהן: "מאז כניסתי לתפקיד לקחתי את כל המחירונים בשופרסל ועשיתי את העבודה הכי סוציאלית במדינה עם מחירון לפורמט דיסקאונט ומחירון לפורמט עירוני. המחירים במצפה רמון הם מההוגנים ברשת שופרסל. התמניתי אחרי המחאה הזו. לקחתי עשרות סניפים בפריפריה מהפורמט השכונתי היקר והפכתי אותם לדיסקאונט".

ח"כ ביטון: "אדוני זה לא מספיק. עדיין יש הבדל בין שופרסל דיל בירוחם למקום אחר".

אברכהן: "שופרסל לא העלתה מחירים ברשת. יצאתי בהצהרה מאז פרוץ המגפה לפני שנתיים ואמרתי שלא נעלה מחירים. מי שבדק את סטורנקסט יודע שרשת שופרסל היא היחידה שלא העלתה מחירים".

ח"כ ביטון בוועדת הכלכלה למנכ"ל שופרסל: "עסקתם בתיאום מחירים?", אברכהן: "אתם נורמליים?" // צילום: ערוץ הכנסת

בסוף הדיון קרא היו"ר ביטון למשרד הכלכלה להיערך להצגת תוכניות לטיפול ביוקר המחייה בישיבה שתתקיים בעוד כשבועיים בהשתתפות שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. הוא ביקש מרשות התחרות לדווח לה, ככל שיתאפשר, על נסיבות החקירה בענף המזון.

ח"כ ביטון הוסיף כי בכוונתו "לקדם תיקוני חקיקה שימצאו כנדרשים, אם ביוזמתנו או ביוזמת משרד הכלכלה ורשות התחרות. כל הצעת חוק שתביאו לפה תוך שבועיים יהיה דיון. נעבוד על זה גם בלילות אם צריך".

"נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים בענף המזון - 61.4%"

בדיון הוועדה הוצג מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שלפיו הריכוזיות בענף המזון גדלה, ונתח השוק של חברות המזון הגדולות עלה ב-3.8 נקודות אחוז מ-2015 ועד 2019.

מהמסמך שניתח את רמת התחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה עולה, בין היתר, כי "בשנת 2019 נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים היה 61.4%, בהשוואה לכ-57.4% ב-2015 – גידול של 3.8 נקודות אחוז. בדינמיקה בין הספקים הגדולים, נתח השוק של שני הגדולים (החברה המרכזית למשקאות ותנובה) עלה בתקופה זו ב-3.8 נקודות אחוז. הנתח של שלושה הספקים האחרים (ביניהם שטראוס ואסם) נותר יציב, ונתח של כל יתר הספקים ירד בכ-3.8 נקודות אחוז. כלומר, בתקופה זו חל גידול בריכוזיות בענף".

לפי המסמך, שיעור הרווחיות הגולמית של פירות וירקות ברשת שופרסל היה כ-24% , ברשת רמי לוי כ-15.6% וברשת יוחננוף כ-14.2%.

כזכור, אתמול ערכו נציגי רשות התחרות חיפוש במשרדי שופרסל ושטראוס בעקבות חשד לעבירות בתחום התחרות הכלכלית שהתעורר על רקע פרסום של פערי מחירים במוצרים זהים באתר "שופרסל אונליין" לעומת אתר "שופרסל ישיר למהדרין". בכירים בשתי החברות נחקרו על ידי רשות התחרות, ונלקחו מהמשרדים מסמכים וציוד מחשוב. גם דיפלומט בין החברות שנחקרות במסגרת הפרשה. 

בעקבות המהלך, בשופרסל מסרו אתמול כי "החברה פועלת על פי דין, ותשתף פעולה באופן מלא עם רשויות החוק". חברת שטראוס הודיעה כי "בהמשך לדיווח הבורסאי, שטראוס מקפידה על קיום הוראות חוקי התחרות, ותשתף פעולה עם רשות התחרות ככל שנדרש". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר