שנת 2024 הייתה שנה מאתגרת בעולמות האשראי הצרכני ולמרות זאת, חברת כרטיסי האשראי MAX מצליחה לשבור את ההגמוניה של המערכת הבנקאית בעולמות כרטיסי האשראי כשמספר הכרטיסים החוץ בנקאיים שלה, עבר את מספר הכרטיסים הבנקאיים - נתון משמעותי מאוד בהתפתחות של החברה.
המאבק על חברת כרטיסי האשראי מתחיל לסמן את המנצחים הגדולים - חברת הביטוח כלל שרכשה את חברת כרטיסי האשראי הקטנה בישראל תוך מאבק לא פשוט עם אחד מבעלי המניות שלה.
לפני שניכנס למספרים נציין שכרטיס אשראי בנקאי מביא את חברת כרטיסי האשראי (כל חברה) לשלם עמלה לבנק שהנפיק אותה אז באופן עקרוני לחברת כרטיסי האשראי אין סיכון בכרטיס כזה (שכן הבנק לוקח על עצמו את ההתחייבות של הלקוח במקרה של כשל) אולם הצד השני של המטבע הוא שהרווחים מכרטיס כזה נמוכים מאוד ומקשים על חברת כרטיסי האשראי להשיג את היעדים העסקיים שלה.
הסיפור של חברת כרטיסי האשראי MAX הוא לא פחות מפנטסטי שכן בסך הכל, נכון לסוף 2024 מספר כרטיסי האשראי התקפים של החברה עומד על 3.9 מיליון כרטיסים לעומת 3.5 מיליון כרטיסים בשנת 2023. מתוך כל הכרטיסים התקפים שהנפיקה החברה, בפעם הראשונה מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים שלהם עמד על 1.96 מיליון (לעומת 1.71 מיליון בשנת 2023) ומספר הכרטיסים הבנקאיים עמד על 1.94 מיליון (לעומת 1.86 מיליון בשנת 2023).
מנתוני החברה עולה כי הרווח הנקי ב-2024 הסתכם ב-273 מיליון שקל, בהשוואה ל-246 מיליון שקל בשנת 2023 בנטרול הוצאות מכירת החברה. הרווח הנקי ברבעון הרביעי עמד על 63 מיליון שקל, לעומת רווח של 39 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2023. הרווח הנקי משקף תשואה על ההון של 14.1%, בדומה לתשואה של 14% בתקופה המקבילה אשתקד.
עלייה של 6% בהכנסות
הכנסות החברה בשנת 2024 הסתכמו בכ-2.25 מיליארד שקל, בהשוואה ל-2.1 מיליארד שקל אשתקד, צמיחה של כ-6%. הוצאות החברה להפסדי אשראי קטנו ב-2024 לכ-216 מיליון שקל לעומת 246 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, מתוכן 57 מיליון שקל ברבעון הרביעי. בחברה אומרים כי הקיטון בהפרשות בשנת 2024 נובע מהשיפור באיכות תיק האשראי של החברה, בין היתר בעקבות השינויים בתמהיל המוצרים והלווים. זאת לעומת שנת 2023 שבה נרשם גידול בהפרשה להפסדי אשראי, בין היתר בהנחיית הפיקוח על הבנקים על מנת לכלול השפעות אפשריות של המלחמה.
שגית דותן, מנכ״לית MAX אמרה עם פרסום הדוחות כי ״זו הייתה שנה מורכבת, בעלי עסקים בצפון ובדרום נאלצו לסגור את העסקים, הרגלי הצריכה השתנו, ישראלים טסו פחות לחו"ל והוציאו פחות על פנאי ובילויים ויותר על מזון, אך בסך הכל אנו רואים עלייה במחזורים בכרטיסי האשראי".