מניית אל על זינקה ב-44% בחודש אחד וזה אומר שהמשקיעים חושבים שהחברה בדרך לעוד שנה חלומית ויכול להיות שיש להם על מה להתבסס. נסביר כי כרגע אל על ממשיכה לשלוט בלוח הטיסות הכל-ישראלי וכרגע לפחות לא נראה שהחברות הזרות מתכוונות לחזור לישראל וזה אומר שהלחץ של הישראלים על כל מקום פנוי בחברת התעופה, צפוי להמשיך להיות משמעותי. והמחירים? אל תצפו ליותר מידי, הם כנראה ימשיכו לשקף את העובדה שאל על היא החברה הכמעט יחידה שטסה מישראל ואליה.
נכון להיום התוצאות של אל על שפורסמו הן התוצאות לרבעון השלישי של השנה וכאן כדאי שנזכיר את המספרים. אל על חצתה ברבעון השלישי של השנה את רף ההכנסות של מיליארד הדולרים וזה נתון מדהים שכן לא זכור עוד רבעון בו החברה הציגה כאלה ביצועים. בחברה אמרו אז שהתוצאות הושפעו מהעלייה בפעילות הטסת המטענים אבל בראש ובראשונה מדובר בכך שהחברה היא כמעט היחידה שטסה לישראל וממנה וזה אומר שכל מקום פנוי על מטוסי החברה, לכל יעד נתפס.
נזכיר שברבעון השלישי של 2023, עוד לפני המלחמה הסתכמו ההכנסות של אל על בקצת פחות מ-700 מיליון דולר וזה אומר שההשפעה של היותה של אל על בודדה במערך הטיסות לישראל וממנה, שווה לה רבעון אל מול רבעון יותר מ-300 מיליון דולר במונחים הכנסות.
אז מה קורה בתקופה האחרונה למניה? הסיפור הוא די פשוט ואפילו מובן. החברות הזרות היו אמורות לחזור מתישהו לישראל וקונצנזוס ההערכות דיבר על כך שהן יחזרו במהלך הרבעון הראשון של השנה, כלומר פחות או יותר עכשיו. אבל הירי המתמשך מתימן והחחש מפני שבריריות הפסקת האש בגבול הצפוני גורמת לחברות הזרות ובעיקר הכוונה לחברות האמריקאיות, לדחות את החזרה שלהן לישראל.
עכשיו צריך לזכור, חברת תעופה לא חוזרת לטוס ליעד שהפסיקה לטוס אליו כל כך מהר וזה בגלל שהמטוסים לא עומדים ריקים באיזה נמל תעופה או באיזה האנגר. המטוסים פשוט עוברים להטיס נוסעים ליעדים אחרים ולמעשה החברות מוכרות כרטיסים לפרקי זמן משמעותיים קדימה וזה אומר שגם אם יפרוץ השלום במזרח התיכון, עדיין חברות התעופה הזרות יצטרכו איזה פרק זמן של התארגנות.
מה זה אומר? באופן עקרוני זה אומר שכרגע לפחות לא נראה שהתחרות המשמעותית לאל על תגיע במועד הנראה לעין. וכל עוד הנושא של הירי מתימן לא נרגע או נכון יותר מופסק באופן מוחלט הרי שאל על נותרת היחידה בישראל וזה אומר הכנסות ורווחים גבוהים.
כשאנחנו שואלים מומחי תעופה מה יחזיר את החברות הזרות לישראל, הם אומרים: "תחושת הביטחון". כלומר לא הביטחון בפועל אלא התחושה שלו ואת זה קשה מאוד להשיג ולכן נראה שהמשקיעים מפנימים את הסיטואציה החדשה ומצטיידים במניות אל על, על כל מקרה שלא יגיע.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו