איש העסקים אשר עוז רוצה לחולל מהפיכה בענף המוניות. "אצלי הנהגים לא נחים לרגע. מי שרוצה לעבוד – עובד" הוא אומר. עוז מחזיק היום ב-16% מנתח השוק של המוניות והוא עומד להסתער על כמה ערים מרכזיות בישראל, מה שיהפוך אותו לתחת המוניות השניה בגודלה בישראל, אחרי גט שמחזיקה היום ב-60% מהשוק.
"יאנגו היא לא אפליקציה של מוניות. יש לנו שורה ארוכה של פיתוחים שעל חלקם אנחנו במו"מ עם משרד התחבורה כדי להכניס אותם לשימוש בישראל. כשזה יכנס אתה תראה שכולם מרוויחים ממנה. גם נהג המונית שיוכל למקסם את התמורה על הזמן שלו וגם הנוסע שיוכל לתכנן טוב יותר את הנסיעה ולהפוך אותה לזולה יותר עבורו".
- תן לי דוגמא לפיתוח כזה.
"יש לנו פיתוח שמכיר את המסלול שלך ויש לנו את המסלול של נהג המונית. עכשיו אם אנחנו מצליחים לקצר את פרק הזמן שעובר מהרגע שהזמנת את המונית לנקודת המפגש שלך עם הנהג, אנחנו יכולים לחסוך כסף בנסיעה. זה אומר שאנחנו יכולים להגיד לך: תלך עד לפינת הרחוב ותחסוך לנהג לעשות סיבוב כדי להיכנס בדיוק לרחוב שלך, זה יחסוך לנהג המונית את הזמן והנסיעה ולך זה יחסוך כסף בנסיעה".
- אתה לא יכול להתעלם מהחשש שאתה יושב במאגרי המידע של יאנדקס
"אלה שטויות של מתחרים. השרתים שלנו יושבים בהולנד וכפופים לחוקי האיחוד האירופי. אין שום חשש מניצול של המידע הזה לרעה. אנחנו יושבים בהולנד וחשוב לזכור את זה. חוקי הגנת הפרטיות בהולנד הם אלה שחלים באיחוד האירופי".
- נכנסת לענף המוניות בתהליך מורכב מאוד. אתה מכיר את הטענות על התעלולים שלהם.
"אני מכיר את הדברים האלה אבל אנשים חייבים להבין את המצוקה של נהגי המוניות. היום לכל נהג מונית יש 15 שותפים. הוא צריך לשלם ביטוח שהוא גבוה יותר מביטוח רגיל, הוא צריך לשלם טסט, ביטוח לאומי, הוא משלם על הזכות הציבורית, דמי תחנה, מס הכנסה, מע"מ וכן הלאה. הוא משלם על המונה והוא משלם ריבית על מימון הרכב והזכות הציבורית. עכשיו תיקח נהג שנוסע לנתב"ג ב-120 שקל וחוזר ריק. זה בלתי אפשרי לחיות ככה אז זה גורם לנהגים לעשות שטויות. אני לא מצדיק את זה אבל חייבים להבין את המצוקה שלהם. זה בלתי אפשרי לנסוע לנתב"ג במחירים האלה, להמתין לנוסע הבא ולחזור באותו המחיר. כל הזמן הזה שהנהג עושה בסך הכל שתי נסיעות (אחת הולך, המתנה וחזור) הופכת את ההכנסה שלו בסיטואציות מסוימת ל-20 שקל לשעה. יש להם משפחות וילדים וזה הופך את החיים שלהם לבלתי אפשריים".
- אז מה הפתרון? להעלות את המחירים ואז ללקוח זה יהיה בלתי אפשרי לנסוע במונית? זו תמונת המראה של התהליך הזה.
"קודם אתה צריך להבין. לנסוע במונית זה לא לנסוע באוטובוס. יש לזה מחיר. הדבר השני הוא תהליך שצריך לעשות כדי לייעל את כל השימוש במוניות ואת זה משרד התחבורה צריך לעשות. אני מנסה להוביל את התהליך הזה אבל בגדול זה בסמכות שלהם. תחשוב שאם משרד התחבורה היה נותן לנו לתמחר בצורה שונה מוניות היה נוצר תהליך כזה: אם אתה נוסע במונית ואתה צריך להיות בעבודה ב-8:30, ברור לך שאלה שעות השיא בכבישים ואז הנהגים היו גובים מחיר גבוה יותר. אם היית מוכן לצאת לעבודה ב-10 בבוקר ואלה כבר לא שעות השיא והייתי יכול להציע לשלושה נהגים את הנסיעה והם היו בוחרים אם לקחת אותה במחיר נמוך יותר אז כולם היו נהנים".
- איך?
"מי שרוצה להגיע ב-8:30 לעבודה ולהיכנס בשעות השיא לכבישים, ישלם יותר. אבל מי שיתגמש בשעות, יוכל לצאת לעבודה בשעות שהכבישים פנויים יותר, יש יותר נהגים פנויים ואז הוא יוכל לנסוע בזול יותר לעבודה. זה מנצל את התשתית הלאומית שנקראת כביש יותר טוב, זה מאפשר לנוסע להגיע לעבודה בזול יותר ומאפשר לנהג לקחת נסיעה בזול יותר כי האלטרנטיבה שלו היא לא לעבוד באותה השעה. פשוט ניצול טוב יותר של משאבים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו