העלאת המע"מ בפתח: השינוי ישפיע על הכיס של כולנו

כיצד תשפיע העלאת המע''מ על הצרכנים? מי ייפגע במיוחד? והאם נוכל להתאים את עצמנו למציאות הכלכלית החדשה? רו"ח ליאת נויבירט עושה לכם סדר

עו"ד רו"ח ליאת נויבירט. צילום: אופיר אייב

ב-1 בינואר 2025 צפויה העלאה בשיעור המע"מ מ-17% ל-18% – שינוי שנשמע קטן, אך עלול להשפיע על כל משק בית בישראל.

המס, שמוטל על מרבית המוצרים והשירותים, צפוי להוביל לעליית מחירים כוללת, שתכביד במיוחד על משקי הבית המתקשים גם ככה להתמודד עם יוקר המחיה הגואה ממילא ושיעור הריבית הגבוה. כיצד ישפיע השינוי על הצרכנים? מי ייפגע במיוחד? והאם נוכל להתאים את עצמנו למציאות הכלכלית החדשה?

מהו מע"מ ומה משמעות העלאת שיעור המע"מ באחוז אחד?

מע"מ (מס ערך מוסף) הוא מס שמוטל על רוב המוצרים והשירותים במשק, על ייבוא טובין ועל עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי. העלאת שיעור המע"מ מ-17% ל-18% משמעותה שהצרכן הסופי, מוסדות כספיים ומלכ"רים ישלמו יותר עבור אותם מוצרים ושירותים. לכן לכל אחד מאיתנו המשמעות היא התייקרות של חיי היום יום – החל מסל הקניות בסופר ועד הוצאות על תחבורה, חשמל ובילויים.

כיצד העלאת המע"מ תשפיע על הצרכנים?

אחד ההיבטים המרכזיים של העלאת שיעור המע"מ הוא השפעתו הישירה על יוקר המחיה. המשמעות היא עלייה של כ-1% במחיריהם של רוב המוצרים והשירותים, שמשפיעה על כל משקי הבית, ללא תלות ברמת ההכנסה שלהם, הואיל וכידוע המע"מ, שהוא מס עקיף, מוטל על רוב המוצרים והשירותים הנצרכים על ידי הציבור הרחב. ועל כן התייקרות זו תחול כמעט בכל תחומי הצריכה: מזון, הלבשה והנעלה, ניקיון וקוסמטיקה, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, חשבונות מים וחשמל, הוצאות רכב  ושירותים נוספים.

עבור משפחות רבות, ובפרט אלה הנמצאות בשכבות הכלכליות הנמוכות, מדובר בפגיעה משמעותית. אלה שכבר כיום נאבקות לעמוד בהוצאות החודשיות ימצאו את עצמן מתמודדות עם גידול נוסף בעלויות, שמכביד על התקציב המשפחתי.

כיצד העלאת המע"מ יכולה להשפיע על ההתנהלות היומיומית?

שינויים בהרגלי הצריכה: העלאת המע"מ עשויה לשנות את דפוסי הצריכה של הציבור. צרכנים רבים יפחיתו רכישות של פריטים לא חיוניים, כגון בגדים, ריהוט או מוצרי ושירותי פנאי, וינסו להתמקד בקניות של מוצרים בסיסיים והכרחיים בלבד. בחלק מהמקרים, ייתכן שצרכנים יעדיפו לקנות מוצרים ושירותים חלופיים זולים יותר, אפילו על חשבון איכותם.

השפעה מעניינת נוספת היא על תחום הקניות אונליין: צרכנים עשויים לחפש מוצרים זולים יותר באתרים בינלאומיים, במיוחד אם המע"מ המקומי הופך את הרכישות המקומיות לפחות כדאיות. עם זאת, חשוב לזכור כי בייבוא אישי הפטור ממע"מ חל על רכישות רק עד סכום של 75 דולר ארה"ב.

השפעה פסיכולוגית: שיעור המע"מ, גם אם שולי במבט ראשון, יוצר לעיתים קרובות אפקט פסיכולוגי על הצרכנים. העלאה של 1% בלבד עשויה לגרום לתחושה של "כבדות כלכלית", אפילו מעבר להשפעה הכלכלית הישירה. צרכנים יכולים לחוות אי-ודאות כלכלית, מה שיגרום להם לצמצם את ההוצאות ללא תלות של השפעת המע"מ.

 

מה הצרכנים יכולים לעשות כדי למתן את ההשפעה על התקציב?

בתחום הדיור – ההשפעה של העלאת שיעור המע"מ תחול גם על עסקאות שנחתמו לפני העלאת שיעור המע"מ. הואיל ובמכר מועד החיוב במע"מ הוא עם התשלום או עם העמדת המקרקעין לרשות הקונה או עם רישום המקרקעין עם שם הקונה כמוקדם מבניהם. ועל כן ככל ולא התקבלה חזקה והדירה בבנייה הקדמת תשלומים לפני העלאת שיעור המע"מ תאפשר להנות משיעור מע"מ של 17%.

תכנון מוקדם של רכישות: במכירת טובין, כלומר בעסקה לרכישת מוצר כגון מכונת כביסה, מחשב או מכונית, מועד החיוב במס עם מסירת הטובין לקונה, כלומר על בסיס מצטבר. עם זאת, עבור עוסקים שמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 2 מיליון ש"ח החיוב במס יבוצע עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל, כלומר על בסיס מזומן. לכן, ברכישת מוצרים וקבלתם לפני העלאת שיעור המע"מ יחול 17%, גם אם התמורה שולמה לאחר מכן. אולם אם טובין נמסרו לאחר העלאת שיעור המע"מ, יחול 18%, גם אם התמורה שולמה לפני המועד הקובע. במקרה של פערי זמן בין ההזמנה או התשלום לבין המסירה, המועד הרלוונטי לקביעת שיעור המע"מ יהיה מועד מסירת הטובין בפועל.

תכנון מוקדם של שירותים: הכלל הוא שבעסקת מתן שירותים, מועד החיוב במס חל עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל, כלומר על בסיס מזומן, ועל כן שיעור המע"מ יהיה לפי שיעור המע"מ ביום התשלום. לדוגמה, אם צרכן שילם עבור שירות משפטי שטרם החל, ומועד התשלום בפועל היה לפני המועד הקובע, המע"מ יהיה בשיעור של 17%, גם אם מתן השירות טרם החל.

ישנם שירותים שבהם מועד החיוב במס חל עם מתן השירות, כלומר לפי בסיס מצטבר, כגון שירותים בהם מחיר העסקה מושפע מיחסים מיוחדים בין הצדדים, שלא נקבע מחיר או שהשירות ניתן בתמורה שאינה בכסף, החיוב במע"מ יתקיים עם מתן השירות. אם השירות ניתן בחלקים, החיוב במס יהיה עבור כל חלק שניתן.

בשירותים מתמשכים שלא ניתן להפריד בין חלקיהם, החיוב במס יחול על כל סכום ששולם, עם תשלומו או עם סיום מתן השירות, לפי המוקדם. לגבי שירותים נקודתיים, כגון תיקונים, מספרה, הסעה במונית או הובלה, החיוב במס יחל על פי שיעור המע"מ בתוקף בעת נתינת השירות.

כך, שירות שניתן לפני העלאת שיעור המע"מ יתחייב בשיעור של 17%, גם אם התמורה תשולם לאחר מכן. שירות שניתן לאחר העלאת שיעור המע"מ ואילך יחויב במע"מ בשיעור של 18%, גם אם התמורה שולמה לפני המועד הקובע.

בשירותים מתמשכים המתבצעים על בסיס התחשבנות חודשית, כגון שירותי תקשורת או שירותי תחזוקה, שיעור המע"מ יקבע לפי החודש שבו ניתן השירות. כך, שירותים שניתנו בין 1 לדצמבר 2024 ל-31 בדצמבר 2024, אשר בגינם תונפק חשבונית עד 14 בינואר 2025, יחויבו במע"מ בשיעור של 17%.

בעסקאות מנוי, למשל לתיאטרון, לחדר כושר או לעיתון, מועד החיוב במע"מ יחול במועד קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל, כלומר על בסיס מזומן. לפיכך, על דמי מנוי ששולמו לפני העלאת שיעור המע"מ יחול מע"מ בשיעור של 17%, גם אם המוצר או השירות יינתנו לאחר המועד הקובע.

כמובן שמעקב אחר מבצעים יוכל לסייע בצמצום ההשפעה של עליית המחירים. כמו גם בחינה מחדש של תקציב משק הבית וצמצום הוצאות שאינן חיוניות ומתן עדיפות לצרכים בסיסיים והכרחיים.

כיצד נוכל להיערך להעלאת המע"מ?

לאדם הפרטי

  • הקדמת רכישות ושירותים: אם מתכננים רכישות גדולות (כמו רכב, רהיטים, מוצרי חשמל או שירותים מהותיים), מומלץ לבצע אותם לפני העלאת שיעור המע"מ ולוודא שמסירה של המוצרים / תשלום עבור השירותים יתבצעו לפני העלאת שיעור המע"מ.
  • רוכשי דירות לבחון אפשרות הקדמת תשלומים.
  • לעדכן את התקציב החודשי ולתעדף הוצאות חיוניות.
  • השוואת מחירים: ניצול אפליקציות ואתרים להשוואת מחירים כדי למזער את הפגיעה מהתייקרויות.

לעסקים

עדכון מערכות כספים: לוודא שכל המערכות החשבונאיות מותאמות לשיעור המע"מ החדש, כולל הפקת חשבוניות וזיכויים.  לעניין זה יובהר כי הודעת זיכוי שמתקנת, משנה או מבטלת חיוב במע"מ בשיעור של 17% תונפק גם היא בשיעור 17%, גם אם תוצא לאחר המועד הקובע. יש להדגיש, כי הודעת זיכוי תוצא ללקוח רק אם לא הוצאה לאותו לקוח חשבונית מס נוספת עד סוף תקופת הדיווח.

  • ניהול מלאי: שקילת הקדמת רכישת מלאי וקבלתו לפני העלאת שיעור המע"מ, במיוחד אם המוצרים עתידים להתייקר .
  • הסברה ללקוחות: הסבר על השפעת המע"מ על תמחור המוצרים ו/או השירותים.
  • מינוף הזדמנויות: יצירת מבצעים אטרקטיביים לשימור לקוחות בתקופת המעבר.

האם יש פתרונות ברמת המדינה להפחתת ההשפעה על הציבור?            
כדי לצמצם את הפגיעה בצרכנים, המדינה יכולה לשקול לנקוט בצעדים אופרטיביים כמו סבסוד מוצרים בסיסיים, הגדלת קצבאות לאוכלוסיות מוחלשות או מתן נקודות זיכוי במס. צעדים כאלה יוכלו לסייע ולמנוע פגיעה משמעותית בשכבות החלשות.

חשוב לציין כי ישנם עסקאות מכר ושירות שפטורים או חייבים במע"מ בהתאם להוראות החוק ולתקנות שהותקנו מכוחו. לדוגמה, רכישה של פירות וירקות חייבת במע"מ בשיעור אפס ולכן לא צפויה התייקרות במחיריהם. באילת יש חוק אזור סחר חופשי וכל הפעילות פטורה ממע"מ,  תשלומים על שירותים ממשלתיים מסוימים של גופים מלכ"רים פטורים ממע"מ (ארנונה), והשכרה למגורים.

--

עו"ד רו"ח ליאת נויבירט, ראש תחום מע"מ ומס רכוש במשרד עוה״ד גולדפרב גרוס זליגמן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר