אייפון, הרמס ומותגי-על: הזינוק בהונאות בחודש הקניות עולה שלב

נתונים חדשים שמתפרסמים לראשונה מצביעים על היקף התופעה • 4,971 דומיינים מזויפים הוקמו ל"אייפון", 1,872 ל"הרמס", 1,042 ל”שאנל” ועוד • וגם ה-AI בתמונה: "הבינה המלאכותית מאפשרת לעברייני סייבר לייצר תוכן ותמונות שנראים אמינים, לבנות אתרים במהירות ובעלות נמוכה, ולגבור בקלות על מחסומי שפה"

תיק הבירקין של הרמס. צילום: GettyImages

במהלך חודש הקניות, אשר חל לאורך נובמבר, ובעת שההנחות ברשת מושכות צרכנים רבים - הסיכון להונאות מקוונות לא פעם עולה, במיוחד סביב מותגי יוקרה כמו גוצ’י, הרמס, שאנל, אפל ועוד.

האתרים המזויפים מציעים לכאורה “מבצעים” אטרקטיביים כדי לפתות קונים, אך בפועל מנצלים את תמימותם – גונבים פרטי אשראי או כלל לא שולחים את המוצרים המובטחים.

שמן גוף וסבון של שאנל. מותג יוקרה שמככב בהונאות, צילום: יח"צ חו"ל

על פי ניטור ההונאות ברשת ברנדשילד, המספקת שירותים לחברות ענק כמו סטארבקס וניו באלנס, נתונים חדשים שמתפרסמים כעת לראשונה מגלים עלייה של מאות אחוזים. הנתונים מצביעים על היקף התופעה, לפיהם נמצאו 4,971 דומיינים מזויפים שקשורים ל"אייפון", 1,872 ל"הרמס", 1,042 ל”שאנל”, 430 ל"פלייסטיישן", 930 ל"אדידס" ו-283 ל"ראלף לורן".

נתונים אלה מדגישים את התפשטות התופעה ואת הצורך בנקיטת אמצעי זהירות, במיוחד בתקופת הקניות של נובמבר.

גם ה-AI בתמונה, כמובן

"בעבר ההונאות התמקדו לרוב במותגי יוקרה כמו אפל ואדידס", אומר יואב קרן, מנכ”ל ברנדשילד, "אך היום הן נוגעות כמעט בכל מותג – בכל גודל ובכל תחום".

בתקופות כמו חודש נובמבר, בהן צרכנים רבים מחפשים הנחות לקראת ה"בלאק פריידיי", "סייבר מאנדיי" ו"יום הרווקים הסיני", עברייני סייבר עלולים לנצל את הציפייה להנחות כדי להפיל צרכנים בפח. "רבים מאמינים שמדובר במוצר אמיתי, אך במקרה הטוב הם יקבלו זיוף, ובמקרים רבים פשוט לא יקבלו דבר".

אייפון 16 פרו מקס. 4,971 דומיינים מזויפים ברשת, צילום: רויטרס

קרן מוסיף: "אחת הסיבות לעלייה בהונאות היא התפתחות כלי הבינה המלאכותית, שמאפשרים לעברייני סייבר לייצר תוכן ותמונות שנראים אמינים, לבנות אתרים במהירות ובעלות נמוכה, ולגבור בקלות על מחסומי שפה. יש כאן ארגונים שעובדים כמו חברות לגיטימיות - מפרסמים מודעות מזויפות, יוצרים פרופילים מזויפים ברשתות חברתיות, ומובילים לקוחות לאתרים מזויפים או מכירות מזויפות בפלטפורמות כמו אי-ביי ועלי אקספרס".

יואב קרן, ברנדשילד. "במקרה הטוב הם יקבלו זיוף, ובמקרים רבים פשוט לא יקבלו דבר", צילום: ללא

לדבריו, מדובר בבעיה שצומחת בקצב מדאיג, והדרך להתמודד איתה היא לא פעם באמצעות טכנולוגיה של סריקה וניטור. "בסוף, גם הצרכנים וגם המותגים בעצמם נפגעים מההונאות האלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר